Bijnierschorskanker...

Hier kan je praten over de overige kankersoorten. Als er veel animo voor een bepaalde kankersoort, dan maken wij daar een nieuw forum voor aan

Moderators: liddy, emili

ninotchka
Berichten: 4
Lid geworden op: Di Jun 03, 2003 9:35 am

Bijnierschorskanker...

Berichtdoor ninotchka » Di Jun 03, 2003 11:08 am

Verdorrie, net mij hele verhaal zo mooi opgetiept, klik ik op iets, weet bij god niet wat, en weg is ie!
Nou ja, dan maar opnieuw. Om het even kwijt te zijn en ook in de hoop een lotgenoot te vinden....
Mijn verhaal begint in october, toen ik dubbelzijdige longontsteking kreeg en daardoor in het ziekenhuis belandde.
Op een nacht kreeg ik ontiegelijk veel buikpijn, en hebben ze dus een een echo gedaan om te kijken waarom. Toen vonden ze een gote groeisel boven mijn linkse nier. Na een nachtje op de IC kreeg ik een scan om hun vermoedens te bevestigen, en jawel hoor, het was een tumor van 8 cm in diameter, met een staartje van 12 cm lang en al 8 of 10 jaar daar geweest terwijl ik er niets van wist!
Tot die longontsteking dus, die blijkbaar werd veroorzaakt door de tumor, die extra hormonen aanmaakte, waardoor ik een verlaagd immunsysteem had.
Maar ja, op dat moment was ik alleen bezig met de longontsteking te overleven, want dat was ook maar op het nippertje. Dus ik had zoiets van, shit, ga ik bijna dood aan longontsteking en dan krijg ik ook nog eens kanker!!!! Dat was mijn zwaarste, kloterigste moment.
Nu begrijp ik wel de logica en kan ik die longontsteking in het geheel plaatsen, maar ik moet zeggen dat het wel even duurde. Ik was nogal gehecht aan die ontsteking! We hadden samen veel doorgemaakt en de kanker voelde meer als een indringer, ik moest er niets van weten. Een ziekte is meer als genoeg dacht ik toen.
Fast forward to December, een operatie om alles weg te halen en dan in Februarie, meen ik, ben ik met chemo pillen begonnen, Mitotane. Niet hier in NL erkend. Moet voor 2 jaar worden geslikt. Is het enigste wat ze hebben voor dit soort kanker, maar zelfs dit biedt geen garanties. Als ik ze niet neem komt het zeer zeker terug, maar zelfs met slikken en alle klote bijwerkingen van dien, zoals misselijk, moe, bla bal bal, jullie kennen het wel, is er grote kans dat het terug komt. Dus eigenlijk is er maar een kleine kans dat het NIET terug komt.
Nou zit ik ermee of het dan voor die ene kleine kans de moeite waard is om die dingen te slikken....Kan ik niet beter van het moment genieten, volop, zonder die bijwerkingen en dan maar korter leven? Stel je voor dat het toch terug komt na 2 jaar uit de roulatie te zijn geweest..... Bloody waste of time!!! Maar ja, dan zijn er altijd nog dingen die er tegen gedaan kunnen worden, zoals NOG een operatie en weeer die pillen.
Ik denkt dat mijn grootste probleem momenteel is dat ik mijn limitaties moet accepteren, en niet zomaar op impuls die pillen uit de raam moet slingeren...Die limitaties zijn er niet voor niets, de kans dat het helpt is er en die moet ik gewoon nemen. Ja toch?
En ach, een paar jaar niet meer studeren of werken, daar vind ik wel iets op. HOOP ik. Er zal vast iets zijn wat ik kan doen. Het ergste is gewoon het idee dat je niet meer je oude leven kunt oppakken, niet meer kunt doen wat je wilt. Frustrerend!
Maar ik moet niet zeiken, heb geen pijn, de zon schijnt, ik zweet nu zelfs om 11 in de ochtend, dus ik ga eens op de balkon zitten...Om meer te gaan zweten.
Mensen, het was een lang verhaal geloof ik, maar het was goed voor me om het opteshrijven, dat plaatst wat dingen in context. Maar mocht er iemand zijn die dit herkent of gewoon wil reageren dan heb ik dat GRAAG!!!

liefs, N

susan
Berichten: 24
Lid geworden op: Di Mei 27, 2003 3:12 pm
Contact:

Berichtdoor susan » Za Jun 21, 2003 5:02 pm

Hoi,

Ik heb ook een niertumor gehad. Een wilmstumor. Ze waren er achter gekomen toen ik negen maanden oud was. Waarschijnlijk ben ik er mee geboren, maar zijn ze er pas zolaat achter gekomen. Ik was vaak ziek. Eerst dachten ze dat ik bronchites had, maar na een röntgenfoto gemaakt te hebben en bloedonderzoek gedaan te hebben zijn ze erachter gekomen dat ik dus kanker had. Eerst heb ik chemo gehad en daarna een operatie waarbij mijn gehele nier en bijnier weg zijn gehaald.
Ik ga nog een keer per jaar op controle in het AMC.
Dit ook omdat ik mee doe aan de onderzoeken van de late effecten polikliniek.

Ik wens je verder veel sterkte.

Susan


Terug naar “Overige kankersoorten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten