Psychologische effecten?

Welke (late) effecten ondervind jij van de behandeling? Hoe ga je hiermee om?

Moderators: liddy, emili

Jeroen
Berichten: 2
Lid geworden op: Ma Aug 04, 2003 8:24 pm
Locatie: Groningen
Contact:

Psychologische effecten?

Berichtdoor Jeroen » Ma Dec 06, 2004 11:33 pm

Hallo allemaal! Het is alweer een tijd geleden dat ik hier iets heb neergezet. Dus maar even in het kort, het is uiteindelijk allemaal goed gekomen. Nou ja... allemaal.... Ik heb met slechts een operatie kunnen volstaan. (Stadium 1 testiskanker (non seminoom))
Maar er zit me iets dwars, en ik hoopte dat dit iemand bekend voorkomt.
Welnu:
De laatste tijd merk ik steeds meer (het is nu meer dan 1 jaar geleden sinds diagnose.) dat mijn angsten zich meester van mij maken. Ik ga gewoon naar mijn werk, en kom ook gewoon weer thuis. Eet mijn eten enzovoorts.
Probleem is: zo snel als er iets is dat ik niet onder controle heb, dan word ik bang. " angstig " is denk ik meer het gevoel.
Plotseling word ik weer bang voor een uitzaaiing of eventueel iets anders " engs ". Nou ben ik niet een ondoordachte hypochonder. Ik bedenk me wel dingen die ook echt zouden kunnen, als dat dan vervolgens niet waar blijkt te zijn (bloedtesten, controles etc.) Dan verzin ik er vrolijk weer een nieuwe kwaal bij zodat ik weer vrolijk verder kan gaan met hypochondertje spelen.
Eigenlijk moet ik niet zeuren. Want ik bedoel, zonder hier mensen te willen kwetsen overigens, Ik heb gewoon de wereld aan mazzel gehad. Zowel op professioneel als op persoonlijk nivo. Ik heb een nieuwe baan en een nieuw flatje (en daar ben ik trouwens superblij mee!).
Maar zo snel als ik een beetje in de stress schiet, (wat bij mij nogal snel gebeurd) gaat het helemaal mis. Ik word moe, krijg dat chronische hangende oogleden gevoel en er komt weer niets fatsoenlijks uit mijn handen, terwijl ik dat wel zo graag wil.
Aan de ene kant, wil ik alles doen en niets laten, puur omdat ik voor mijn gevoel een 2e kans heb gekregen en aan de andere kant schreeuwd iets in mij om rust. Een maand vakantie op een onbewoondeiland zo je wilt.
Nogmaals als ik heel sect kijk en rationeel zie, dan moet ik helemaal niet klagen omdat ik gewoon bijzonder geluk heb gehad, maar aan de andere kant blijft mijn psyche moeilijk doen.

Hopelijk heb ik niet teveel gezeurd... en nogmaals kop op en doorblijven gaan! Voor iedereen.

Ow om dan toch nog even iets positiefs te melden: Anouks nieuwe single : Girl. (tsja... ook ik heb mijn zwaktes! :-) )
I'll die before i lose my sense of humor!!

maribo87

Berichtdoor maribo87 » Di Mar 29, 2005 1:39 pm

Hallo Jeroen,

Ik ben net behandeld voor een angiosarcoom (kanker van de bloedvaten) op m'n rug, in Groningen. M'n laatste chemokuur was een maand geleden en hoewel ik blij ben dat de behandeling klaar is, ben ik ook een soort van bang. Nu hebben ze alles gedaan wat ze kunnen en stel dat er binnen een paar maanden alweer wat terug komt is er niks meer aan te doen, hebben ze me al duidelijk gemaakt. Ik denk zelf dat het komt omdat de zekerheid van ziekzijn en er wat aan kunnen doen heeft plaatsgemaakt voor een onzekerheid. M'n vader heeft ook kanker gehad en volgens hem zijn de eerste 5 jaar het spannendst. Ik hoop dat het met de jaren wel minder wordt maar waarschijnlijk blijft het wel vrees ik... Ik probeer gewoon positief te blijven en binnenkort ook m'n leven weer wat op te bouwen.

groetjes, Marieke

auke

angst

Berichtdoor auke » Ma Mar 13, 2006 4:11 pm

hey,
eens je kanker hebt gehad,blijft die angst wel hoor...je zal gewoon een manier moeten vinden om ermee om te gaan,al weet ik dat het niet gemakkelijk is.ook ik schiet in paniek als ik iets voel...maar probeer dat gevoel me niet te laten overmeesteren,want anders 'leef' je niet meer.
dat zal gaandeweg wel lukken hoor.hou er vooral de moed in!

fc255202@SKYNET
Berichten: 3
Lid geworden op: Di Jan 27, 2009 9:50 am

Re: Psychologische effecten?

Berichtdoor fc255202@SKYNET » Di Jan 27, 2009 10:21 am

hallo

ja,ik heb ook die angsten nog altijd
is nu geleden van 2007 juni 14
maar elke keer als ik iets voel of zo krijg ik angst
is wel een beetje normaal denk ik
:)


Terug naar “Late effecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast