Werk te zwaar?, wat dan...

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
Manus
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Za 15 Jul 2006 19:29

Werk te zwaar?, wat dan...

Berichtdoor Manus » Za 15 Jul 2006 19:53

Beste mensen,

Eerst een korte uitleg van mijn kant. Ik heb nu ruim 6 jaar een relatie, (ik ben 28 en mijn vriendin is 24) zei heeft op zeer jonge leeftijd een Rhabdomyosarcoom gehad met uitzaaiingen, ze is een klein wondertje zoals vele artsen al gezegd hebben. Ik ben erg trots op haar zoals ze nu in het leven staat ondanks de late effecten die toch best zwaar zijn om de rest van je leven mee te leven. En de onzekerheden die je misschien nog te wachten staan.
Er is ook goed nieuws, afgelopen week hebben we in ieder geval te horen gekregen dat een eventuele zwangerschap gelukkig weinig meer risico's geeft dan een gezonde vrouw! :P hier zijn wij errug blij mee!!

Maar nu mijn vraag, misschien zijn er mensen met ervaring...

Mijn vriendin is werkzaam in de zorgsector (wat best handig kan zijn) en werkt full-time maar eigenlijk wordt dit een beetje te zwaar. Nu kan ze natuurlijk een part-time baan gaan zoeken maar ik vraag mij af of er mogelijkheden zijn om gedeeltelijk arbeidsongeschikt te worden verklaard, dan kun je geloof ik een deel-uitkering krijgen waardoor je je inkomen op ongeveer hetzelfde peil houden. Dit is min of meer noodzakelijk ivm onze hypotheek/levensverzekering. Om een (klein)huisje te kopen moeten we eigenlijk wel allebei een full-time baan hebben.
We zijn wel al aan het kijken of huren niet veel voordeliger is voor ons maar die levensverzekering willen we uiteraard niet stoppen. (stel je voor dat straks de hyptheekrente-aftrek wordt afgeschaft dan hebben alle mensen met een situatie als de onze het echt zwaar financieel!)

Maar goed mijn vraag is dus in den beginne of er mensen zijn die ervaring hebben met deels afgekeurd te zijn om die deel-uitkering te krijgen en of er nadelige aspecten aan kleven.

Nou kben benieuwd en anders is het iets waar ik me in ga verdiepen en dit op het forum zal plaatsen. :wink:

Groeten,
Manus

starfleet
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: Wo 07 Jun 2006 12:31

Re: Werk te zwaar?, wat dan...

Berichtdoor starfleet » Za 15 Jul 2006 21:27

Manus schreef:.

Nou kben benieuwd en anders is het iets waar ik me in ga verdiepen en dit op het forum zal plaatsen. :wink:

Groeten,
Manus


Hallo Manus,

Dat gaat allemaal niet zo gemakkelijk meer tegenwoordig. Je vriendin werkt in de zorg en dat is best zwaar werk, kan me voorstellen dat dat wat zwaar wordt, maar er zal beslist werk zijn wat ze wel kan doen fulltime en die richting zal ze ook opgestuurd worden als ze niet minder wil gaan werken.

En ergens lees ik ook een beetje dat jullie het wel een mooie oplossing zouden vinden omdat je vriendin en jij graag kinderen willen. Heel fijn dat dat mogelijk is natuurlijk, maar daar is de arbeidsongeschiktheidswet niet voor bedoeld om dat soort dingen op te vangen, de eisen zijn dan ook een stuk strenger geworden omdat veel mensen er iets te gemakkelijk gebruik van maakten.




Anne

Gebruikersavatar
jodyi
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: Za 15 Mar 2003 19:56

Berichtdoor jodyi » Za 15 Jul 2006 22:30

tja ik kan me alleen maar aansluiten bij Anne. Werk in de zorg is zwaar. Juist daarom is er genoeg ander werk (op de administratie bijvoorbeeld) wat ze wel fulltime kan doen.
Vele mensen die echt niet kunnen werken, moeten weer aan het werk sinds de herkeuring. Er worden de meest belachelijke baantjes gevonden die ze nog wel zouden kunnen doen. Voor een klein percentage word je zowiezo al niet afgekeurd.
Dus ik denk dat de enige oplossing voor je vriendin is minder werken. Ik hoorde van mijn collegas op de afdeling altijd dat 32 uur in plaats van 36 al zoveel scheelde! dus misschien is dat een idee, als jullie dat kunnen missen.

succes ermee!

jodyi
*.* -- pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn! --uit: Rood, marco borsato *.*

Jen_ny
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: Di 24 Jan 2006 08:28
Locatie: noordholland

Berichtdoor Jen_ny » Zo 16 Jul 2006 01:02

Hallo Manus,

Ik kan me alleen maar bij bovenstaande berichtjes aansluiten. Zelf ben ik, na baarmoederhalskanker, aan het reintegreren. Als ik niet tot mijn eigenlijke uren kom, dan moet ik passend werk gaan doen of gewoon uren inleveren. Heel terecht lijkt me!

Nog even een vraagje van mij.... is het moeilijk voor jullie geweest om een hypotheek met levensverzekering af te sluiten?? Wij zijn ons druk aan het orienteren maar ik blijk onverzekerbaar!

Groetjes, Jenny

Manus
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Za 15 Jul 2006 19:29

Berichtdoor Manus » Zo 16 Jul 2006 14:59

Bedankt voor de antwoorden alvast!

Ik kan me goed voorstellen dat er misbruik van gemaakt is/wordt. In ons geval kan ik toch te zeggen dat we er geen misbruik van willen maken, werk is namelijk te zwaar omdat zei beperkingen heeft door de late effecten. (langdurig uitvallen van haar gehoor bij teveel inspanning bijv.) Het deels arbeidsongeschikt hebben we nog niet met een arts besproken, gaan we binnenkort wel doen maar ik dacht misschien zijn er mensen die zeggen "zorg dat je uit die molen blijft want...."
Maar misschien is het zoeken van ander werk helemaal geen slechte keuze.... anders moet ze weer die molen in....

Jen_ny schreef:Nog even een vraagje van mij.... is het moeilijk voor jullie geweest om een hypotheek met levensverzekering af te sluiten??


voor ons viel het relatief mee, Winterthur schijnt nog best "sociaal" te zijn met dit soort omstandigheden en die heeft ons geaccepteerd. (uiteraard na medische keuring van mijn vriendin. Wie weet waar ik mee rond loop he, daar wordt niet naar gekeken.)
En voor de huidige hypotheek was een levensverzekering van 149.999 voldoende. Boven die grens schijnt het helemaal moeilijk te zijn...
wel is onze hypotheek verstrekt voor 23 jaar omdat zei medisch 7 jaar ouder wordt gezien. :( We hebben een afflossingsvrije hypotheek die na 23 jaar afgelost moet worden met die levensverzekering.
Probleem straks is alleen dat, wanneer we groter willen wonen, en we geen eigen inbreng meer hebben we waarschijnlijk heel moeilijk een hogere hypotheek krijgen. (of de levensverzekering moet ook opgeschroefd worden maar dat kunnen wij ook wel vergeten zei de hypotheekadviseur)

misschien heb je dit al eens gelezen;
http://www.jongekankerpatienten.nl/hypotheken.htm

let dan vooral op; ACCEPTATIE EN DE VALKUILEN:

groeten,
Manus

Jen_ny
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: Di 24 Jan 2006 08:28
Locatie: noordholland

Berichtdoor Jen_ny » Zo 16 Jul 2006 23:40

Super Manus, bedankt voor de info, daar kunnen we mee verder ;-)

Jullie veel succes met alle opties... hou je ons op de hoogte?

Groetjes, Jenny


Terug naar “Vraag en antwoord”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten