alvleesklier kanker

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
frank101
Lid

alvleesklier kanker

Berichtdoor frank101 » Ma 30 Nov 2009 20:13

Beste mensen,

Bij mijn moeder is 7 weken geleden alvleesklier kanker geconstateerd. Er zijn uitzaaiingen naar de lever waardoor de doktoren niets meer voor haar kunnen doen.
Ze gaat morgen wel starten met een chemokuur maar die kan hooguit de tijd die nog rest iets verbeteren.
Ik ben op zoek naar suggesties, ervaringen die haar zouden kunnen helpen, ook bijvoorbeeld op het gebied van voeding e.d.

liddy
Senior Lid

Re: alvleesklier kanker

Berichtdoor liddy » Ma 30 Nov 2009 21:06

Dat zal schrikken geweest zijn.
Als je iets meer over alvleesklierkanker wilt lezen, dan kun je ook op het forum "Maag-, lever- en darmkanker".
Je vindt dit forum als je in het forumoverzicht verder naar onder gaat.
Dan kom je de groep "kankersoorten" tegen en "Maag-, lever- en darmkanker" is daar een onderdeel van.
Daar staan o.a. ervaringen van anderen met alvleesklierkanker.
Wellicht heb je daar iets aan.
Natuurlijk ben je welkom met je vragen en verhaal.
Veel sterkte.

martin1976
Lid

Berichtdoor martin1976 » Di 01 Dec 2009 17:35

Ik wil je enorm veel sterkte wensen dit zal niet meevallen voor jullie.

Grt Martin
www.stinafo.nl Stichting Nationaal Fonds ´het gehandicapte kind´
Stinafo is een onafhankelijke organisatie die gehandicapte en chronisch zieke kinderen helpt grenzen te verleggen.

r.landouw
Lid

Berichtdoor r.landouw » Za 05 Dec 2009 10:07

afschuwelijk.
veel sterkte en moed.
Ron.

barbara2002
Lid

Berichtdoor barbara2002 » Za 26 Dec 2009 21:45

Beste allemaal,

Met tranen op mijn wangen lees ik jullie verhalen.
Het is 2e kerstdag en ik kan alleen maar huilen....
Een week geleden moest mijn moeder onverwacht naar het zh. Ze zag geel (huid en ogen), had jeuk, dikke bult op haar buik en voelde zich raar.
Ze dachten aan de galblaas, waarschijnlijk verstopt. Na de echo zijn ze via de mond met een slang naar binnen gegaan om er een buisje in te maken zodat de gal weer doorloopt. Dat is allemaal goed gelukt. Alleen op onze vragen hebben wij geen antwoord. Waarom was de gal verstopt? Waarom moeten ze naar het AMC? Waarom zeggen ze niet dat de dingen die ze hebben gezien "die er niet horen" goed of kwaadaardig zijn? Het bloed was niet goed, iets met 1100 wat normaal 0 moet zijn, is dat een aanwijzing voor kanker? Wie kan mij vertellen hoe de diagnose bij anderen is verlopen? Wie heeft ervaring met doorsturen naar het AMC?
Mijn vader vertrouwd het voor geen meter en is als de dood dat ze alvleesklierkanker heeft.
Ik ben 34, was tot vandaag erg gelukkig en ben nog veel te jong om mijn lieve moeder te moeten missen......
Het is kerst dus ik hoop dat er niet veel mensen bezig zijn met deze ellende lezen maar ik zou een reactie wel erg fijn vinden.

Barbara

liddy
Senior Lid

Berichtdoor liddy » Za 26 Dec 2009 22:22

Heel begrijpelijk dat je aan kanker denkt.
Echter dat hoeft het helemaal niet te zijn.
Naar het AMC verwezen worden, wil nog helemaal niet zeggen dat het kanker is.
Het kan ook van de lever afkomen.
Bijv. een leverontsteking, daar ga je geel van zien.
Dus probeer jezelf niet gek te maken door van alles te denken,
terwijl het helemaal niet zeker is dat ze alvleesklierkanker heeft.
Waarom krijgt de ene mens galstenen en de andere niet?
Kortom, probeer jezelf af te leiden.
"Een mens lijdt het meest door het lijden wat hij vreest, maar nimmer opkomt dagen."

stoffeltje
Lid

Berichtdoor stoffeltje » Zo 27 Dec 2009 12:32

hoi barbara,
net wat liddy zegt,het hoeft niet gelijk kanker te zijn.
er kunnen ook andere dingen aan de hand zijn.
het kan idd zowel aan lever als aan alvleesklier liggen dat ze wat geel ziet.
en iets wat er in je lichaam zich bevind wat er niet hoort is nooit goed.
maar dat hoeft niet gelijk het ergste te zijn.
om dit uit te zoeken wat het wel is ,is het amc. een goed zh..
kan me voorstellen dat je gelijk aan het ergste denkt,dat is ook heel menselijk.
en dat net de feestdagen is ook niet prettig.
je emoties nemen ook een sprongetje met je,het is bij jou moeder.
vragen die jullie hebben op papier aan de arts stellen die jullie hebben,ivm niet vergeten en duidelijkheid.
het maakt ook niet uit op welke dag je hier komt hoor.
juist met deze dagen kan je dan erg verdrietig zijn.
veel sterkte stoffel :wink:

Damani
Lid

Berichtdoor Damani » Do 31 Dec 2009 21:05

Bij mij is net een paar weken geleden kanker (uitzaaiingen) ontdekt in mijn lever. Na onderzoek bleek dat de primaire bron de alvleesklier is. Het is allemaal geen goed teken maar het wil natuurlijk nooit zeggen dat het direct over moet zijn. Ik wordt zelf nu behandeld met Gemzar en Cisplatin en heb nu net de tweede kuur achter de rug. Met een sterke wil en gezond leven kan je nog een hele boel zelf doen. Ik heb zelf de boeken eten & kanker aangeschaft en daarin lees je hoe voeding een rol kan spelen bij kanker. In het kookboek staan ook nog fantastische recepten. Verder eet ik extra eiwitten omdat bij mij de spierafname behoorlijk groot is. Carnitene is ook zeer nuttig (zoek maar eens op Google). Verder gebruik ik een antroposofisch middel (Iscador) om mijn weerstand te vergroten. Ik voel mij na de kuur een week "K" en daarna voel ik mij weer als herboren. Bij de laatste controle was mijn bloedwaarde m.b.t. mijn leverfunctie behoorlijk verbeterd en ik kan ook gewoon weer op mijn zij/buik slapen. Ik sport twee keer per week en loop daarnaast ook nog lekker rond. Wat nu helpt of wat niet doet wat mij betreft niet ter zake, het gaat mij er om dat ik mij beter voel en meer tijd koop om verder te leven. Luisteren naar je lichaam en alleen doen wat bij je past en waar je je goed bij voelt. Je niets laten aanpraten en lekker doorgaan met de tijd die je nog voor je hebt.

Ik hoop dat je moeder hier iets aan heeft.

Gr.

Willem

Terug naar “Vraag en antwoord”