Is kanker te voorkomen?

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
Tina
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: Wo 01 Okt 2003 10:55
Contact:

Is kanker te voorkomen?

Berichtdoor Tina » Wo 01 Okt 2003 11:05

Misschien een heel egoistische vraag van mij, en ik wil hier niemand kwetsen of zo, maar kan kanker voorkomen worden.

Vanwaar die vraag, mijn moeder heeft borstkanker (het is in een heel vroeg stadium ondekt en kan dus goed behandelt worden), maar daardoor heb ik schrik gekregen dat ik dat ook ga krijgen, kan ik dit voorkomen?

Marieke
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: Zo 03 Mar 2002 13:33
Locatie: Nijmegen

Berichtdoor Marieke » Wo 01 Okt 2003 14:50

Nee. Dat kan niet. Gezond eten en leven is natuurlijk wel een aanrader (we kennen allemaal de band tussen longkanker en sigaretten), maar voorkomen kan niet. 't Is naar maar waar. Gewoon goed op je lijf letten, da's te belangrijkste.

Tina
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: Wo 01 Okt 2003 10:55
Contact:

Berichtdoor Tina » Wo 01 Okt 2003 19:02

Bedankt voor je antwoorde Marieke

judithsammy
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Do 09 Okt 2003 11:33
Locatie: Vlaardingen

Re: Is kanker te voorkomen?

Berichtdoor judithsammy » Do 09 Okt 2003 12:29

Tina schreef:Misschien een heel egoistische vraag van mij, en ik wil hier niemand kwetsen of zo, maar kan kanker voorkomen worden.

Vanwaar die vraag, mijn moeder heeft borstkanker (het is in een heel vroeg stadium ondekt en kan dus goed behandelt worden), maar daardoor heb ik schrik gekregen dat ik dat ook ga krijgen, kan ik dit voorkomen?


Hoi Tina!

Kanker is helaas niet te verkomen.
Natuurlijk heeft je levenstijl invloed op of je er meer of minder kans op hebt.
Je kunt als meerdere vrouwen in je familie kanker hebben gehad met een arts overleggen of er een erfelijkheids test te doen. Daarmee kun je zien of je een verhoogd risico hebt. Als je moeder de enige is in de familie die deze vorm van kanker heeft en er ook geen vrouwen zijn in je familie die baarmoeder kanker of in de eierstokken kanker heeft gehad dan is er een hele grote kans dat jij er niet meer kans op hebt als een ander.

Als je echt voorzichtig wilt zijn gebruik dan niet de anticonceptiepil! Deze kan in sommige gevallen de kans op deze soorten kanker vergroten. Bespreek met je huisarts wat er voor andere mogelijkheden zijn betreffende anticonceptiemiddelen!
Als je bij hem bent dan kun je meteen aan hem vragen wat de beste manier is van zelfonderzoek! Oftewel hoe kun je je eigen borsten het beste onderzoeken op knobbeltjes die er niet horen te zitten.

Ik hoop je een beetje geholpen te hebben, succes

Liefs Judith


Terug naar “Vraag en antwoord”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten