Bijwerkingen chemotherapie

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
Ingrid66
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Zo 01 Jun 2003 19:04

Bijwerkingen chemotherapie

Berichtdoor Ingrid66 » Zo 01 Jun 2003 19:29

Beste allemaal,

Ik stel deze vraag uit naam van mijn vader. Hij heeft een operatie gehad waarbij een kwaadaardige tumor uit zijn darm is verwijderd. Er zijn uitzaaiingen geconstateerd en daarom krijgt hij nu 6 chemokuren (gedurende 6 maanden). Hij heeft ontzettend veel last van de bijwerkingen. Hij heeft vooral last bij zijn keel, mond en lippen (helemaal open) waardoor hij nauwelijks kan drinken en bijna niets kan eten (af en toe soep). Hierdoor valt hij erg af en sterkt hij niet aan voor de volgende kuur. Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben en tips voor ons hebben? Groeten, Ingrid.

Naar boven

Beste allemaal,

Ik stel deze vraag uit naam van mijn vader. Hij heeft een operatie gehad waarbij een kwaadaardige tumor uit zijn darm is verwijderd. Er zijn uitzaaiingen geconstateerd en daarom krijgt hij nu 6 chemokuren (gedurende 6 maanden). Hij heeft ontzettend veel last van de bijwerkingen. Hij heeft vooral last bij zijn keel, mond en lippen (helemaal open) waardoor hij nauwelijks kan drinken en bijna niets kan eten (af en toe soep). Hierdoor valt hij erg af en sterkt hij niet aan voor de volgende kuur. Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben en tips voor ons hebben? Groeten, Ingrid.

Naar boven

Oxigun
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: Zo 11 Mei 2003 02:16
Locatie: Tilburg
Contact:

Berichtdoor Oxigun » Zo 01 Jun 2003 22:04

alle chemokuren zijn anders en al heb je dezelfde dan ervaart iedereen het alsnog anders.

je zegt dat zijn mond/lippen helemaal openliggen, ik weet niet echt wat ik me erbij moet voorstellen maar ik had na me 1e chemo veel last van wondjes en blaasjes IN me mond. hierdoor kon ik ook niet eten/drinken. ik had al een mondspoeling van zout maar dat hielp niet, sinds ik Corsodyl gebruik heb ik daar geen last meer van. Dat is in elke apotheek wel te krijgen (Ook met Chloorhexidine genoemd, de monspoeling versie nemen!)..
Bel wel even je dokter op OF het mag, maar bij mij werkte het heel goed. Na 2 weken van wonden blaasjes en niet eten was het binnen 4 dagen helemaal weg! :D

Oxigun
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: Zo 11 Mei 2003 02:16
Locatie: Tilburg
Contact:

Berichtdoor Oxigun » Ma 02 Jun 2003 10:27

Ik heb ook nog extra voeding gekregen trouwens. Van die vieze pakjes waar zeg maar alles in zit. Nutridrink, Fortimel, Extra Forte, en nog wat meer merken.
Ze zijn ontzettend duur als je ze zelf koopt bij de apotheek (2,50 per stuk) maar waarschijnlijk kan hij ze via de dietiste gratis krijgen. Ik kreeg 2 flink dozen thuis gestuurd en daardoor ben ik voor het eerst in maanden weer aangekomen ipv afgevallen!
Die pakjes kun je als enige voedsel gebruiken maar aangezien ik nog wel kon eten heb ik ze als toevoeging. Dus naast me normale eten (al best weinig) nog 2 pakjes..

Gast

Berichtdoor Gast » Do 05 Jun 2003 22:18

Chemotherapie veroorzaakt slijmvliesbeschadiging.
Mond- , anus- , maag- en darmslijmvlies worden tijdelijk beschadigd, leidend tot verzwering van de slijmliezen.
Belangrijk voor de mond is van deze regelmatig (minimum 3x daags) te spoelen met speciale, ontsmettende en pijnverlichtende produkten.
Deze kun je het best vragen aan de dokter, die je behandelt.

Samen met de slijmvliesbeschadiging kan ook de smaak tijdelijk verloren gaan.

katrien

borstkanker

Berichtdoor katrien » Wo 11 Jun 2003 11:19

[ben belgishe vrouw en moeder wonende in tenerife heb een luek gezinnetje ben sedert 23-04-003geopereerd vav borstkanker en een tweede oper. in oksel op24 mei start morgen met eerste sessie chemo ,en heb heel veel vragen,ben ook ontzettend bang al wil ik dat niet toegeven.zodoende zou ik het heel tof vinden om met lotgenoten te kunnen babbelen
b][color=darkblue][/color][size=9][/size] :shock: [/b][b][/b]

bonny1943
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Za 16 Feb 2002 20:47

Berichtdoor bonny1943 » Zo 15 Jun 2003 09:46

Oxigun schreef:alle chemokuren zijn anders en al heb je dezelfde dan ervaart iedereen het alsnog anders.

je zegt dat zijn mond/lippen helemaal openliggen, ik weet niet echt wat ik me erbij moet voorstellen maar ik had na me 1e chemo veel last van wondjes en blaasjes IN me mond. hierdoor kon ik ook niet eten/drinken. ik had al een mondspoeling van zout maar dat hielp niet, sinds ik Corsodyl gebruik heb ik daar geen last meer van. Dat is in elke apotheek wel te krijgen (Ook met Chloorhexidine genoemd, de monspoeling versie nemen!)..
Bel wel even je dokter op OF het mag, maar bij mij werkte het heel goed. Na 2 weken van wonden blaasjes en niet eten was het binnen 4 dagen helemaal weg! :D


Kreeg een tip van een patiente in het ziekenhuis.
Ik heb zelf ook chemo en last van de mond.
Ze zei; je moet spoelen met bosbessen extract. (niet verdunnen) Ik moet zeggen .Ik heb er baat bij.


Terug naar “Vraag en antwoord”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten