Postieve ervaringen met begeleiding en revalidatie

Heb je praktische tips t.a.v. psychosociale begeleiding? Of andere zaken die verbetering kunnen gebruiken? Meld dit hier!

Moderators: liddy, emili

minetje
Berichten: 2
Lid geworden op: Vr Aug 19, 2005 2:51 pm
Locatie: Houten

Postieve ervaringen met begeleiding en revalidatie

Berichtdoor minetje » Vr Aug 19, 2005 3:24 pm

Hallo allemaal,

Ik ben nu 27 jaar en in 2004 behandeld voor eierstokkanker. In de folders die ik meekreeg van de Kankerbestrijding stond dat de meeste patiënten het pas na de behandelingen psychisch moeilijk krijgen. Nou, niet dus. Ik was halverwege de chemokuren en ik stortte helemaal in, en zat de hele dag te huilen. Ik snapte er niets van, en heb toen meteen hulp gezocht. Via het maatschappelijk werk van mijn ziekenhuis werd ik doorgestuurd naar het Helen Dowling Instituut in Utrecht. Daar ben ik een paar keer geweest op afspraak, ik had een gesprek met een aardige therapeute. Zij legde me uit dat wat ik nu voelde heel normaal was, en dat dat nu 'verwerken' heet. Zij kon me aanwijzingen geven over wat ik zelf kon doen, en dat ik best de tijd mocht nemen om een potje te janken. Ik heb heel veel gehad aan die gesprekken, en ik kon een afspraak maken wanneer ik zelf wilde. Bij het HDI heb ik daarna ook deelgenomen aan een groepsgesprek voor jonge mensen met kanker. Met een groepje van 7 mensen en twee begeleiders hadden we een avond in de week gesprekken in een ontspannen sfeer. Ik vond het erg prettig om eens met andere jongeren met kanker te praten over hoe zij er mee omgaan en waar zij tegenaan lopen.
Ook al heb ik lieve familie, vriendinnen en een lieve vriend, praten met lotgenoten is zo veel makkelijker, omdat zij het écht begrijpen.
Als je zelf ook in de knoop zit, bel dan eens met het HDI of kijk op http://www.hdi.nl.

Daarnaast heb ik eind 2004 deelgenomen aan Herstel & Balans, omdat mijn conditie na de kuren zo was verslechterd :cry: . Dat programma duurde drie maanden, twee dagen per week, met een groep van 12 mensen. We moesten een half uur fietsen (hometrainer), dan fitness (circuittraining) en dan een uur zwemmen of een uur sport en spel. Ik was veruit de jongste uit de groep, maar vond het wel erg leuk. Al viel het niet mee om vroeg op te staan....
's Middags hadden we dan psyco-educatie met de groep. Praten over hoe je weer controle over je leven kunt krijgen, hoe je omgaat met vermoeidheid, hoe je je grenzen moet bewaken, en hoe je leert te kiezen voor wat je zelf wilt en niet wat anderen van je verwachten. En ook het proces van verwerken zelf.

Ik ben er erg positief over. Ik gebruik die tips nog elke dag, ook al ben ik nu weer bijna volledig aan het werk. En mijn conditie is sterk verbeterd; bij de sportschool waar ik vooraf een fittest moest doen, scoorde ik hoger dan gemiddeld! Dus het was de inzet dubbel en dwars waard.
Doordat ik snel hulp heb gezocht, kan ik nu trots zijn op mezelf dat ik er alles aan gedaan heb om weer een beetje de oude te worden, al is mijn leven nooit meer helemaal hetzelfde uiteraard.
Voor wie nog twijfelt: als je weer controle wilt krijgen over je leven, probeer dan (psychische) hulp te zoeken, wie weet heb jij er ook voordelen van.
Succes!

Terug naar “Praktische tips t.a.v. psychosociale begeleiding”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten