Prostaatkanker

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
Josef777
Lid

Prostaatkanker

Berichtdoor Josef777 » Wo 18 Jan 2017 21:37

Hallo Allemaal,

Helaas is bij mijn vader (72) prostaatkanker de diagnose. 6 maanden geleden is er na een mri scan een bioptie gedaan maar was de diagnose een goedaardig (zeer klein) plekje. Omdat zijn PSA waarde blijft stijgen nu 7.1. is er nog een mri scan en een geavanceerdere bioptie gedaan. Mijn vader is al ca. 8 jaar onder jaarlijkse controle voor zijn langzaam stijgende PSA waarde en moeilijker kunnen plassen.

Sinds enkele dagen is nu bekend dat het kwaadaardig is. Mijn vader is verder in goede gezondheid en kan alles nog goed.

De Uroloog zei dat er iets aan gedaan moest worden (bestraling of verwijderen) maar dat, als dit pas na 3 maanden zou zijn dit niet veel uitmaakt.

1. Mijn vraag is eigenlijk, kun je uit die opmerking concluderen dat het wellicht een niet agressieve vorm is?

Ik stelde de uroloog de vraag of er kans is dat er uitzaaiingen zijn. Hij zei toen dat nog te onderzoeken.

2. Omdat de diagnose moeilijk was te stellen door 2x een MRI en 2x een bioptie, kun je dan verwachten dat de kans op uitzaaiingen kleiner is of heeft dat geen verband met elkaar?

Nu dit zo schrijvende realiseer ik me dat dit vragen zijn voor de arts en die zien we dan ook weer volgende week en zal ik het ook vragen. Mocht iemand
op het forum hier wat over weten dan is dat ook zeer welkom.

Ik ben 5 jaar geleden ook me moeder verloren aan kanker en had toen veel steun aan dit forum (dank aan o.a. Liddy;-) Niet alleen gaf dat steun voor mijzelf maar ook merkte ik, dat juist door mijn eigen verhaal/ervaringen te schrijven er ook weer mensen waren die daar wat aan hadden.

Ik ga de laatste keer en de volgende keren ook met mijn vader mee naar de arts en (vandaar ook nu weer op dit forum actief) dat je zoveel vragen hebt en ze ook opschrijft maar als je deur uitloopt na een gesprek met de arts er weer een boel andere vragen in je opkomen.

Het is wel een troost dat de prognose relatief vaak gunstig is voor prostaatkanker als je ouder bent.

liddy
Senior Lid

Re: Prostaatkanker

Berichtdoor liddy » Do 19 Jan 2017 00:12

Spijtig te horen dat nu je vader kanker heeft.
Op je vragen kan ik geen antwoorden geven.
Ook deze keer zal ik, waar mogelijk, je graag weer willen steunen.

Josef777
Lid

Berichtdoor Josef777 » Wo 25 Jan 2017 21:16

Dank je Liddy,

Weer een gesprek gehad en hij heeft twee keuzes of prostaat verwijderen of uitwendige bestraling. De andeee opties die er zijn, zijn voor hem minder toepasbaar ivm de vergrote prostaat.

Hij zal denk ik kiezen om de prostaat te verwijderen.

Mochten er mensen zijn die dit al hebben meegemaak alle info is meer dan welkom!

Het beste allemaal en sterkte!

Josef777
Lid

Berichtdoor Josef777 » Vr 17 Mar 2017 14:49

Hallo Allemaal,

Vandaag wordt mijn vader geopereerd, hij heeft gekozen om de prostaat te laten verwijderen door robot chirurgie. Hij had de keuze of bestralen (uitwendig) of verwijderen van de prostaat.

Een keuze in behandeling (dat is niet altijd zo bij een diagnose (soorten) prostaatkanker) is het aan te raden als je twijfel hebt welke behandeling je kiest, om een gesprek met zowel een arts over verwijderen van de prostaat te praten en een arts die bestralingen doet.

Beide geven namelijk objectief advies over de voor- en nadelen van de soorten behandelingen. De keuze is daarom niet altijd makkelijker maar was voor ons wel verhelderend.

liddy
Senior Lid

Berichtdoor liddy » Zo 26 Mar 2017 17:12

Is je vader goed door de operatie gekomen?
Het zal een geruststelling zijn te weten dat de kanker eruit is.

Jeanette1979
Lid

Berichtdoor Jeanette1979 » Za 31 Aug 2019 12:18

Prostaatkanker is de meest voorkomende vorm van kanker onder mannen. In Nederland wordt bij 10.000 mannen per jaar prostaatkanker vastgesteld. De meeste mannen met prostaatkanker overlijden mét de prostaatkanker maar niet dóór de prostaatkanker. Er gaan meer mannen dood aan longkanker hoewel dit minder voorkomt. Toch sterven ongeveer 2500 mannen per jaar aan prostaatkanker.
https://onlineapotheek.co - Dé leverancier van medicijnen online

Terug naar “Vraag en antwoord”