Hallo lezer(s)
Ik zou willen weten of er een verband is tussen tandbederf en chemotherapie.
Volgens mijn tandarts absorberen mijn kiezen maar de oorzaak is hier niet van bekent.
tandbederf
hoi JanPeter,
ik weet niet of je NU chemo krijgt of al gehad hebt, maar tijdens de chemo kreeg ik speciale fluor tandpasta (van elmex geloof ik) voorgeschreven van de tandarts, omdat het inderdaad je gebit aan kan tasten. Maar hoe, of wat het precies doet, dat weet ik niet. Verder moest ik zowiezo 4x daags m'n tanden poetsen (na iedere maaltijd en voor het slapen) en eventueel (bij sommige 'verplicht') spoelen met zout water (=smerig, maar wel goed) Dit dus allemaal om te voorkomen dat het gebit zou beschadigen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt,
groetjes Jodyi
ik weet niet of je NU chemo krijgt of al gehad hebt, maar tijdens de chemo kreeg ik speciale fluor tandpasta (van elmex geloof ik) voorgeschreven van de tandarts, omdat het inderdaad je gebit aan kan tasten. Maar hoe, of wat het precies doet, dat weet ik niet. Verder moest ik zowiezo 4x daags m'n tanden poetsen (na iedere maaltijd en voor het slapen) en eventueel (bij sommige 'verplicht') spoelen met zout water (=smerig, maar wel goed) Dit dus allemaal om te voorkomen dat het gebit zou beschadigen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt,
groetjes Jodyi
-
- Lid
tandbederf
Ik heb diverse chemokuren gehad. Tijdens de kuren nooit ergens last van, maar pas na een half jaar tot een jaar kreeg ik gaatjes terwijl ik die voorheen nooit had gehad. Volgens de tandarts kwam dit inderdaad nog door de chemo en hij raadde me aan voortaan te spoelen met mondwater met extra fluor (ACT of VIO-fluor bij de Aldi = stuk goedkoper dan ACT). Sindsdien geen gaatjes meer.
Terug naar “Vraag en antwoord”