Eerst een korte uitleg van mijn kant. Ik heb nu ruim 6 jaar een relatie, (ik ben 28 en mijn vriendin is 24) zei heeft op zeer jonge leeftijd een Rhabdomyosarcoom gehad met uitzaaiingen, ze is een klein wondertje zoals vele artsen al gezegd hebben. Ik ben erg trots op haar zoals ze nu in het leven staat ondanks de late effecten die toch best zwaar zijn om de rest van je leven mee te leven. En de onzekerheden die je misschien nog te wachten staan.
Er is ook goed nieuws, afgelopen week hebben we in ieder geval te horen gekregen dat een eventuele zwangerschap gelukkig weinig meer risico's geeft dan een gezonde vrouw!

Maar nu mijn vraag, misschien zijn er mensen met ervaring...
Mijn vriendin is werkzaam in de zorgsector (wat best handig kan zijn) en werkt full-time maar eigenlijk wordt dit een beetje te zwaar. Nu kan ze natuurlijk een part-time baan gaan zoeken maar ik vraag mij af of er mogelijkheden zijn om gedeeltelijk arbeidsongeschikt te worden verklaard, dan kun je geloof ik een deel-uitkering krijgen waardoor je je inkomen op ongeveer hetzelfde peil houden. Dit is min of meer noodzakelijk ivm onze hypotheek/levensverzekering. Om een (klein)huisje te kopen moeten we eigenlijk wel allebei een full-time baan hebben.
We zijn wel al aan het kijken of huren niet veel voordeliger is voor ons maar die levensverzekering willen we uiteraard niet stoppen. (stel je voor dat straks de hyptheekrente-aftrek wordt afgeschaft dan hebben alle mensen met een situatie als de onze het echt zwaar financieel!)
Maar goed mijn vraag is dus in den beginne of er mensen zijn die ervaring hebben met deels afgekeurd te zijn om die deel-uitkering te krijgen en of er nadelige aspecten aan kleven.
Nou kben benieuwd en anders is het iets waar ik me in ga verdiepen en dit op het forum zal plaatsen.

Groeten,
Manus