kinderwens

Welke gevolgen kan een behandeling hebben wat betreft de kinderwens en hoe kun je je daarop voorbereiden. Is het nog mogelijk om keuzes te maken (zijn er alternatieven)?

Moderators: liddy, emili

maribo87

eierstok ingevroren

Berichtdoor maribo87 » Di Mar 29, 2005 12:27 pm

Ik ben nu net 18 en heb net een maand m'n laatste chemo achter de rug. Tijdens de chemo had ik wel allemaal hormonen om m'n eierstok te beschermen maar het is nog afwachten of dat is gelukt. Gelukkig kon ik meedoen aan een experiment om 1 eierstok te laten invriezen en zo m'n kansen te 'verdubbelen'. (inderdaad in Groningen) Het invriezen kan al wel maar het ontdooien blijft nog lastig, er is in Belgie nou al wel een kind na deze techniek geboren dus ik heb alle hoop dat het goed komt.

gast

Berichtdoor gast » Di Apr 19, 2005 8:25 pm

Hallo mereltje,

Op www.de-amazones.nl vind je meer informatie over jonge vrouwen met borstkanker en een kinderwens. Ook met hormonale borstkanker is het niet uitgesloten om kinderen te krijgen. Geef de moed dus niet op!

AM
Berichten: 1
Lid geworden op: Di Mei 10, 2005 8:55 pm

Berichtdoor AM » Di Mei 10, 2005 9:15 pm

Hoi allemaal,

Zelf heb ik 9 jaar geleden chemokuren gehad. Mij is indertijd ook verteld dat ik door de chemo waarschijnlijk geen kinderen meer kon krijgen. Na de kuren bleek ook dat ik in de overgang zat en dat ik de kinderwens dus wel op mijn buik kon schrijven. Ivm overgangsklachten heb ik ook twee jaar hormonen geslikt. Vier jaar na de behandeling ben ik toch gestopt met deze medicijnen en langzaamaan kwam mijn eigen cyclus weer terug. Na vele bezoeken bij de gynaecoloog, bleven zij erbij dat ik nooit spontaan zwanger zou kunnen worden. Zelf had ik daar een heel ander idee bij. Vijf maanden nadat ik dit te horen had gekregen bleek ik toch zwanger te zijn. Het is dus niet altijd zo dat als je in de overgang zit dat er dan ook nooit meer uitkomt. In sommige gevallen kan je cyclus zich na verloop van tijd herstellen. Ik zou nog veel meer hier over kunnen vertellen maar dan wordt het zo'n lang verhaal. Mochten jullie vragen hebben dan hoor ik dat graag.

Groeten,

Ada

Carola

overgang na chemo

Berichtdoor Carola » Do Dec 29, 2005 7:47 pm

Hallo,

Ik heb 17 jaar geleden op 19-jarige leeftijd chemo's gehad voor de ziekte van Hodgkin (9x mopp-abv) Ik bleef gewoon ongesteld worden. Na een jaar of drie ging ik aaan de pil. Tussendoor nog een keer gestopt om te kijken of alles nog werkte (was toen 29). Op mijn 33ste wilde ik kinderen. Dat lukte niet meer, ik werd nog een paar keer ongesteld maar de tussenperiodes werden steeds langer. Na hormoonbepalingen bleek dat mijn FSH te hoog was (stimuleert de eisprong maar die komt niet).
Ik bleek toch in de overgang. Volgens mijn gynaecoloog is het pas de laatste jaren bekend dat chemo ook een vertraagde reactie kan hebben op de vruchtbaarheid. Mijn advies: begin in ieder geval voor je dertigste aan kinderen en wacht niet te lang!
Groetjes carola

estherWever

kinderwens

Berichtdoor estherWever » Di Jun 13, 2006 10:22 pm

hoi

vier jaar geleden werd bij mij kanker geconstateerd. Mijn linkereierstok werd verwijderd en er volgen 4 slopende chemokuren plus een hormoonkuur. De artsen in het ziekenhuis vertelden mij dat zwanger worden zeer onwaarschijnlijk was en dat het zeker niet binnen een jaar zou gebeuren. Ondertussen was ik herstellende en niet bezig met mijn kinderwens. Wat schetst mijn verbazing 6 maanden na het eind van de kuren werd ik zwanger. Ik ben inmiddels moeder van 2 kerngezonde meisjes waarvan de laatste twee maand geleden geboren is. Voor mij zijn dit absoluut 2 wonderkinderen want ze geven me elke dag weer het gevoel dat ik mijn lichaam weer kan vertrouwen. Ik hoop dat ik mensen met dit verhaal een positief gevoel kan geven, want zelfs na hele zware chemokuren is het mogelijk om kinderen te krijgen.

groeten Esther


Terug naar “Kanker en Kinderwens”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten