tandbederf

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
JanPeter

tandbederf

Berichtdoor JanPeter » Di 16 Mar 2004 20:04

Hallo lezer(s)

Ik zou willen weten of er een verband is tussen tandbederf en chemotherapie.
Volgens mijn tandarts absorberen mijn kiezen maar de oorzaak is hier niet van bekent.

jodyi
Lid

Berichtdoor jodyi » Wo 17 Mar 2004 13:54

hoi JanPeter,

ik weet niet of je NU chemo krijgt of al gehad hebt, maar tijdens de chemo kreeg ik speciale fluor tandpasta (van elmex geloof ik) voorgeschreven van de tandarts, omdat het inderdaad je gebit aan kan tasten. Maar hoe, of wat het precies doet, dat weet ik niet. Verder moest ik zowiezo 4x daags m'n tanden poetsen (na iedere maaltijd en voor het slapen) en eventueel (bij sommige 'verplicht') spoelen met zout water (=smerig, maar wel goed) Dit dus allemaal om te voorkomen dat het gebit zou beschadigen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt,

groetjes Jodyi

Willi Vanilli
Lid

Berichtdoor Willi Vanilli » Wo 17 Mar 2004 14:42

Hallo Jan Peter,

Wat ik begreep van mijn mondhygieniste is dat je speeksel verandert en er daardoor tandbederf kan ontstaan. Ik heb zelf geen chemo of bestraling gehad, maar zij vroeg dit wel aan mij om bovengenoemde reden.

Groetjes,
Willeke

ievie
Lid

Berichtdoor ievie » Do 18 Mar 2004 21:25

bericht verwijderd
Laatst gewijzigd door ievie op Za 31 Jan 2015 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gast

Berichtdoor Gast » Zo 21 Mar 2004 10:32

Beste lezers,

Nog even terugkomend op mijn tandbederf.
Het is 15 jaar geleden dat ik chemotherapie heb gehad en mijn kiezen absorberen van binnenuit.

gr. JanPeter

Gast

tandbederf

Berichtdoor Gast » Zo 09 Mei 2004 10:55

Ik heb diverse chemokuren gehad. Tijdens de kuren nooit ergens last van, maar pas na een half jaar tot een jaar kreeg ik gaatjes terwijl ik die voorheen nooit had gehad. Volgens de tandarts kwam dit inderdaad nog door de chemo en hij raadde me aan voortaan te spoelen met mondwater met extra fluor (ACT of VIO-fluor bij de Aldi = stuk goedkoper dan ACT). Sindsdien geen gaatjes meer.

Terug naar “Vraag en antwoord”