Onderzoeken naar zwangerschap na ALL?

Welke gevolgen kan een behandeling hebben wat betreft de kinderwens en hoe kun je je daarop voorbereiden. Is het nog mogelijk om keuzes te maken (zijn er alternatieven)?

Moderators: liddy, emili

Mila
Berichten: 1
Lid geworden op: Vr Sep 21, 2012 2:38 pm

Onderzoeken naar zwangerschap na ALL?

Berichtdoor Mila » Vr Sep 21, 2012 3:40 pm

Dag iedereen,

Ik ben nieuw hier en ook ik heb kanker gehad en heb een kinderwens.

In 2006 werd er bij mij Acute Lymfatisch Leukemie geconstateerd, ik was toen 23 begon net een nieuw leven, was dat jaar ook getrouwd en waren druk bezig om in ons nieuwe huis te klussen. Naarmate we bezig waren om te verhuizen voelde ik mij heel erg moe en futloos en dacht dat het allemaal misschien wel door de drukte eromheen kwam, wissel diensten op werk, klussen in het huis en verhuizen. Niet lang dat we gingen settelen werd het alleen maar erger en erger met mijn vermoeidheid en op werk zat ik ook meer dan dat ik echt aan het werk was, waardoor mijn leidinggevende mij naar de EHBO post op Schiphol sleurde om mijn bloed te laten testen. Uitslag was mijn hb was 2,8 en had koorts. Doordat de verpleegkundigen daar niet wisten wat de oorzaak ervan was stuurden zij mij met spoed naar de VU in Amsterdam. Daar bleek uit bloedonderzoeken dat ik ALL had. Mijn wereld stortte in. Het was erg moeilijk om dit allemaal te bevatten en alles ging ook langs mij heen. Niemand had dit aan zien komen, mijn man en ik al helemaal niet omdat wij bezig waren om huisje-boompje-beestje te creëren. Al met al begonnen mijn behandelingen en in februari 2007 zelfs ook bestralingen zodat er een stamcel transplantatie plaats kon vinden. Alles leek goed te gaan en mocht zelfs eerder naar huis dan de geplande 6 weken die je in het ziekenhuis moest verblijven. Het ging helaas niet door want ik kreeg tegenslag op tegenslag. Wat een verblijf van 6 weken moest zijn werd uiteindelijk 5 maanden voordat ik naar huis mocht gaan. Alles verliep verder gelukkig goed tot in 2009 toen er graft-versus-host (afstotingsreactie op mijn donor cellen) erbij kwam kijken. Ik kreeg onder andere mobiliteits problemen en pigment vormingen over bijna mijn gehele lichaam (ik ben Indonesisch, dus die pigment vormingen is zeker duidelijk te zien :( ). Sindsdien ben ik ook met fysiotherapie begonnen en tot nu toe gaat het heel erg goed met mij. Ben in de loop der jaren vanuit de rolstoel naar rollator gegaan, naar krukken en nu loop ik zelfs zonder hulpmiddelen. Ik ben inmiddels ook aan het afbouwen met mijn medicijnen en ben begonnen met het hervaccineren van de kinderziektes.

Nu het allemaal zo goed gaat met mij is mijn kinderwens erg aan het kriebelen. Ook ik ben in een vervroegde overgang beland en de artsen zeiden in 2006 al dat kinderen krijgen voor mij niet mogelijk zou zijn wat een enorme impact heeft op ons. Ergens hopen wij toch dat het ons een keer zal lukken om een kleine wondertje op de wereld te brengen.

Weet iemand misschien of er onderzoeken hiernaar zijn? Om de kansen in ieder geval te kunnen vergroten om deze wens toch in vervulling te laten gaan? Of iets anders wat ons enorm zou kunnen helpen (op adoptie en eicel donatie na)?

Ik hoop dat iemand ons helpen kan!

Terug naar “Kanker en Kinderwens”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten