Mijn ouders wonen in Portugal. Mijn moeder kreeg een jaar geleden te horen dat ze alvleesklierkanker heeft. Dit uitte zich in dermate veel pijn, dat ze eigenlijk niet meer uit bed kon komen. Ze wordt nu wekelijks behandeld met chemo therapie en is erg verzwakt. Mijn ouders moeten wekelijks 3 uur reizen naar het ziekenhuis in Coimbra. Dit is erg zwaar voor mijn moeder. Ze hadden haar 6 maanden gegeven en leeft nu dus eigenlijk op reservetijd. Ze heeft er nu ook oedeem bij gekregen en is opgenomen in het ziekenhuis in Coimbra. Nu moet mijn vader in zijn eentje dagelijks de 3 uur op en neer naar het ziekenhuis.
Het niets voor haar kunnen doen en het haar niet kunnen bezoeken geeft een erg machteloos gevoel. Eigenlijk wil je wekelijks (zo niet dagelijks) bij haar zijn, maar financieel en qua tijd is dit niet mogelijk. Ook is het vanaf het vliegveld drie uur rijden naar mijn ouders en dat willen we onze vader ook niet al te vaak aandoen. Hij heeft het al zwaar genoeg.
Eigenlijk zouden we mijn ouders graag hier hebben. De vriendin van mijn broer is recent bij hem ingetrokken en haar huis staat leeg. We hadden het idee om eventueel mijn moeder naar Nederland te halen en haar hier te laten behandelen. Los van of ze uberhaupt deze reis kan maken vragen wij ons af of dit wel mogelijk is? Kun je als buitenlander een langdurige behandeling in Nederland ondergaan en hoe zit dat met de kosten? Ze zijn beide ingeschreven en belastingplichtig in Portugal.
Ik hoop dat iemand ons hier meer informatie over kan verstrekken.
Leon
Behandeling in Nederland
Re: Behandeling in Nederland
De vraag is welke nationaliteit heeft je?
Is je moeder Portugees, dan zal het van haar ziektekostenverzekering afhangen of die een behandeling in Nederland vergoed.
Zo ja, let dan goed op tegen welk bedrag ze de behandeling vergoeden, tegen Portugese prijzen of de volle Nederlandse prijs.
Heeft je moeder ook de Nederlandse nationaliteit, dan is de vraag wat is haar leeftijd?
Als ze al A.O.W. heeft, is er dik kans dat ze deels in Nederland voor ziektekosten is verzekerd.
Is ze jonger, dan weet ik niet of onder een Nederlandse ziektekostenverzekering valt.
Zorg er in ieder geval voor als je het rond krijgt dat je schriftelijke toestemming hebt, heel belangrijk.
Is je moeder Portugees, dan zal het van haar ziektekostenverzekering afhangen of die een behandeling in Nederland vergoed.
Zo ja, let dan goed op tegen welk bedrag ze de behandeling vergoeden, tegen Portugese prijzen of de volle Nederlandse prijs.
Heeft je moeder ook de Nederlandse nationaliteit, dan is de vraag wat is haar leeftijd?
Als ze al A.O.W. heeft, is er dik kans dat ze deels in Nederland voor ziektekosten is verzekerd.
Is ze jonger, dan weet ik niet of onder een Nederlandse ziektekostenverzekering valt.
Zorg er in ieder geval voor als je het rond krijgt dat je schriftelijke toestemming hebt, heel belangrijk.
Mijn moeder heeft de Nederlandse nationaliteit en heeft AOW. Hoe kan ik achterhalen of ze deels in Nederland voor de ziektekosten is verzekerd?
Bel eens met de Sociale Verzekeringsbank, SVB.
Zij kunnen je vast meer vertellen.
Het is handig als je haar geboortedatum en BSN-nummer (heette vroeger Sofinummer).
Dit laatste kun je o.a. vinden op de jaaropgave van de SVB.
Zij kunnen je vast meer vertellen.
Het is handig als je haar geboortedatum en BSN-nummer (heette vroeger Sofinummer).
Dit laatste kun je o.a. vinden op de jaaropgave van de SVB.
Terug naar “Vraag en antwoord”