Hebben je wil en emoties invloed?

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
ericmiltenburg
Lid

Hebben je wil en emoties invloed?

Berichtdoor ericmiltenburg » Di 05 Mar 2002 16:57

Hallo daar lotgenoot,

Fijn dat je mijn verhaal gaat lezen. Mijn vraag is dus:

kan ik door optimistisch te blijven en gedachten als "ik laat me toch ... niet kisten door die ...kanker" het verloop van mijn ziekte feitelijk beinvloeden?

Heb je daar misschien 1e of 2e hands ervaringen mee?
Of misschien iets gelezen?

Ik ben n.l. zo af en toe helemaal niet optimistisch en knap wanhopig, boos etc. Maar daar kun je natuurlijk best wat in sturen als dat nuttig is.

Ik ben benieuw naar je reactie.

Het ga je goed!

Eric

Gast

Re:Hebben je wil en emoties invloed?

Berichtdoor Gast » Do 07 Mar 2002 11:14

hoi Eric,

er word gezegd, en geschreven, dat positief denken in sommige gevallen echt geholpen heeft...

zelf heb ik gemerkt, tijdens chemokuren, dat wanneer ik de dag van de chemo, depressief was, of verdrietig, dan had ik veeeel meer last van de bijwerkingen...
was ik optimistisch, vrolijk.. had ik een positieve dag, dan viel de chemo niet zo zwaar.... was ik minder misselijk en beroerd...

maar de negatieve dingen, horen er ook bij... gewoon bij het verwerkingsproces.. belangrijk is alleen dat je die dingen niet opkropt... maar eruit laat komen...

ik hoop dat je hier wat aan hebt,
gr Marielle ;)

nady
Lid

Berichtdoor nady » Do 07 Mar 2002 12:19

Beste Marielle,

Mijn pa heeft uitgezaaide maagkanker hij onderging een operatie in november 2000
de prognose was 3 maand !!
Hij is een zeer positief ingestelde persoon die (meestal) vrolijk door het leven gaat.
Natuurlijk heeft hij ook minder goede dagen
Ondertussen zijn we wel 16 maanden verder en momenteel is hij op vakantie in Gran Canaria.
Dus uw ingesteldheid heeft zeker een gunstige invloed op de ziekte en de behandeling.
Groetjes Nady

nadyvosca@hotmail.com

nady
Lid

Berichtdoor nady » Do 07 Mar 2002 12:21

sorry, het is voor Eric i.p.v. Marielle

Nady

Gast

Berichtdoor Gast » Wo 22 Mei 2002 14:38

Hoi Eric,

Mijn man ligt inmiddels op bed maar de voorspelling was dat hij twee jaar geleden al overleden zou zijn en we genieten nu nog steeds samen. Hoe vaak wij al niet gehoord hebben dat het niet lang meer zou duren?

Lachen een positieve instelling en strijdkracht heeft heel zeker een goede invloed op de ziekte. Volgens mij heb ik zelfs ooit ergens gelezen dat het wetenschappelijk bewezen is....

Maar heeft iedereen dat niet als je kunt lachen kun je gewoon veel meer aan!

Wij proberen te kijken naar wat we hebben in het leven en niet naar wat we niet hebben... En we zijn ervan overtuigd dat alle negatieve ervaringen weer iets positiefs hebben. Ook al ligt mijn man nu op z'n sterfbed wij zijn nog op onze manier dolgelukkig! :)

Hopelijk kun je hier iets mee!

Groetjes en kop op en geef nooit op!!!
Jolanda

Wim ---
Lid

Berichtdoor Wim --- » Za 05 Okt 2002 09:43

Hoi Eric,

Op je vraag wil ik volmondig JA roepen. Maar optimistisch zijn en positief blijven denken is soms makkelijker te zeggen dan dat te blijven.

Niet wetende of je behoefte hebt aan dit soort info wil ik je graag onderstaande boeken aanbevelen.

OP WEG NAAR HERSTEL
Carl Simonton, Uitg. Intro
ISBN 90 266 1739-9

DE KRACHT DIE IN JE SCHUILT
Carl Simonton, Uitg. Intro
ISBN 90 266 6133-9

Er is ook een website, die je direct al meer info kan geven. www.simonton.nl

Uit een paar verschillende kanalen heb ik gehoord over de indrukwekkende aanpak van hem. Misschien hebben jij er iets aan.

Ik heb deze boekentip van vrienden ontvangen naar aanleiding van het feit dat mijn vriendin schildklierkanker heeft gehad. Na ontdekking van een bultje op haar schilklier is de schildklier volledig operatief verwijderd. Wij zitten nu in de nabehandeling met radioactief jodium en hebben vertrouwen dat het goed gaat komen.

Ik wil benadrukken dat er geen persoonlijk gewin of relatie naar uitgeverijen of de website van de schrijver bestaat. Ik ben gewoon uitermate enthousiast over de beschreven benaderingswijze.

bibi
Lid

zo maar dat is moeilijk!

Berichtdoor bibi » Di 12 Nov 2002 15:39

hallo allemaal,
jullie hebben het hier over het positief zijn van alles, maar nou uit eigen ervaring weet ik dat dat heel moeilijk is als je nix of bijna nix meer zelf kan waar halen jullie dan de positiefitijd vandaan? daar ben ik heel benieuwd naar mijn lukt het na anderhalf jaar nog niet. ik hoop dat iemand hier een goede tip voor me heb. alvast bedankt en sterkte
liefs van bianca

tomtest
Lid

Berichtdoor tomtest » Di 12 Nov 2002 20:36

Uit de krant !!!

There is little evidence of a link between a positive mental attitude and a person's ability to survive cancer, researchers have found.
A new study, published in the British Medical Journal, reviewed 26 pieces of research to test popular beliefs about being positive.

Friday, 8 November, 2002, 06:13 GMT
Attitude 'irrelevant' to cancer fight

Cancer treatments are becoming more advanced

There is little evidence of a link between a positive mental attitude and a person's ability to survive cancer, researchers have found.
A new study, published in the British Medical Journal, reviewed 26 pieces of research to test popular beliefs about being positive.

The Glasgow-based researchers hoped to see if there was a link between survival from cancer and different psychological coping styles, such as "fighting spirit", hopelessness, denial and avoidance.

Breast, lung, and gastrointestinal cancers, as well as leukaemia and melanoma, were covered in the studies examined.

The researchers examined 26 studies on cancer

They also included data on follow up periods ranging between several months to 15 years.

The research team, led by Mark Petticrew of the Medical Research Council's Social and Public Health Sciences Unit in Glasgow, said a link between the way people cope with cancer and their chance of survival was "biologically plausible".

But they found little scientific basis for the belief that coping styles played an important part in survival from or recurrence of cancer.

The authors said: "It is commonly believed that a person's mental attitude affects his or her chances of surviving cancer and the psychological coping factors that are most well known in this respect are fighting spirit and helplessness/hopelessness.

"We found little convincing evidence that either of these factors play a clinically important part in survival from or recurrence of cancer; the significant findings that do exist are confined to a few small studies."

They said there was no good evidence to support the development of schemes that promoted certain mental attitudes to try to prolong survival.

And they concluded: "People with cancer should not feel pressurised in adopting particular coping styles to improve survival or reduce the risk of recurrence."

Don't panic

Health psychologist Dr Jill Graham of the Cancer Research UK unit at St Thomas's Hospital, London, said: "Early research in this area suggested if you had a fighting spirit you would live longer.

"But these studies were very small. Since then we have done much more comprehensive work and looked at much larger studies of women.

"The latest research says that if you're feeling down and depressed you shouldn't panic as it won't affect your recovery or cause a relapse.

"One study looked at women patients who were profoundly depressed for three months or more.

"It was found that they were at no greater risk of cancer returning nor did it lessen their their chances of long term survival.

"I think this is really good news for women who no longer need to panic that if they feel very low it will bring the disease back."

November 2002 BBC News
http://news.bbc.co.uk/1/hi/scotland/2418629.stm

groetjes

Tom- Webmaster SDK

Terug naar “Vraag en antwoord”