Op zoek naar hoop

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
InaM
Lid

Op zoek naar hoop

Berichtdoor InaM » Wo 05 Apr 2017 11:58

Hallo,

Ik ben Ina, 21 jaar en heb gisteren te horen gekregen dat mijn papa glioblastoom hersentumor graad 4 heeft. Ik weet dat ik niet aan jullie moet uitleggen wat er door mij heen ging en welke pijn ik nu voel.

Ik zit met zoveel vragen, onduidelijkheden en angst. Ben dan als een zot online van alles gaan opzoeken en ben hier terecht gekomen. Heb ook uren alle posts zitten lezen. Gisteren vertelde de neuroloog dat de levensverwachting ongeveer 5jaar is maar ik lees nu dat dit meestal 1 tot 1,5 jaar is. Kan iemand mij aub zeggen hoe dit allemaal in elkaar zit? Wat er hem te wachten staat? Wat ik kan doen?

Ik heb heel even nood aan oprechte ervaringen van mensen in dezelfde situatie.

Heel veel sterkte aan iedereen hier!

Thank you! :|

liddy
Senior Lid

Re: Op zoek naar hoop

Berichtdoor liddy » Zo 09 Apr 2017 17:59

Wat verschrikkelijk om te horen.
Het is heel moeilijk te voorspellen welke tijd je vader nog gegund is.
Dit is van zoveel factoren afhankelijk, o.a. waar zit de tumor in de hersenen, wat is zijn conditie, is hij verder gezond, enz.
Ook speelt zijn gemoedsrust mee. Is hij iemand die nu gaat doemdenken en het al opgeeft of maakt hij er het beste van.
Let op, ik zeg beslist niet dat je met positief zijn meer kans hebt, echter het maakt het leven ietsje gemakkelijker,
waardoor iemand meer veerkracht heeft/lijkt te hebben.
De plaats van de tumor is ook heel bepalend of er karakterverandering plaatsvindt.
Wees hierop bedacht.
Praat zo vlug mogelijk met je vader over zijn wensen voor straks. Nee, dit is geen gemakkelijk gesprek, echter hoe langer
je er mee wacht, hoe moeilijk het gesprek is. Het zal jullie beiden rust geven.
Geniet van simpele dingen samen met je vader, doe wat er mogelijk is en sta niet stil bij wat niet gaat.
Zit met hem op op een bankje zitten in de natuur, juist stil staan en niet gehaast van het een naar het ander.
Samen een bakkie doen om maar wat te noemen.
Luister vooral naar je gevoel en handel daarna. Het zal je goed doen.

Samaran
Lid

Re: Op zoek naar hoop

Berichtdoor Samaran » Do 26 Mar 2020 14:14

Hoi Ina,
Geen idee of je nog actief bent. Ik ben echt 22 en mijn vader is onlangs gediagnosticeerd met een 4e graads glioblastoom. Ik denk dat ik nu door hetzelfde heen ga zoals jij in dit bericht (ik zie dat het voor jou wel al een tijdje geleden is). Ik zou het fijn vinden om je wat vragen te stellen hoe het met je vader gaat - als je hiervoor open staat natuurlijk.

Terug naar “Vraag en antwoord”