Beklemming, kramp in borststreek na chemo

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
Kiki

Beklemming, kramp in borststreek na chemo

Berichtdoor Kiki » Vr 16 Apr 2004 22:14

Ik ben behandeld met vier kuren AC (doxorubicine en cyclofosfamide), na operaties ivm borstkanker. Ik ben van vooral de laatste twee kuren heel erg ziek geweest. Voor die tijd deed ik veel aan fitness, sedert de tweede kuur (januari) niet meer. Ik durf nu niet meer te beginnen, al zou ik graag willen om mijn conditie te verbeteren om van de vermoeidheid af te komen. Wat me tegen houdt is dat ik vrij regelmatig last heb van plotselinge kramp in de borststreek (soms links, soms in het midden, soms rechts), plotselinge beklemming op de borst (alsof er een band op drukt), gevolgd door een heftige schrikreactie (zeer licht in het hoofd voelen, alsof je moet gaan vallen, hartkloppingen, begin van hyperventilatie): gaat het nu dan toch mis met mijn hart? De artsen constateren alleen een lage ejectie-fractie (maar dat was vóór aanvang van de chemo al het geval), verder is de echo van het hart prima. Mogelijk zou het een verkrampte slokdarm kunnen zijn. Dit klinkt best redelijk aannemelijk (ik heb de laatste twee kuren zoveel galaanvallen gehad dat ik het gevoel had dat het hele spijsverteringsstelsel totaal vergiftigd was), maar toch blijft het me beangstigen. Wie heeft dit ook gehad en hoe ga je om met fysieke inspanning?

Terug naar “Vraag en antwoord”