Huis kopen met kanker-verleden

Heb je problemen ondervonden bij het afsluiten van een hypotheek of verzekering? Of heb je misschien een tip. Plaats het allemaal hier!

Moderators: liddy, emili

Nausicaa

Huis kopen met kanker-verleden

Berichtdoor Nausicaa » Wo Mei 28, 2003 11:03 am

Beste mensen,

Even een tip vanuit de praktijk over hypotheken en zo. Situatie: mijn man (nu 29) kreeg op zijn 25e een hersentumor.

Wij hebben lang gedacht dat het kopen van een huis er gewoon niet meer in zou zitten. Dat was gelukkig niet het geval.

De hypotheek kun je los zien van de levensverzekering. Het ene is een lening, waarvoor je als onderpand je huis hebt. Daarvoor betaal je aflossing. Het andere is een levensverzekering, waardoor je lening wordt afgelost als je overlijdt.

Wij hebben wél mijn leven laten verzekeren, maar niet dat van mijn man.
Dat is geen probleem voor de bank; die hebben immers toch de zekerheid van een onderpand (het huis). Een zekerder lening voor de bank is bijna niet te bedenken. Veel zekerder dan bijvoorbeeld consumptieve kredieten.

Wij hebben bekeken of ik in mijn eentje de hypotheeklasten zou kunnen blijven dragen als mijn man toch vroegtijdig zou overlijden. Wij durfden dat risico wel te lopen. Het is simpel gezegd, maar wel waar: "anders verkoop je het huis toch?" In het slechtste geval heb je dan samen gewoond in een prettig huis (daar ga ik althans maar even van uit, dat je een huis koopt dat je prettig vindt), en ga je daarna ergens anders wonen.
In het beste geval leef je wel allebei lang en gelukkig, en los je gewoon fijn je huis af.

Kern van het verhaal: je hoeft niet per se een levensverzekering bij je hypotheek te nemen. Een huis kopen kán dus wel!

JR

huis kopen met kanker/tumor

Berichtdoor JR » Do Mei 11, 2006 9:04 pm

Ook ik botste heel hard tegen het probleem van een levensverzekering. Namelijk de dag nadat ik de uitslag had gekregen van een MRI (waarop een ependymoom was te zien) kreeg ik een aanvullende vragen brief van de verzekeraar met de vraag of er iets in m'n situatie was veranderd....

Via bijvoorbeeld de Postbank kun je eenvoudig een hypotheek zonder verzekering nemen. Wij hebben een aflossingsvrije. Voorwaarde was wel dat de hypotheek niet boven de 75% vd executiewaarde uit komt.

Groeten,

JR

Ps. in oktober / november gaan wij naar ons nieuwe huis!


Terug naar “Problemen of tips”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten