chemo en depri

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
ant
Lid

chemo en depri

Berichtdoor ant » Vr 07 Mei 2004 15:33

hoi,

ik ben nieuw op het forum,sinds twee weken weet ik dat mijn vader non-hodkin heeft. Vandaag bericht dat er op de ct scan verder niks te zien is en ook de beenmergpunctie is positief.
weer een lichtpuntje gelukkig.

Dinsdag heeft mijn vader de eerste chemo gehad en voelt zich daar lichamelijk vrij goed onder,maar helaas is hij erg depressief aan het worden.
Hier is hij ook erg vatbaar voor aangezien zijn verleden(is erg overspannen geweest).
Ik vind dit erg moeilijk en ook hoe er mee om te gaan.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Het is voor mij natuurlijk allemaal nieuw,de medische molen is pas een maand terug gaan draaien.

Ik zit er best over in dat het nu al mis gaat,hij heeft immers nog een lange weg te gaan.(8 kuren, eens per maand)

Ik hoop op wat reacties.

groetjes Ant

jodyi
Lid

Berichtdoor jodyi » Vr 07 Mei 2004 19:05

hai Ant,

wat naar allemaal.. zelf heb ik hodgkin gehad, en er een hoop informatie over gezocht enzo. Belangrijk is denk ik dat hij dit verteld bij de arts, want het is zowiezo niet vreemd dat zoiets gebeurd. Dan kan er hulp ingeschakeld worden in de vorm van maatschappelijk werk, of een psycholoog. Zelf heb ik er hier heel veel aan gehad. Ik weet dat bij de kuur die ik kreeg (maar die is wel anders dan die van je vader) dat daar medicijnen bij zaten die als bijwerking ook depressiviteit veroorzaakten. Dus dat maakt het allemaal niet makkelijker. Ook zijn er meerdere cytostatica die stemmingswisselingen geven, en ook prednison is een middel dat vaak gegeven word, maar ook 'psychische' bijwerkingen heeft. Belangrijk is dus dat de arts of de huisarts hiervan op de hoogte geraakt. Want mijn ervaring is; hoe beter je in je vel zit, hoe beter je de chemo verdraagt. De paar keer dat ik geestelijk in een dip zat tijdens de chemo (op het moment van toediening) was ik een stuk zieker dan andere keren, als het gewoon of goed ging...

en verder is er de hodgkin contact groep nog, die ook zorgen voor lotgenoten contact en er zijn meerder 'huizen' voor psychosociale zorg voor kankerpatienten, die écht heel veel kunnen betekenen voor mensen, waaronder het Helen Dowling in Utrecht bijvoorbeeld. Of gewoon inloophuizen om gewoon een praatje te maken met lotgenoten (in Rotterdam zit De Boei, een érg prettig huis, ook voor naasten)

nouja ikhoop dat je hier wat aan hebt! De verder gegevens over deze informatie staat trouwens ook allemaal wel op de site hier, maar mocht je het niet kunnen vinden ofzo, of nog vragen hebben, moet je maar weer reageren!

En oja; ik heb het nu allemaal over je vader.. maar voor jou; bij de mailgroepen is een mailgroep voor naasten van... waar je óók vast veel herkenning zal vinden..

maar oke, hopelijk heb je hier iets,

groetjes Jodyi

Terug naar “Vraag en antwoord”