WIE HEEFT ERVARING MET PIJN IN DE ARMEN EN ELLEBOGEN

Hodgkin komt vaak voor bij jonge mensen, vandaar een eigen forum. hier kan je praten over de gevolgen.

Moderators: liddy, emili

kris10
Berichten: 3
Lid geworden op: Di Jan 16, 2007 1:47 am
Locatie: helmond
Contact:

WIE HEEFT ERVARING MET PIJN IN DE ARMEN EN ELLEBOGEN

Berichtdoor kris10 » Do Mar 01, 2007 1:02 am

Hoi,

ik heb net mijn 2de abvd kuur achter de rug en heb al sinds de eerste kuur de volgende klachten

1. pijn in mijn armen en ellebogen ( constant ) het is een stekende pijn
2. mijn armen voelen ook heel zwaar aan

wie heeft hier ervaring mee en heeft tips

ik heb nu morfine 5mg maar dat helpt ook nog niet echt

hoor het graag

kris10 :?:

emili
Berichten: 48
Lid geworden op: Zo Apr 06, 2003 4:27 pm

Berichtdoor emili » Do Mar 01, 2007 12:54 pm

hoi Kris,
heb je een portocath of krijg je een infuus? En als je een infuus krijgt, krijg je dat dan afwisselend in de ene en dan in de andere arm?
Het zou namelijk zo kunnen zijn dat je vaten ontstoken zijn. Dat is gemene, maar zeer plaatselijke pijn is mijn ervaring.
Ik lag er snachts wakker van en heb net als jij morfine gehad er tegen, maar de eerste zwaardere middelen (artrotec) deden al niets, dus heb ik de morfine nooit geprobeer (vond ik eigenlijk best eng, onzin zo bleek achteraf maarja ik kreeg het niet uit m'n hoofd)
Als het van je vaten komt dan is er niet zo veel dat helpt. Koelen kun je proberen en tijdens de kuur warme compressen op het bloedvat waar het ingaat. Dat wil nog weleens helpen. En ook hiruduid heeft voor sommigen mensen goede resultaten opgeleverd (creme) .
Maar oke, wat je ook doet, vraag het eerst even aan je arts, want als het wat anders is koelen of verwarmen juist misschien weer niet goed ofzo.

Verder kan het misschien van de vincristine zijn, dat kan pijn geven in al je gewrichten, maar vaak ook juist aan je knieen.

Maar oke, overleg even met je arts of je oncologieverpleegkundige. Erg vervelend dit. Ik had dus last van m'n vaten en dat kwam iedere kuur terug, ook werden de bloedvaten er erg hard en slecht te prikken van. Ik kon het bloedvat op m'n huid voelen liggen en je zag het ook op een gegeven moment.
Dit om even een beeld te geven. Het kan totaal wat anders zijn bij jou, maar misschien kun je dan iets uitsluiten.

sterkte en blijf het aangeven bij je arts, als het niet sterk genoeg is, moet er iets anders gevonden worden.

emili

kris10
Berichten: 3
Lid geworden op: Di Jan 16, 2007 1:47 am
Locatie: helmond
Contact:

dank voor de info

Berichtdoor kris10 » Do Mar 01, 2007 10:41 pm

ik krijg de kuur via een infuus en heb dit nu in beide armen gehad.

bij de eerste kuur had ik na 2 dagen al pijn aan mijn armen.

de arts kon deze pijn niet verklaren en vondt dat ik maar moest afwachten, het is geen bekende bijwerking volgens de arts

dat blijkt dus uit jou verhaal wel zo te zijn ( vreemd dan wat de arts zegt )

ik zal dit blijven melden bij de arts, als deze dannog niet reageerd ga ik denk ik naar een ander ziekenhuis ( of is dit niet slimvan mij )

ik zal ook vragen omkoeling of warmte tijdens het toedienen van de kuur

mocht je nog tips hebben dan verneem ik dit graag

kris10

PS. hoelang heeft de pijn geduurt alleen tijdens de chemo of ook nog lange tijd daarna

emili
Berichten: 48
Lid geworden op: Zo Apr 06, 2003 4:27 pm

Berichtdoor emili » Vr Mar 02, 2007 11:12 am

Hoi Kris,
ik zou niet hierom overstappen hoor. Ik ben voor dezelfde klachten ook bij een neuroloog geweest en onder de MRI scan. Maar alles was oke. Ook via lotgenoten hoorde ik van de aderpijn.
Ik heb verder een schat van een arts die veel voor me gedaan heeft, dus tja. Ik verwijt hem niets ofzo.
Het is ook niet zeker dat het daar aan ligt. Het is een optie. Lotgenoten hebben de ervaring dat het helpt als je tijdens de chemo een warm compres of een warm washandje op de arm legt, hierdoor gaan de vaten wat verder openstaan en de chemo er dus sneller doorheen.
En zo ook de hiroduid. Hoewel dat wel werd voorgeschreven door de arts, die kwam daar zelf mee bij een lotgenoot.
Ik denk ook dat de verpleging er meer ervaring mee zou hebben dan de arts.
Verder : bij mij begon de pijn vaak pas een dag of 6 na de kuur, juist als alle andere klachten voorbij waren begon mijn arm pijn te doen. Vals pijn. Heel plaatselijk, dus in principe kon ik alles doen verder met m'n lichaam als ik die arm niet gebruikte maar snachts werd ik wakker en kon niet meer slapen en besefte dat het puur van de pijn in die arm was.
Overigens de veroorzaker: Het rode goedje wat je krijgt toegedient in je kuur, dat is gemeen spul (het is allemaal wel troep maar toch). De Adriamicine of de Doxorubicine, zijn geloof ik 'broertjes' van elkaar.


Maar oke. Ik vertel nu een hoop waarvan ik overtuigd ben dat het zo is, maar ik ben GEEN arts he. Dus, ook al lees je soortgelijke dingen ook op een andere website, dan nog: De enige die echt kennis van zaken heeft over wat goed is om te doen en wat niet, of wat kwaad kan is toch je arts. Ook al denkt hij hier misschien niet aan. Of misschien denkt hij hier wel aan, maar wist hij al dat dit niet de oorzak was? Vandaar dat hij het niet genoemd heeft. Dat kan natuurlijk ook nog. Ondanks dat ik achter hetgeen sta wat ik verteld heb ;) : Ik ben en blijf een 'leek' en geen arts. Dus blijf overleggen. Want "baadt het niet dan schaadt niet" , dat is niet altijd waar!

groetjes emili

Aletta
Berichten: 6
Lid geworden op: Zo Nov 25, 2007 11:45 pm

Berichtdoor Aletta » Ma Nov 26, 2007 12:01 am

Dit komt me allemaal best bekend voor. Ik ben nu 19, heb op mn 17e Hodgkin gehad, en heb de eerste ABVD behandelingen via een infuus in mn arm gehad. Na een tijdje kreeg ik hier redelijk wat last van, mijn ellebogen en onderarmen waren pijnlijk en ik kon mn armen niet meer helemaal strekken. Ik heb naar aanleiding daarvan een Porthacat gekregen, en na 2 maanden had ik geen last meer van mn armen.
Hoe gaat het nu met je Kris?

KrOlLyY
Berichten: 7
Lid geworden op: Zo Dec 30, 2007 11:11 pm

Re: WIE HEEFT ERVARING MET PIJN IN DE ARMEN EN ELLEBOGEN

Berichtdoor KrOlLyY » Zo Dec 30, 2007 11:19 pm

kris10 schreef:Hoi,

ik heb net mijn 2de abvd kuur achter de rug en heb al sinds de eerste kuur de volgende klachten

1. pijn in mijn armen en ellebogen ( constant ) het is een stekende pijn
2. mijn armen voelen ook heel zwaar aan

wie heeft hier ervaring mee en heeft tips

ik heb nu morfine 5mg maar dat helpt ook nog niet echt

hoor het graag

kris10 :?:



ik heb het zelfde probleem maar aan mijn benen,
probeer eens een D-kuur te doen,
het is een niet schadelijk medicament en het sterkt het bot.
als de pijn aanhoud zou ik het tog eens laten onderzoeken.

groetjes KrOlLyY


Terug naar “Hodgkin en de gevolgen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten