Diagnose

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
greve
Lid

Diagnose

Berichtdoor greve » Wo 14 Jan 2004 07:48

Ik heb pas een foldertje gelezen in het ziekenhuis over het feit dat het krijgen van kanker geen proces is van weken maar van jaren.
Ook lees ik wel eens artikelen over het ontdekken van kanker bij toeval, volgens mij door bloedonderzoeken.
Op alle kanker sites lees ik over het leed van nu en wat is geweest en maar weinig over preventie voor de individu zelf. Uiteraard wel over de vele onderzoeken ter genezing.
Rontgen Borst foto voor vrouwen bestaat als preventief middel, eten en roken (gezond leven) heeft er mee te maken.

Mijn vraag is: Als je het krijgt is het onvermijdelijk. Maar om alles in de eerste stage te houden. Is het dan niet verstandig om, om de zoveel jaar jouw bloed te laten onderzoeken.

Willi Vanilli
Lid

Berichtdoor Willi Vanilli » Wo 14 Jan 2004 09:03

In mijn geval ging ik voor een simpele klacht naar de oogarts. Ik zag wat minder en dacht dat ik misschien staar had.
Blijk ik een tumor in mijn oog te hebben van een anderhalve centimeter breed en een centimeter dik.
Gezien de grootte en de snelheid waarmee deze kankersoort groeit, zou deze tumor er al een jaar of 14 hebben moeten zitten.
Mijn oog was niet meer te redden en is dus verwijderd.

Ik was met dezelfde klachten al bij de huisarts geweest en die stuurde me naar de opticien.

Het komt namelijk niet vaak voor. Slechts 1 op 6 miljoen mensen krijgt deze tumorsoort en die zijn dan 50-70 jaar. Ik ben 31 jaar. Het kon dus eigenlijk gewoon niet, maar het was uiteindelijk wel het geval.
Er wordt naar mijn mening gewoon teveel gekeken naar wat standaard criteria, zoals bijv. leeftijd.
Er zijn gewoon uitzonderingen op de regel.

Overigens betreft dit een huidkankervorm, melanoom. Cellen hiervan zijn niet of nauwelijks te traceren tot er een tumor cq. uitzaaiing is gevormd.

Het blijft dus problematisch en eigenlijk kun je alleen op je eigen instinct vertrouwen.

Willeke

jodyi
Lid

Berichtdoor jodyi » Wo 14 Jan 2004 15:33

volgens mij heeft het geen zin. Want wáár laat je bloed dan op onderzoeken? kanker? er zijn veel soorten met allemaal verschillende symptomen. Ik geloof niet dat het haalbaar is. Verder is voor de diagnose kanker, méér nodig dan bloed onderzoek. M'n vader is jaren bloeddonor geweest. Dus zijn bloed werd ook 3x per jaar onderzocht. Maar kanker hebben ze er niet in herkend. Alleen als ze gericht per kanker soort zoeken. Maar ik geloof dat het toch zinloos is.. en meer kost, dan voorkomt..

jodyi

xxx

Berichtdoor xxx » Wo 14 Jan 2004 18:31

Heeft volgens mij ook meestal geen zin....mijn man had longkanker is was 39 en hij rookte niet maar had wel de rokerssoort longkanker.
Te jong en geen risicogroep. Leefde altijd gezond en was nooit ziek etc.
Eigenlijk kon hij het dus niet krijgen en nu leeft hij niet meer......
Deze soort is ook niet in het bloed te zien. Het enige wat hij had toen het ontdekt werd was een hoestje.....een tijd ervoor was er nog eens een longfoto gemaakt omdat op zijn werk tbc werd gevreesd. Toen was er niets te zien.

Terug naar “Vraag en antwoord”