Late effecten botkanker

Welke (late) effecten ondervind jij van de behandeling? Hoe ga je hiermee om?

Moderators: liddy, emili

gast
Berichten: 1
Lid geworden op: Wo Apr 13, 2011 7:22 pm

Late effecten botkanker

Berichtdoor gast » Wo Apr 13, 2011 7:29 pm

Geachte lezer,

Tien jaar geleden heb ik een zeldzame vorm van botkanker gehad, resistent tegen chemo en radiotherapie.
Heb nu een donorbot in mijn scheenbeen.
Sinds die tijd veel last van vermoeidheid, auto-immuun klachten waar niets aan gedaan kan worden en pijn.
Heeft iemand ook ervaring met de late effecten, waar de medische wereld niets aan kan doen?

groeten

liddy
Berichten: 18
Lid geworden op: Ma Jul 05, 2010 10:32 pm

Re: Late effecten botkanker

Berichtdoor liddy » Zo Apr 17, 2011 2:13 pm

Ja, die zullen er beslist zijn.
Het is een algemeen bekend verschijnsel dat met name medicijnen tegen kanker late effecten kunnen hebben.
Zo wordt vermoeidheid na kanker pas sinds enkele jaren erkend.
Het probleem met late effecten is dat 'vroeger' er weinig mensen kanker overleefden.
Dus had men ook geen kennis wat medicijnen op langere termijn doen.
Vaak is er ook geen keuze. Wat moet je doen als je een medicijn hebt wat iemand van de rand van de dood kan halen,
maar waarvan je niet weet wat de latere effecten zijn.
Bij mijn zus was men er heel eerlijk over, echter een keuze heb je niet. Ga je niet voor die medicijnen dan is het einde oefening.
Na zes jaar blijkt dat er sprake is van botafbraak.
Ben je al naar een fysiotherapeut geweest om te controleren of je houding goed is? Wellicht kan massage is voor je zijn.
Ook valt te overwegen om naar een psycholoog te gaan. Nee, ik zeg niet dat je klachten ingebeeld zijn.
Misschien is het goed om eens naar de manier waarop je met je ziekte omgaat te kijken, misschien is daar een beetje bijstelling nodig.
Kortom, de late effecten waar je last van hebt, zijn een bekend verschijnsel. De vraag is nu hoe ga je er mee om?


Terug naar “Late effecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten