kan mij iemand iets wijzer maken

Hodgkin komt vaak voor bij jonge mensen, vandaar een eigen forum. hier kan je praten over de gevolgen.

Moderators: liddy, emili

kris10
Berichten: 3
Lid geworden op: Di Jan 16, 2007 1:47 am
Locatie: helmond
Contact:

kan mij iemand iets wijzer maken

Berichtdoor kris10 » Di Jan 16, 2007 1:52 am

hoi,

ik vandaag tehoren gekregen dat ik hodskin 3A heb eb dat er binnen 2 weken wordt aangevangen met de behandeling.

wat gaat er dan gebeuren ???

WAT IS DE GEMIDDELDE LEVENSVERWACHTING

ook andere informatie is welkom

groetjes

kris10

emili
Berichten: 48
Lid geworden op: Zo Apr 06, 2003 4:27 pm

Berichtdoor emili » Di Jan 16, 2007 3:32 pm

hoi Kris,
de levensverwachting voor hodgkin is vrij goed. Wat er gaat gebeuren, dat is een vraag voor je arts.
Vermoedelijk start je met chemo therapie. Wat je daar van kan verwachten is voor iedereen weer verschillend. Aangezien jij 3A hebt, neem ik aan dat je nog vrij fit bent en in goede conditie. Vaak is het zo dat hoe fitter je bent, hoe beter je de kuren kan verdragen en zeker in het begin zijn er mensen die weinig last hebben.
Echter hiervoor geld altijd: de een wordt hartstikke ziek en beroerd en de andere die dezelfde kuur krijgt en net zo fit is of juist niet, die merkt er weinig van. Je weet het dus gewoon niet.
Voor informatie over hodgkin raad ik je aan het boek: de erfenis van Thomas Hodgkin te lenen uit de bibliotheek. Hier staat ontzettend veel info in. Overigens krijg je dit boek ook toegestuurd als je lid wordt van depatientenvereniging voor mensen met hodgkin en non hodgkin.
www.kankerpatient.nl/lvn .
Er valt een hoop over te zeggen maar vaak geld toch: als je dan kanker moet krijgen, tja das heel beroerd, maar dan is hodgkin zeker de slechtste niet. Naast zaadbalkanker heeft hodgkin de hoogste genezingspercentages. Alleen de behandeling (voor beiden) kan wel zwaar zijn.

sterkte en als je vragen hebt (iets gerichter, ik weet anders niet waar ik moet stoppen en wat je precies wil weten, hoewel ik me dat ook wel voor kan stellen maar toch) dan laat je het maar weten

groetjes Emili
(ex-hodgkin patient -->2001 werd bij mij de diagnose gesteld en inmiddels dus alweer 6 'genezen'

KrOlLyY
Berichten: 7
Lid geworden op: Zo Dec 30, 2007 11:11 pm

Re: kan mij iemand iets wijzer maken

Berichtdoor KrOlLyY » Zo Dec 30, 2007 11:24 pm

kris10 schreef:hoi,

ik vandaag tehoren gekregen dat ik hodskin 3A heb eb dat er binnen 2 weken wordt aangevangen met de behandeling.

wat gaat er dan gebeuren ???

WAT IS DE GEMIDDELDE LEVENSVERWACHTING

ook andere informatie is welkom

groetjes

kris10



hey kris10,

je gaat een chemokuur krijgen of bestralingen,
3A is een vorm die goed te behandelen is (ik heb net hetzelfde)
mijn levenkansen waren hoger dan 85% en dan maar te bedenken dat ik voor de diagnose gekent was bijna was overleden omdat ze het te laat zagen, ik vole me weer tip top in orde en kan alles weer doen wat ik vroeger deed!!
ik heb 1 BELANGRIJKE tip...
hoe moeilijk het ook is, blij optimistisch en geef niet op,
dat is het beste medicijn!!

groetjes KrOlLyY

Aletta
Berichten: 6
Lid geworden op: Zo Nov 25, 2007 11:45 pm

Berichtdoor Aletta » Do Feb 21, 2008 10:48 pm

Hoi Kris10,
ook ik heb Hodgkin in stadium 3A gehad. Zoals KrOlLyY eerder al zei, de overlevingskans bij Hodgkin in dit stadium is behoorlijk groot, en zeker als je verder gezond bent/leeft heb je niet veel te vrezen eigenlijk. Dat klinkt natuurlijk ontzettend stom, maar t komt er wel een beetje op neer.
Zelf heb ik eerst chemo's en daarna ook bestraling gehad, ik denk dat dit per ziekenhuis verschilt.
Wat ik je aan kan raden: probeer gewoon door te gaan met je leven, en je niet op de kop te laten zitten door die stomme kanker en de nog stommere behandelingen ervan. Neem natuurlijk genoeg rust, maar doe gewoon wat je leuk en belangrijk vind, dat kan tijdens en na de behandeling een hele steun zijn.
Doeg, Aletta


Terug naar “Hodgkin en de gevolgen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten