Hallo, ik ben vrouw en 43 jaar. En vandaag heb ik te horen gekregen dat ik een tumor van ongeveer 3 cm in mijn borst heb. De chirurg heeft aangegeven dat zijn voorkeur lag bij een amputatie (alhoewel technisch een borstbesparende operatie mogelijk is). Dit met de motivatie dat bij borstbesparing er meer risico blijft voor terugkeer (omdat niet alles goed is weggehaald of vorming van nieuwe tumor). Daarnaast gaf hij als reden mijn jonge leeftijd. Bij jonge vrouwen delen de cellen sneller en heb je meer tijd te leven en daardoor meer tijd voor terugkeer. De mogelijkheid voor terugkeer beperk je meer met amputatie naar zijn mening.
De tumor ligt bovendien erg ongunstig / diep, waaardoor zeker 1/4 van de borst weggehaald ging worden bij een borstbesparende operatie en het restant zeker onprettig zou ogen.
Dit betrof het 2e bezoek. Bij het 1e bezoek was er alleen gesproken over een borstbesparende operatie. Na dit 1e bezoek is er een MRI gemaakt waardoor ze meer zicht op de omvang en de dynamiek van de tumor hebben gekregen waaruit dus het advies voor amputatie voortvloeide.
Heeft iemand ervaring met deze afweging? En heeft iemand eerder gehoord dat jongere leeftijd een argument is voor amputatie boven borstbesparing ivm risicoreductie terugkeer?
borstkanker:besparing of aputatie
Lees een op: www.de-amazones.nl
Ik weet uit mijn hoofd niet of iemand hetzelfde dilemma heeft gehad maar het zijn wel jonge vrouwen met borstkanker.
Ik weet uit mijn hoofd niet of iemand hetzelfde dilemma heeft gehad maar het zijn wel jonge vrouwen met borstkanker.
amputatie/borstbesparende ingreep
Hoi Lojobi,
Ik ben zelf 30 jaar en kreeg begin februari te horen dat ik borstkanker had. Achteraf bleek het om een andere vorm van kanker te gaan (non-hodgkin) maar jouw verhaal klinkt mij nu zó bekend in de oren!
In eerste instantie had ikzelf zoiets van; weg met die borst. Omdat ik ook dacht dat de kans de het dan terugkomt veel kleiner is. Maar mijn chirirg sprak dit tegen; het risico bestaat dat het terugkomt; en is groter omdat je zo jong bent.... Maar doordat je die borst laat amputeren wil het niet zeggen dat dit dan niet gebeurd. Want dan komt het óf in je andere borst óf op een andere plaats in het lichaam terug.
Laat je dus alsjeblieft goed informeren; ga desnoods voor een second opinium naar het AVL of Daniel den Hoed toe; daar zitten dé specilasten op het gebied van kanker. Want bij een amputatie is eraf ook echt weg; en wie weet lukt het met een borstbesparende operatie wel en kun je voor een verkleining van de andere kant kiezen.
Mijn chirurg is een vrouwelijke arts; misschien dat dat nog heeft meegespeeld. Sommige artsen kunnen soms zo lomp zijn; en beseffen niet wat het psychisch met je doet als vrouw; een borstamputatie. Mijn chirurg heeft ook uitgebreid overlegd met artsen in het Daniel den hoed voor ze ging opereren.
Nou Lojobi; ik hoop dat ik je heb kunnen helpen. Heel erg veel sterkte toegewenst met het nemen van de juiste beslissing; en denk erom... alles wat jij beslist is goed!
Laat nog eens horen hoe het met je gaat.
groetjes van Joryae
Ik ben zelf 30 jaar en kreeg begin februari te horen dat ik borstkanker had. Achteraf bleek het om een andere vorm van kanker te gaan (non-hodgkin) maar jouw verhaal klinkt mij nu zó bekend in de oren!
In eerste instantie had ikzelf zoiets van; weg met die borst. Omdat ik ook dacht dat de kans de het dan terugkomt veel kleiner is. Maar mijn chirirg sprak dit tegen; het risico bestaat dat het terugkomt; en is groter omdat je zo jong bent.... Maar doordat je die borst laat amputeren wil het niet zeggen dat dit dan niet gebeurd. Want dan komt het óf in je andere borst óf op een andere plaats in het lichaam terug.
Laat je dus alsjeblieft goed informeren; ga desnoods voor een second opinium naar het AVL of Daniel den Hoed toe; daar zitten dé specilasten op het gebied van kanker. Want bij een amputatie is eraf ook echt weg; en wie weet lukt het met een borstbesparende operatie wel en kun je voor een verkleining van de andere kant kiezen.
Mijn chirurg is een vrouwelijke arts; misschien dat dat nog heeft meegespeeld. Sommige artsen kunnen soms zo lomp zijn; en beseffen niet wat het psychisch met je doet als vrouw; een borstamputatie. Mijn chirurg heeft ook uitgebreid overlegd met artsen in het Daniel den hoed voor ze ging opereren.
Nou Lojobi; ik hoop dat ik je heb kunnen helpen. Heel erg veel sterkte toegewenst met het nemen van de juiste beslissing; en denk erom... alles wat jij beslist is goed!
Laat nog eens horen hoe het met je gaat.
groetjes van Joryae
borstbesparende operatie of amputatie
Kreeg zelf op 32 jarige leeftijd borstkanker (met uitzaaiingen in de okselklieren). Heb gekozen voor amputatie; één van de redenen daarvoor was dat terugkeer van kanker in diezelfde borst groter is als je nog jong bent (dat is dus wel degelijk een argument). Een borstbesparende operatie is ook maar net hoe je het bekijkt: het weghalen van 25% van je borst kun je nauwelijks "besparen" noemen en ziet er evengoed ook allesbehalve fraai uit. Daarbij zijn er tegenwoordig goede mogelijkheden tot mooie reconstructie (heb ik zelf ook laten doen). Kan je niet adviseren maar weet wel dat ik nooit spijt heb gehad van mijn keuze tot amputatie.
misschien is dit wat voor je....: http://www.kwfkankerbestrijding.nl/page ... sp?id=4813
dit is een stukje ervan: Diverse wetenschappelijke studies hebben inmiddels aangetoond dat de kans op overleving voor deze vrouwen in beide gevallen even groot is. De keuze hangt dus af van andere, persoonlijke afwegingen. Hoe zwaar tilt de vrouw in kwestie bijvoorbeeld aan het behoud van de borst, hoe zeer ziet zij op tegen de aanvullende bestralingen na een borstsparende operatie, hoe belastend vindt zij de iets grotere onzekerheid over de kans op terugkeer van de tumor bij een borstsparende behandeling?
dit gaat over een cd rom die uitgebracht is om de keuze te vergemakkelijken... verder is het stukje zowiezo heel informatief...
groetjes jodyi
dit is een stukje ervan: Diverse wetenschappelijke studies hebben inmiddels aangetoond dat de kans op overleving voor deze vrouwen in beide gevallen even groot is. De keuze hangt dus af van andere, persoonlijke afwegingen. Hoe zwaar tilt de vrouw in kwestie bijvoorbeeld aan het behoud van de borst, hoe zeer ziet zij op tegen de aanvullende bestralingen na een borstsparende operatie, hoe belastend vindt zij de iets grotere onzekerheid over de kans op terugkeer van de tumor bij een borstsparende behandeling?
dit gaat over een cd rom die uitgebracht is om de keuze te vergemakkelijken... verder is het stukje zowiezo heel informatief...
groetjes jodyi
Terug naar “Vraag en antwoord”