Hoe vertel je het je kind?

kanker treft niet jouw allleen, maar ook je ouders, broers en zussen: het gezin dus

Moderators: liddy, emili

goudblok
Berichten: 3
Lid geworden op: Wo Jul 21, 2004 10:23 am
Locatie: Amsterdam

Hoe vertel je het je kind?

Berichtdoor goudblok » Wo Jul 21, 2004 10:34 am

Hoe vertel je het je kind als het pas een peuter of kleuter is?

Ik ben 32 (heb borstkanker) en heb een zoontje van bijna 2,5.
Hij heeft het erg moelijk met de opnames die ik achter de rug heb. Nu weet ik dat ik voor een CTC (zware chemo) en Stamcelterugplaatsing 3 weken het ziekenhuis in ga.
Ik wil hem graag voorbereiden op mijn opname. Hij is erg opmerkzaam en heeft veel te veel door. AVL of Antonie zeggen hoeft al niet meer, dan weet hij ook wel dat het over het ziekenhuis gaat.
Ik denk er over om een boekje te maken om hem voor te lezen. Boekjes voor kleuters begrijpt hij goed maar die zijn er alleen voor als het kind zelf naar het ziekenhuis moet.
Heeft iemand van jullie ervaring met een peuter of kleuter? Hoe hebben jullie die uitgelegd hoe en wat? :?

Alvast bedankt

Semmie5
Berichten: 3
Lid geworden op: Wo Jul 01, 2009 12:41 am

Re: Hoe vertel je het je kind?

Berichtdoor Semmie5 » Wo Jul 01, 2009 1:13 am

zelf heb ik vroeger kanker gehad.

toen ik ziek was en geopreert was aan yolk sac-tumor oftewel baarmoederhalskanker, was mijn baarmoeder in het geheel weg gehaald.
mijn ouders hebben mij toen dingen verteld wat er gebeurd was maar dan op een verhaal vorm.
ik begon dat op mijn 5e jaar echt te beseffen en vroeg toen aan mijn ouders of ik nu geen kinderhuisje meer had (zo noemde ik dat).
mijn ouders hebben mij toen proberen uit te leggen wat er aan de hand was maar dat is ze op dat moment niet gelukt.
ik bleef met vragen lopen, maar een aantal jaren later kwam ik erachter.
ik kan geen kinderen meer krijgen, nooit meer!
dit was echt een heftige klap en heb dit moeten accepteren.
Ik denk dat jou kindje nog te jong is om het helemaal te begrijpen, natuurlijk hoort hij dingen en is hij niet gek maar om hem helemaal uit
te kunnen leggen wat het inhoud denk ik dat hij te jong is!

En anders kun je zelf een verhaaltje vertellen in kinder vorm dat heeft bij mij ook geholpen.
maar dat ging wel over me zelf en niet over mijn moeder.


Terug naar “JIJ, je ouders, broers en zussen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast