Lymfoedeem

hoe ga je om met lichamelijke veranderingen zoals: haaruitval, huidverkleuringen, amputaties.... ofwel puur de uiterlijkheden? Tegen welke problemen loop je aan en hoe heb je ze opgelost/ga je er mee om?

Moderators: liddy, emili

Peter
Berichten: 1
Lid geworden op: Di Jul 22, 2003 10:03 pm
Locatie: Diemen
Contact:

Lymfoedeem

Berichtdoor Peter » Di Jul 22, 2003 10:16 pm

Ik ben een paar maaden geopereerd en daarbij is een melanoom op mijn kuit verwijderd en tevens zijn vanwege een uitzaaiing in mijn lymfeklieren in mijn linkerlies daar alle lymfeklieren verwijderd. Nu loop ik dus de kans op lymfoedeem. Nu ben ik op zoek naar mensen die dit ook hebben meegemaakt en ik wile graag weten hoe ze met de leefregels zijn omgegaan. Die schrijven voor om je been niet te overbelasten, maar ook niet onderbelasten. Ook moet ik oppassen bij warmte en koude, en moet ik oppassen voor wondjes. Want het been kan dik worden. Hoe gaat iemand daarmee om? Ga je echt voor elk klein schrammetje naar de huisarts? Ontwijk je alle risico's, dat lijkt me knap lastig leven. En heb je de kous altijd aan? Dus bijv. na het zwemmen 's avonds direct weer de kous aan? Ik hoop dat er iemand is waarmee die zijn/haar ervaringen hierover met mij kan en wil delen.

marianne

lymfoedeem

Berichtdoor marianne » Ma Okt 06, 2003 12:48 pm

Ik heb lymfoedeem aan mijn arm.
Wondjes aan mijn arm en insectenbeten
behandel ik met sterilon.
Onlangs had ik twee bulten op mijn pols en hand
en het was pijnlijk.
Ik toch maar even naar de huisarts, want ik had al
twee keer in het ziekenhuis gelegen met
een infectie, niet zeker weten dat het lymfoedeem
daar een rol bij heeft gespeeld, al denk ik van wel.
Het bleken dus insectenbeten te zijn, ik moest koelen
met ijs en paracetamol innemen.
Verder heb ik ook oedeemtherapie bij een fysiotherapeut.

Groetjes
marianne

Ilona
Berichten: 5
Lid geworden op: Di Aug 24, 2004 12:42 pm
Locatie: Heehugowaard
Contact:

Berichtdoor Ilona » Do Feb 17, 2005 6:22 pm

Hoi Peter,

Ik had een rhabdomyosarcoom --> spierkanker. De primaire tumor zat in m'n linkervoet, maar daardoor had ik ook herhaaldelijk kleine tumortjes in de lymfeklieren in m'n linkerlies. Daarom werd uiteindelijk besloten m'n linkerlies 'leeg te halen'. Ik zou zeker ook lymfoedeem krijgen, wat de eerste jaren echter uitbleef. Uiteindelijk kwam t toch, en nu heb ik een steunkous. Jammer maar helaas.
Onderhand kan ik wel omgaan met m'n steunkous, ik draag bijna altijd lange broeken of rokken, en als ik een kortere rok aan wil, draag ik die met leuke, vrolijke, lange sokken. 's Zomers vind ik 't het moeilijkst, want dan heeft m'n been de neiging uit te zetten door de warmte (warmte+lange broek+sokken+schoenen), maar de steunkous houdt dat tegen. Dat doet niet zeer, maar het jeukt en irriteert wel. Nu draag ik met warm weer lange spijkerrokken, of een linnenbroek, en linnen schoenen. Dat scheelt. Wel moet ik oppassen met wondjes aan dat been, er komen zo bacteriën bij... Maar ik vind die steunkous nu dus wel meevallen. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Ilona


Terug naar “Lichamelijke veranderingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten