Mijn ervaringen

Geen enkele kuur is hetzelfde, maar..... hoe kwam jij er doorheen?

Moderators: liddy, emili

Marije
Berichten: 4
Lid geworden op: Di Apr 15, 2003 9:54 pm
Locatie: Nijmegen

Mijn ervaringen

Berichtdoor Marije » Vr Mei 16, 2003 8:52 am

Ik ben zo gelukkig geweest dat ik beide behandelingen heb mogen ontvangen. Ik ben begonnen met 6 kuren waarvan ik wel een week ziek was maar me verder niet heel slecht voelde. De bestralingen vond ik veel zwaarder. Vooral het reizen van en naar het ziekenhuis vond ik erg belastend. Het kostte mij iedere dag bijna een uur enkele reistijd. Daarbij had ik ook last van een verbrande keel en was de huid op mijn schouders na verloop van tijd helemaal geirriteerd.

(Ga nu even na college! Schrijf zsm meer)

Marije

Oxigun
Berichten: 17
Lid geworden op: Ma Mei 12, 2003 12:14 am
Locatie: Tilburg
Contact:

Berichtdoor Oxigun » Vr Mei 16, 2003 11:41 am

Ik krijg 'alleen maar' chemo. dwz: 9 zware kuren van ieder 5 dagen :( (elke 3 weken een nieuwe). De bestraling hoef ik niet meer te doen omdat bij me laatste operatie geen resttumoren gevonden waren.
De 3 kuren die ik al gehad heb waren zwaar. Vooral de eerste, daar kreeg ik een standaard cocktail tegen de bijwerkingen. Waaronder ook Kytril.. Kytril werkt heel goed maar bij sommigen wordt de pijn alleen maar erger, net als bij mij. Je kunt je voorstellen dat ik echt helemaal van de kaart was die kuur.
De tweede viel al meer mee vanwege andere medicijnen. Toen kon ik nog regelmatig rechtop zitten of een kaartje leggen..
De derde was veruit het minst erge maar dat komt omdat ik niet de volledige kuur heb gekregen, maar 75%... Dit omdat me wittebloedcellen gehalte te laag waren in me bloed..

Ik heb nu al 6~7 weken geen chemo meer gehad vanwege operatie en het gaat nu redelijk. Vermoeidheid blijft wel (trap oplopen en dan uithijgen) even erg en er komen alweer een hoop haren teruggroeien nu.
Maar volgende week kan ik weer verder gaan dus deze vooruitgang is niets meer vanaf volgende week.
woei!

Lucienne
Berichten: 1
Lid geworden op: Ma Mei 26, 2003 9:59 am
Locatie: Almere

chemo/bestraling

Berichtdoor Lucienne » Ma Mei 26, 2003 10:21 am

Ik heb 33 bestralingen gehad, ja het elke dag heen en weer reizen was heel vermoeiend,Almere/Amsterdam kostte me gemiddeld 3-4uur per dag,op het laatst vond mijn arts dat de taxi moest wachten omdat het niet langer ging.
Door dat mijn huid flink verbrand was had ik veel pijn.
Nu is de bestraling een half jaar geleden en merk ik dat mijn lichaam nog steeds moet herstellen, borst is nog steeds harder, en huid gevoeliger.
Ik heb een AC-chemo-kuur gehad, 4 kuren, eens per 3 weken.
De eerste week was ik flink ziek, ondanks de medicijnen die ik kreeg,Zovran,Prednison.
De twee weken daarna kon ik weer goed eten en ben daardoor niet afgevallen tijdens de chemo-kuren.
Wel ben je heel vatbaar voor allerlei ontstekingen, dus daar moet je goed opletten vooral met mensen die verkouden zijn.
Groetjes Lucienne

SvenAnderson
Berichten: 22
Lid geworden op: Ma Mei 26, 2003 12:42 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Berichtdoor SvenAnderson » Di Mei 27, 2003 1:10 pm

Ook ik heb 33 bestralingen achter de rug. Dit was het eindpunt op het traject van chemo/perfusie, amputatie/van een deel van mijn hand en tot slot de bestralingen.

Het was een hele schok voor mij dat ik de bestralingen moest ondergaan. Ik vond de amputatie aardig drastisch en had het dan ook niet verwacht. De reden van de bestraling was omdat er altijd ruim gesneden moet worden rond een tumor en bij mij was de ruimte slechts 1 mm. Het kon zijn dat alle cellen we waren, maar de kans bestaat ook dat het binnen enkele jaren terug was. Toch zat het me niet lekker. Daarbij werden mij de eventuele consequenties uitgelegd van de bestraling. Ik zou moeten rekenen op een grote wond op mijn hand (normaal zijn de stralen op hun krachtigst als ze het gebied naderen, maar omdat het zo dicht onder mijn huid lag kreeg deze ook de volle laag) die nooit meer goed zou kunnen genezen, blijvende beperkingen aan mijn hand en de kans bestaat dat het toch weer terug komt.

Zeer vervelend vind ik het als ze in het ziekenhuis praten over grote en kleine kansen. "Als je dit niet doet heb je een grote kans...bla, bla bla...". Ik ervaar dit als zeer irritant, omdat ik altijd wil dat er open kaart wordt gespeeld. Termen als "grote kans" en "kleine kans" daar koop ik weinig voor!

Ik heb er dan ook lang over getwijfeld of ik het wel zou doen. De amputatie was mede verricht door de beste plastisch chirurg van de Daniel den Hoed. Mijn hand zag er dan ook heel normaal uit en mensen merken ok niet dat ik een vinger mis. Zelfs niet als ik ze een hand geef, omdat mijn hand nog bijna een breed is als eerst.

Kortom, ik was aardig tevreden over het resultaat en de bestralingen zouden alles kunnen vernielen. Vandaar dat ik er veel informatie over heb gelezen en een 2e gesprek aangevraag met mijn radiotherapeut en een gesprek met mijn huisarts. Toen vroeg ik ook waarom ik zoveel bestralingen moest ondergaan. Ik hoor ook wel eens van dat mensen 10 of 15 bestralingen krijgen. Toen werd mij verteld dat er alleen 15 bestralingen worden gegeven als de patient al is opgegeven. De bestralingen rekken dan alleen tijd.

Ik besloot het toch maar te doen. De eerste 15 keer voelde ik niets, zag ik niets en had ik totaal nergens last van. Je zag alleen op mijn hand precies de plek waar er bestraalt werd. Die werd namelijk helemaal rood. Toen begon het helemaal uit te drogen, maar ik mocht er niets tegen doen. Ik mocht er zelfs geen Nivea of iets dergelijks opsmeren.

De plek die rood was barste langzaam open en na een paar dagen zat er geen huid meer op. Ik was helemaal gevild en moest nog zeker 5 bestralingen ondergaan. Tijdens de bestralingen moest mijn hand in een masker en dit masker drukte nu erg pijnlijk op die zere plek.

De artsen zeiden dat alles prima ging en ze lieten mij er een verbandje omheen doen, meer niet. Das erg vreemd kan ik je vertellen. Je ziet je hand aftakelen en de artsen zeggen me een lach dat alles prima is.

Na de laatste bestraling heb ik een dag bij de wondverzorging gezeten. Het was toch wel ernstiger dan dat het leek en men sprak meteen over het operatief dichten van de wond.

Ikzelf was het spuugzat en kon alleen maar zeggen dat dat voorlopig geen oplossing was. Na een maand was de wond uit zichzelf dicht gegaan en je zult het altijd blijven zien waar het zat.

Tja, das een onderdeel van de prijs die ik betaald heb!

Chris.
Life is like a box of chocolats... You never know what you're gonna get...... Except ours. It says: Extra Bitter!

edwin

chemo en beter worden

Berichtdoor edwin » Wo Feb 18, 2004 9:44 pm

Dag allemaal

we lezen hier geel wat verhalen van mensen die nog onder behandeling zijn, maar ik wilde even mijn verhaal kwijt en jullie laten zien dat al die ellende die je door moet maken niet voor niets is.
ikkreeg 5 jaar geleden voor het eerst te horen dat ik kanker had. dat is een hele schok geweest. operatie gehad en klaar was ik ( dacht ik )
een jaar later kreeg ik te horen dat ik een uitzaaing had bij mijn nieren. weer een operatie en een chemo was het vervolg op deze uitslag.
de chemo was niet prettig maar als ik nu 4 jaar later terug kijk kan ik alleen maar blij zijn dat ik het hem mogen ondergaan. ik ben weer helemaal gezond en genezen.
dus zit je nu in je chemo en heb je het zwaar denk dan aan mijn woorden en weet dat het helemaal goed kan komen en je dan trug kunt kijken naar een rottige, maar belangrijke periode. ook ben ik hier door sterker geworden en heel erg positief veranderd.

wil je meer van mijn verhaal weten laat het dan maar weten.

groetjes en sterkte

edwin

fc255202@SKYNET
Berichten: 3
Lid geworden op: Di Jan 27, 2009 9:50 am

Re: chemo en beter worden

Berichtdoor fc255202@SKYNET » Di Jan 27, 2009 10:13 am

ja, dat klopt
ik heb in het jaar 2007 baarmoederhalskanker gehad
heb een operatie achter de rug
en 31 bestralingen en 5 chemo kuren
en een binnen bestraling van 24 uren
maar nu een onderhalf jaar laten, gaat het goed met mij
was een heel moeilijke periode maar het is het waard
heb wel nog wat lichamelijke klachten maar valt nog mee
:)


Terug naar “Chemo/bestraling”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast