uiterlijke veranderingen, hoe ga je er mee om?

Heb je praktische tips voor hervatting of onderbreking tijdens werksituatie? Meld dit hier!

Moderators: liddy, emili

Gast

uiterlijke veranderingen, hoe ga je er mee om?

Berichtdoor Gast » Di Jun 03, 2003 12:45 pm

ideetje: hoe ga je om met lichamelijke veranderingen? bv; haaruitval, tattooages, huidverkleuringen, amputaties.. oftewel puur de uiterlijkheden? welke problemen loop je tegenaan, hoe heb je ze opgelost...

groetjes emili

jejoentje
Berichten: 16
Lid geworden op: Za Mei 31, 2003 12:46 pm
Locatie: Hendrik-Ido-Ambacht
Contact:

uiterlijke veranderingen

Berichtdoor jejoentje » Di Jun 03, 2003 2:34 pm

Bij mij waren er eigenlijk drie uiterlijke veranderingen:

de eerste was dat ik door de chemo een kale kop kreeg. Ik had hier zelf totaal geen moeite mee, maar ik merkte wel dat de "buitenwereld" hier op reageerde. Mensen gaan je na staren en een paar keer kreeg ik zelfs de opmerking "gabber!" naar mijn hoofd geslingerd. Ik riep dan altijd terug "nee, chemo!" en het leuke was dan altijd om te zien dat mensen totaal niet wisten hoe ze moesten reageren.

Dit werd nog erger toen ik, omdat ik lichamelijk erg verzwakt was, tijdelijk in een rolstoel belandde. Ik wist niet wat ik meemaakte!
Mensen vinden je opeens heel erg zielig en denken gelijk dat je achterlijk bent geworden! Zo heb ik een paar keer meegemaakt dat mensen aan mijn moeder (die de rolstoel meestal voortduwde) vroegen hoe het met mij ging terwijl ik er gewoon bijzat! :x
Ik heb ook steeds tegen die mensen gezegd dat ze gewoon tegen mijn konden praten en dan meestal op een cynische manier om ze te wijzen op het feit dat ze zo fout bezig waren. Meestal zei ik dan zoiets van: "Ik heb kanker, dit betekent niet dat ik niet meer kan praten hoor!"
Ik had nooit verwacht dat mensen zo fout zouden reageren als iemand die ze (meestal een klein beetje) kennen een kale kop heeft en in een rolstoel zit.

De derde uiterlijke verandering waar ik mee te maken kreeg was dat er een zaadbal bij mij is weggehaald.
Net zoals met mijn kale kop, heb ik hier totaal geen moeite mee gehad.
Dit kwam vanwege het feit dat het overleven bij mij duidelijk op de eerste plaats kwam en ik daar had ik veel voor over.
Dit is dus de reden dat ik geen moeite heb met de kale kop toen en het missen van een zaadbal nu. Want het belangrijkste is namelijk dat ik leef! :D

Ik ben benieuwd naar reacties van anderen op dit gebied.

Het ga jullie allemaal goed!

groetjes,

Jeroen
man, 25 jaar, single, student, zaadbalkanker (+recidief), motto: always look on the bright side of life! (Als dat mogelijk is natuurlijk...)

segers1977
Berichten: 3
Lid geworden op: Ma Jan 14, 2008 12:42 pm
Locatie: sint-niklaas

Berichtdoor segers1977 » Ma Jan 14, 2008 1:24 pm

Hey Jejoentje,

ik heb in 2000 ook teelbalkanker gehad en miste die ééne bal ook niet.
Heb dit jaar weer teelbalkanker gehad dus ook de 2de bal weg.
Dit vond ik wel meer dan vervelend.

Had het gevoel zo'n lege broek te hebben dat het wel moest opvallen.
(besef ook wel al te goed dat dit meer in m'n hoofd zit dan in m'n broek)
Zo zal ik zeker niet in een zwembroekje gaan zwemmen maar steeds in short.
Omdat het toch te zwar weegt heb ik beslist om voor teelbalprotheses te gaan.
Ze worden deze woensdag geplaatst.

Heb ook nog eens een vraagje voor jou.
Ben jij één bal kwijt of 2?
Indien 2, moet je testosteron innemen?
Ik wel en doe dit met pillen. Toch staat m'n waarde toch te laag.
Hoe zit dat bij jou?

Vriendelijke groeten,
Serge.


Terug naar “Praktische tips”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast