Risiko's in omgang met iemand die chemotherapie krijgt ??

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
Shalina

Risiko's in omgang met iemand die chemotherapie krijgt ??

Berichtdoor Shalina » Ma 18 Aug 2003 15:15

:?: Mijn vader ligt in het ziekenhuis en wordt behandeld met chemotherapie. De zuster vertelde me onlangs dat ik hem wel een knuffel mocht geven maar veel verder dan dat mocht het ook niet gaan. "Wij willen ja later ook nog een keer kinderen krijgen, he" zei ze tegen me. Ik maak me hier best druk over maar vind er geen info over op het net. Wat mag je bij wijze van spreken wel en niet doen bij iemand die met chemotherapaie word behandeld?
M'n vader had bijv. onlang een enorm droge hoofdhuid en allemaal schilfertjes. Ik heb hem zijn hoofd ingesmeerd waarna mijn vriend zich daarna druk maakte of ik dat wel had moeten/mogen doen.
In hoeverre moet je dus nu eigenlijk oppassen in de omgang met iemand die met chemo behandeld word? Wanneer kan het risiko's voor jezelf opleveren?

Gast

risico chemo

Berichtdoor Gast » Ma 25 Aug 2003 11:09

Hoi Salina,

Ik weet niet welke medicijnen je vader krijgt en op welke manier het wordt toegediend mocht dit van invloed zijn op de omgeving. Bij toediening van medicijnen loop je het grootste risico dus dan moet je goed oppassen.
Wanneer de chemo eenmaal in het lichaam is, lijkt het gevaar geweken. Echter dit is niet waar! De chemo wordt uitgescheiden in de urine en ontlasting en blijft zijn schadelijke werking houden. Chemo in transpiratie en speeksel is te verwaarlozen.
Het insmeren van de huid kan mijn inziens dus geen kwaad. Dit zeg ik als vader van een kind met kanker. Maar ik weet niet of er onderscheid wordt gemaakt tussen omgang met een kind of een volwassene die chemo krijgt. Wij ontzien ons kind niet nu hij kanker heeft maar geven hem tederheid en geborgenheid (lichamelijk contact). Bij twijfel zou ik zeggen vraag het aan de behandelde arts van je vader die zou het moeten weten.
Heel veel sterkte verder.

Marc

Gast

Berichtdoor Gast » Di 26 Aug 2003 09:35

Ik denk dat Marc gelijk heeft. Ik ben 21 en heb zelfs chemo gehad. In die tijd, heeft m'n vriend me vaak gemasseerd, omdat ik veel pijn had in m'n spieren en gewrichten door de chemo. Dit kan echt geen kwaad.

Wat wel belangrijk is zoals Marc ook al zei; urine, daar zit veel in, zweet tja, dan moet er wel héél erg gezweten worden. Wat speeksel betreft; dat kan ook weinig kwaad, want zoenen was geen probleem. Braaksel, moet écht met handschoenen opgeruimd worden.

En op het moment dat hij chemo krijgt, afblijven van alles waar chemo in zit. Mijn moeder mocht zelfs de chemo pillen niet voor me klaarleggen. Zelfs niet als ze niet aan de pillen zelf kwam. Dat moest ik perse zelf doen. Ik kreeg die rotzooi tenslotte toch al binnen. Maar als de chemo er al in zit; zijn het vooral de bovengenoemde dingen. Knuffelen enzo kan helemaal geen kwaad! En iets insmeren ook niet.

Wees niet bang van je vader!

groetjes Marielle

Terug naar “Vraag en antwoord”