Thuis hulp aanvragen?

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
Ronald77
Lid

Thuis hulp aanvragen?

Berichtdoor Ronald77 » Vr 08 Aug 2014 09:56

Hallo allemaal,

20 november vorig jaar kregen wij na wat onderzoeken te horen dat mijn moeder (inmiddels 59 jaar jong) uitgezaaide kleincellige longkanker heeft met uitzaaiingen in de lymfen, bijnier, lever en borst. Levensverwachting zonder behandeling zou maximaal 6 maanden zijn. Mijn moeder heeft gekozen voor kwaliteit ipv kwantiteit en koos er dus voor zich niet te laten behandelen. Met name omdat haar conditie al niet al te best was doordat zij tevens MS heeft....

Eigenlijk mogen we niet mopperen over het verloop van de maanden die volgden op het vonnis. Hele rare kerst en oud en nieuw gehad, emoties die alle kanten opgingen, angsten, boosheid.... Vast niet onbekend bij mensen die hier zijn.
Het ziekenhuis stond voor een raadsel maar na een kleine 6 maanden ging m'n moeder nog best goed. Misschien doordat mijn moeder gewend was te
Luisteren naar haar lijf door de MS, rusten wanneer ze moe is, geen drukte, geen gekke dingen..... Of misschien door alle gezonde voeding waarmee wij haar bestookten, kangenwater noem het maar op......
Misschien was ze gewoon uitzondering op de regel en hebben we gewoon geluk gehad dat we haar nog iets langer bij ons mochten houden. Echter op 20 mei begon het dan eigenlijk toch. Eerst een weekend lang heel veel pijn... Dwars door morfine heen. Twee dagen en toen was het weg. Daarna misselijk door de antibiotica die ze kreeg tegen het hoesten... Ze at niet, drink nauwelijks en viel meer dan een kilo per dag af. Maar ook dit werd beter na een week. Wel werd de vermoeidheid steeds heviger en had ze toch wel veel ongemak van een knobbel onder haar ribben die begon als speldenknop maar inmiddels een doorsnee van enkele centimeters heeft.

De huidige situatie is dat ze eigenlijk bijna alleen maar ligt, ogen openen kost al heel veel energie en uit bed komen voor het toilet of omdraaien lukt alleen met hulp. Het is een zwak klein mensje geworden , nog wel aanspreekbaar maar met hoorbaar zwakker stem, een luier om (er zijn de afgelopen weken meerdere malen ongelukjes geweest zowel met urine als ontlasting) en als ik haar optil om te helpen huilt ze van de pijn en is ze verdrietig dat ik/wij haar zo moeten zien. Ze eet nog wel haar bord leeg wanneer ik of iemand anders haar voert. Ook drinkt ze nog wel, zij het kleine slokjes die zichtbaar moeizaam gaan. Ook heeft ze momenteel juist moeite met ontlasten en lukt dit pas wanneer ze een clysma krijgt.

De huisarts raadt ons aan hulp in de vorm van wijkZorg oid in te schakelen, echter mijn moeder wil dit liever niet.... Steeds vreemde mensen die aan d'r zitten enzo, daar ziet ze tegen op.... Momenteel komt de zorg voornamelijk op mijn vader aan en op m'n zus en mijzelf... Wij zijn er nagenoeg elke dag wel. Echter ik denk dat met name voor mijn vader, wiens emmer aardig begint over te lopen professionele hulp in de verzorging voor mijn moeder wel welkom zou zijn.

Mijn vraag is eigenlijk of iemand bovenstaande herkent en dan iets zinnigs kan zeggen over tijd.... Tijd die we nog hebben met onze moeder en of het wel of niet raadzaam is hulp in te schakelen en dan mogelijk mijn moeder zien te overtuigen van de noodzaak...??
Sorry voor het lange verhaal maar ik merk wel dat het van me afschrijven helpt!

liddy
Senior Lid

Re: Thuis hulp aanvragen?

Berichtdoor liddy » Vr 08 Aug 2014 14:15

Ja, dit is herkenbaar.
Leg je moeder uit dat je haar bezwaren begrijpt, maar dat je vader er compleet aan onderdoor lijkt te gaan.
Juist zorg aanvaarden, betekent dat je vader en jullie iets verlicht worden en daardoor meer kwaliteit kunnen bieden.
Dat jullie haar heel graag thuis willen houden, echter het moet wel haalbaar zijn.
Wie weet helpt het als de huisarts haar ook aanraadt hulp te accepteren.
Geef haar een paar dagen om er over te denken enzeg haar dat als op op die en die dag nog niet ja heeft gezegd,
jullie de knoop doorhakken en er zorg komt.
Wie weet helpt het als de huisarts haar ook aanraadt hulp te accepteren.
Ja, dit is hard, heel hard.
Jullie moeten ook aan straks denken. Dan hebben jullie de kracht nodig om door te gaan.
En die ontbreekt als jullie nu al je energie in de verzorging stoppen.
Denk eventueel ook aan huishoudelijke zorg.
Fijn dat schrijven je helpt.
Je bent van harte welkom.

Terug naar “Vraag en antwoord”