Perfusie

Je ervaringsverhaal kun je hier kwijt. Deel je verhaal en leer van elkaar!

Moderators: liddy, emili

SvenAnderson
Berichten: 22
Lid geworden op: Ma Mei 26, 2003 12:42 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Perfusie

Berichtdoor SvenAnderson » Ma Mei 26, 2003 2:26 pm

Beste Mensen,

Ik ben sinds kort weer k-vrij verklaard. Vaak zeg en schrijf ik steeds alleen k, want ik kan het moeilijk schrijven en krijg het haast mijn strot niet uit.

Ik had een sarcoom in mijn hand. Het zat op mijn onderste kootje van mijn middelvinger en liep iets door in mijn hand. In de Daniel den Hoed kliniek kreeg ik te horen dat, wanneer het mij 10 jaar geleden was overkomen, dat ze mijn hand eraf zouden halen. Ik ben nog maar 21 en heb gekozen voor een carriere in de horeca. Een hand missen zou fataal zijn en dan kan ik weer helemaal overnieuw beginnen.

Voor de behandelingen wilde mijn arts beginnen met een perfusie. Dat was iets waar ik nog nooit van had gehoord. Optekening zag het er heftig uit.

Mijn arm werd, bovenaan bij mijn schouder, afgeklemt van de rest van mijn lichaam. De ader en slagader werd doorgesneden en aangesloten op een hart/long machine. Gedurende 3 kwartier kreeg ik een verhoogde consentratie chemo in mijn arm gepompt. De consentratie lag zo hoog dat, wanneer het in de rest van mijn lichaam terrecht zou komen, mijn organen binnen 10 minuten het zouden begeven.
Dit alles gebeurde in een 5 uur durende operatie terwijl ik volledig onder zijl was. Groot voordeel was dat ik geen kuur hoefde te volgen. 1 behandeling was voldoende. Zo'n perfusie kan alleen bij ledematen worden uitgevoerd.

Toen ik wakker werd was mijn arm helemaal opgezet. Ik kon hem niet bewegen. Mijn haren stonden recht overeind, mijn arm was helemaal rood en over gevoelig. Een handoek voelde aan als een metaalbostel.
Verder was ik niet kaal, maar wel ziek. Ik bleef maar overgeven en op een gegeven moment kwam er alleen nog maar gal uit.
2 dagen later kon ik weer wat drinken en het heeft dik een week geduurd eerdat ik weer wat kon eten.

De overgevoeligheid nam iets af en ik had het gevoel of mijn arm sliep. Het gevoel wat je hebt als je op je arm hebt gelegen en deze even geen bloed meer heeft gehad. Van echte pijn kon je niet spreken het was meer een zeer ongemakkelijk gevoel.

Mijn arm slinkte en daarvoor moest ik het insmeren met olijfolie. Om het vet en soepel te houden, want mijn huid zou uit gaan drogen. Het was moeilijk, want probeer maar eens een hele dag je arm hoger dan je hart te houden.

Na 1,5 a 2 weken begon het...Ik kreeg het gevoel alsof mijn hand in de brand stond. Alsof het een fakkel was. Ik liep de hele dag met een koelelemant rond in huis om de pijn te verzachten. Binnen 2 uur was dit ontdooid en moest ik weer wisselen. 's Nachts rende ik af en toe naar de badkamer om vlug de wasbak te vullen met koud water en daar deed ik dan vlug mijn hand in. Het vreemde was, dat je niet zag aan mijn hand. Hij was nog steeds wat rood en iets opgezet. Regelmatig ging ik naar buiten. Het vroor en iedereen liep met handschoenen aan, behalve ik...Ik had er maar 1 aan en de andere hand kon zo lekker afkoelen.

Ik heb het een week aangekeken en ben toen naar het ziekenhuis gegaan. Daar kreeg ik zwaardere pijnstillers. Die hielpen wel en mijn hand slinkte verder. Toen zag je dat mijn hand was verandert in 1 grote blaar die bestond uit allemaal kleinere blaren.

Vervolgens gingen al deze blaren stuk en begon mijn hand te vervellen. Er zat geen vel meer op. Na een week of 3 a 4 kunnen ze zeggen of het succes heeft gehad en tot hoever. Er werd toen een nieuw plan gemaakt van aanpak voor de verdere behandeling. Een week nadat ik weer voldoende hersteld was stond de volgende behandeling weer voor de deur....de amputatie van mijn vinger en een stuk van mijn hand.
Dit was iets meer dan 1,5 maand na de perfusie.

Mochten er mensen zijn die dit nog moet overkomen en als je vragen hebt, dan kan je me altijd een bericht sturen.

Succes,

Chris.
Life is like a box of chocolats... You never know what you're gonna get...... Except ours. It says: Extra Bitter!

Terug naar “Ervaringsverhalen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten