advies voor eierstokken te laten verwijderen

Hier kan je praten over de overige kankersoorten. Als er veel animo voor een bepaalde kankersoort, dan maken wij daar een nieuw forum voor aan

Moderators: liddy, emili

Max
Berichten: 5
Lid geworden op: Wo Feb 15, 2006 6:50 pm

advies voor eierstokken te laten verwijderen

Berichtdoor Max » Vr Mar 24, 2006 9:50 pm

Hallo,ik ben max.Ik heb 7 jaar geleden borstkanker gehad.Ik heb het BRCA1-gen.dus helaas ben ik erfelijk belast.Het was bij mij zo agressief dat ik geen andere keus had dan borst-amputatie.nu komt er een ander probleem om de hoek kijken,het gen veroorzaakt ook eierstok-kanker.Mijn gyneacoloog raad me eigenlijk aan om liever vandaag dan morgen mijn eierstokken te laten verwijderen.Dat advies kreeg ik ook in het AVL in amsterdam van mijn toenmalige gyneacoloog(ik ben verhuist naar alkmaar).zij zei dat ik eraan moest denken dat ik na mijn 40e preventief mijn eierstokken moest laten verwijderen.mijn huidige gyneacoloog wil het eigenlijk nu al doen,maar omdat ik twijfel zegt hij dat ik er heel goed over na moest denken.het probleem is dat ik niet weet of ik in de overgang kom,hoe ik zal herstellen,of ik stemmingswisselingen ga krijgen enz..ik begin na 7 jaar weer een beetje te leven,op te krabbelen.nu is mijn vraag of iemand dit herkend of in dezelfde situatie heeft gezeten en wat die iemand gedaan heeft of raad kan geven.Ik zeg het maar eerlijk,ik ben best bang voor de gevolgen.

taksylvi
Berichten: 2
Lid geworden op: Vr Mei 02, 2008 10:51 pm
Locatie: Terneuzen

Berichtdoor taksylvi » Vr Mei 02, 2008 11:41 pm

Het is inmiddels 3 jaar geleden dat er bij mij eierstokkanker werd ondekt. Ik was toen 30 jaar.
In een hele korte tijd werd mijn buik zo dik alsof ik 7 maanden zwanger was. Ik had een Mirena spiraal zitten dus een zwangerschap was eigenlijk niet mogelijk. Wat bleek, een tumor zo groot als een babyhoofd. Minder dan een halve procent kans dat het kwaadaardig zou zijn werd er verteld. Op 20 maart 2005 werd de eierstok waar de tumor op zat verwijderd. Tevens besloot ik dat de andere eierstok gesterilisseerd mocht worden. Ik had gelukkig reeds 2 gezonde zonen en was van mening dat alle manipulatie van anticonceptie niet echt gezond zou zijn.
Enkele weken later kreeg ik de uitslag. De tumor bevatte wel degelijk kwaadaardige cellen. Besloten werd om alle organen die verwijderd konden worden te verwijderen. Het was inmiddels 25 april en ik ging weer onder het mes voor een uurtje of 6. Baarmoeder, de overgebleven eierstok, blinde darm, buikschort en wat lympfeklieren konden er allemaal uit. Alle andere organen waar men bij kon werden goed onderzocht. Chemo was gelukkig niet meer nodig.

Geen eierstokken betekent direct in de overgang. Daarvoor slik ik tot mijn 50ste hormoontabletten Zumunon. Het feit dat deze operaties mijn leven hebben gered maakte mij super gelukkig. Echter de angst op mijn 30ste geen libido meer te hebben en wat dat zou betekenen voor mijn huwelijk bekropen mij. Gelukkig heb ik daar helemaal niets over te klagen. Geen stemmingswisselingen. Wel een opvlieger als ik mijn tabletje ben vergeten of laat inneem. Het eerste jaar heb ik meer opvliegers gehad. Nu heb ik echt nergens meer last van. De piriekelen rondom ongesteld worden mis ik totaal niet. Wat dat betreft heb ik het veel makkelijker dan de andere dames in mijn omgeving.

Nu 3 jaar verder gaat het heel erg goed met mij. Nu nog ieder half jaar controle. Een anker op mijn buik. Een horizontaal litteken van de keizersnede van mijn oudste zoon en de eerste operatie en een verticaal litteken tot 10 cm boven mijn navel voor de laatste operatie.
Ik heb super veel geluk gehad op mijn 24 ste en 27 ste moeder te zijn geworden van 2 prachtige jongens. Hierdoor heb ik de hele kankerperiode geestelijk goed kunnen verwerken. Ik kan me voorstellen dat het voor degene die nog geen kinderen hadden en ze nu niet meer kunnen krijgen het geestelijk veel moeilijker moet zijn.

Veel sterkte en geluk gewenst.
Groetjes,

Sylvia


Terug naar “Overige kankersoorten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten