De moeder van een vriendin van mij kreeg borstkanker in haar tweeënzestigste levensjaar en haar grootmoeder rondom haar vijftigste. Volgens haar huisarts zou ze echter niet in aanmerking komen voor een erfelijkheidsonderzoek. Ik ben altijd van de veronderstelling geweest dat als de ziekte aaneensluitend tweemaal voorkomt dat er sprake zou kunnen zijn van een erfelijke aandoening.
Wie zou mij hier iets meer over kunnen vertellen?
Bert ???
Erfelijkheid
Re:Erfelijkheid
Beste Bert,
Dokter Wim de Jong zegt er in zijn boek "Kanker, wat heet?!"uitgegeven door De Tijdstroom het volgende over:
Er moet aan een erfelijke causale factor gedacht worden, als borstkanker op jonge leeftijd (jonger dan 50 jaar) voorkomt, als er familieleden zijn met kanker in beide borsten en ook als er eierstokkanker in de familie voorkomt. Eveneens als borst en eierstokkanker binnen twee generaties bij drie of meer eerstegraadsfamilieleden (ouders, kinderen, zusters) of twee eerstegraadsfamilieleden plus één tweedegraadsfamilielid via vaders kant voorkomt. De BRCA genen worden ook door de vaders doorgegeven. (einde citaat)
Ook de verdere informatie over borstkanker in het boek geeft veel informatie.
Groet, Henk
Dokter Wim de Jong zegt er in zijn boek "Kanker, wat heet?!"uitgegeven door De Tijdstroom het volgende over:
Er moet aan een erfelijke causale factor gedacht worden, als borstkanker op jonge leeftijd (jonger dan 50 jaar) voorkomt, als er familieleden zijn met kanker in beide borsten en ook als er eierstokkanker in de familie voorkomt. Eveneens als borst en eierstokkanker binnen twee generaties bij drie of meer eerstegraadsfamilieleden (ouders, kinderen, zusters) of twee eerstegraadsfamilieleden plus één tweedegraadsfamilielid via vaders kant voorkomt. De BRCA genen worden ook door de vaders doorgegeven. (einde citaat)
Ook de verdere informatie over borstkanker in het boek geeft veel informatie.
Groet, Henk
Re:Erfelijkheid
Henk bedankt voor de info.
Bert
Bert
Terug naar “Vraag en antwoord”