gezwel onder tong en nu?

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
miranda30

gezwel onder tong en nu?

Berichtdoor miranda30 » Wo 16 Jun 2004 21:12

mijn schoonmoeder heeft vandaag te horen gekregen dat ze een kwaadaardig gezwel onder de tong heeft ,alhoewel ik vaak en veel over kanker gehoord heb ,is nu toch mijn grootte vraag wat ?hoe verder ?wat gaat er gebeuren? is het uitgezaaid en dan?hoe steun ik mijn vriend,schoonzus en haarzelf.
Zoveel vragenen wie heeft hier meer ervaring mee gehad vertel mij hier iets over .........

bauke

Re: gezwel onder tong en nu?

Berichtdoor bauke » Do 17 Jun 2004 16:16

[quote="miranda30"]mijn schoonmoeder heeft vandaag te horen gekregen dat ze een kwaadaardig gezwel onder de tong heeft ,alhoewel ik vaak en veel over kanker gehoord heb ,is nu toch mijn grootte vraag wat ?hoe verder ?wat gaat er gebeuren? is het uitgezaaid en dan?hoe steun ik mijn vriend,schoonzus en haarzelf.
Zoveel vragenen wie heeft hier meer ervaring mee gehad vertel mij hier iets over .........[/quote]

Hi Miranda,
Ik hoorde 3 jaar geleden (toen was ik47) dat ik een kwaadaardige tumor aan de zijkant van mijn tong en gedeeltelijk in de keelholte had. De wereld stortte in en ik dacht dat het einde nabij was. Maar ik ben er nog en vooralsnog kankervrij!!

Het eerste dat moest gebeuren waren onderzoeken. Hoe groot is de tumor, zijn er uitzaaiingen, etc. Een spannende tijd! Hiervoor zijn CT scans, MRI scans echo gestuurde puncties en een kijoperatie met bioptie aan te pas gekomen.
De behandeling bestond uit een operatie, waarbij de tumor is weggehaald en ook klieren in de linkerkant van mijn hals.
Daarna 30 bestralingen. Deze bestralingen vond ik zwaarder dan de operatie.
Alles bij elkaar ben ik er gezegend afgekomen. Ik ben weer normaal aan het werk, alhoewel ik wel enige hinder ondervind van een droge mond en beperkingen in het openen van mijn mond. Praten is vermoeiend. Ook mijn linker schouder heeft zijn beperkingen.

Wat mij altijd is voorgehouden door de doctoren is dat een tumor in de tong doorgaans goed te behandelen is. De kans dat er uitzaaiingen naar andere delen van het lichaam zijn is zeker in het beginstadium niet groot. Dan hoop je maar dat jij geen uitzoondering bent!

Ik heb altijd baat gehad bij open communicatie met mijn omgeving. Ik probeerde ook de bedreigende zaken bespreekbaar te maken.
Ik heb gemerkt dat niet iedereen daar tegen bestand is. Ik ben wat voorzichtiger in mijn uitlatingen geworden.

Tenslotte ben ik er tot mijn verbazing in geslaagd om het probleem kanker in mootjes te hakken. Geen zorgen om dingen van morgen, eerst de onderzoeken etc. van vandaag. Morgen zien we wel wat er dan weer is.
Dat is op zich best moeilijk, maar om de ziekte inclusief alle mogelijke en onmogelijke gevolgen als één vraagstuk/probleem te zien helpt ook niet. Dan verdrink je denk ik in de problemen en zorgen. En daar is niemand bij gebaat.

Mocht je meer willen weten, dan hoor ik het wel.

Sterkte,
Bauke

Terug naar “Vraag en antwoord”