Hoe erg is chemo nou echt voor de partner?

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
rene68
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: Ma 19 Feb 2007 14:43
Locatie: Hilversum

Hoe erg is chemo nou echt voor de partner?

Berichtdoor rene68 » Ma 19 Feb 2007 14:49

Bij mijn vriendin is lymfeklierkanker geconstateerd (Non-hodgkin lymfoom). Inmiddels is ze gestart met chemotherapie. Daar werd ons verteld dat als zij naar de wc gaat twee keer moet doortrekken met de klep dicht ivm resten van de chemo medicijnen, bij ongelukjes met handschoenen werken etc.. Mijn vraag is: kun je wel gewoon geslachtsgemeenschap hebben? Of moet je dan een condoom gebruiken? Het lijkt bijna vragen om moeilijkheden maar het is wel een belangrijk iets in een relatie. Ik wil haar zeker niet gaan behandelen als een melaatse natuurlijk. We zijn voorzichtig maar hoe voorzichtig moet je nou precies zijn?

Alvast bedankt voor reacties!

Rene

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Berichtdoor liddy » Ma 19 Feb 2007 17:08

Beste Rene,

Destijds werd ons hetzelfde verteld. Wat geslachtsgemeenschap betrof was, waren er geen maatregelen nodig.
Er vanuit gaande dat je de eerste dag na de chemo geen gemeenschap hebt.
Het zal waarschijnlijk van de chemo afhangen die er gegeven wordt.
Voor het antwoord kan het misschien ook nog verschil maken of het een man of vrouw betreft.
Gewoon stellen die vraag aan de dokter. Onze dokter kreeg een mooie kleur op haar wangen toen wij vroegen of het kon.

Liddy

Gebruikersavatar
jodyi
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: Za 15 Mar 2003 19:56

Berichtdoor jodyi » Ma 19 Feb 2007 21:55

Bij ons werd gezegd in deze periode inderdaad gebruik maken van een condoom.
Na een tijdje echter wisten we van; deze chemo is met 5 dagen uit je lichaam en deze met 3 en dezemet 7, afhankelijk daarvan lieten we de condooms ook weleens in het laatje liggen.
Bij ons werd het zo een beetje aangegeven van; hij zal er niet vanaf vallen ofzo, maar het is chemo en dat is gewoon ontzettende troep dus je moet zoveel mogelijk voorkomen als niet-patient dat je het spul binnenkrijgt'
Ook het uitpakken en klaarleggen van de chemopillen indertijd door mijn moeder was 'verboden' dit moest ik echt zelf doen. Voor mij maakt het niet uit, maar zo min mogelijk contact en uiterste voorzichtigheid. Neurotisch ofzo hoef je niet te worden als je er contact mee krijgt, maar je moet wel oppassen en zeker voorkomen dat het vaker gebeurd want het is gewoon vergif voor je lichaam.
*.* -- pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn! --uit: Rood, marco borsato *.*

starfleet
Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: Wo 07 Jun 2006 12:31

Berichtdoor starfleet » Di 20 Feb 2007 02:42

r wordt inderdaad aangeraden de eerste dagen (ligt aan de chemo hoelang) een condoom te gebruiken en wij hebben toen ook een toeiletbril met deksel aangechaft omdat dat aangeraden werd.

Als je een goede neus hebt ruik je wanneer je urine en je lichaam niet meer dat typische chemoluchtje heeft.

Anne

rene68
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: Ma 19 Feb 2007 14:43
Locatie: Hilversum

Berichtdoor rene68 » Di 20 Feb 2007 09:43

Ja, jullie bevestigen eigenlijk wel een beetje wat ik dacht. Mijn vriendin krijgt CHOP-R. Dat is volgens mij wel een heftige en ouderwetse kuur. Bovendien vraag ik mij af wat dan de klachten zouden zijn mocht je in aanraking komen met de medicijnen. Maar, voorzichtigheid is geboden dus daar houden we ons dan maar aan! Het is ook zeker niet het belangrijkste op het moment zoals jullie zullen begrijpen....... Ik wil gewoon alles zo normaal mogelijk laten zijn in het gezin. Dat doe ik naar de kinderen toe maar ook zeker richting mijn partner. Die heeft het al zwaar genoeg. Tot nu toe zullen mensen die ons niet kennen weinig merken aan ons gezinsleven. Zodra de eerste haren gaan vallen zal dat wel gaan veranderen......

gayana
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:47

Berichtdoor gayana » Ma 26 Feb 2007 00:34

Mij is het pas ergens tijdens mijn 2e recidiefbehandeling verteld dat ik voorzichtig moest zijn met toiletgebruik. En alleen zelf medicijnen uitpakken?? Heeft nog nooit iemand tegen me gezegd. Wel, ik leef nog (10 jaar later) en de mensen in mijn omgeving ook...

Stress vermijden is het aller aller belangrijkste, niet neurotisch gaan doen!

rene68
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: Ma 19 Feb 2007 14:43
Locatie: Hilversum

Berichtdoor rene68 » Ma 26 Feb 2007 09:00

Afgelopen vrijdag hadden wij weer een gesprek met onze geweldige oncoloog. Die zei ook dat alles zwaar wordt overdreven..... Na een dag of vier zijn alle sporen van de chemo uit de ontlasting zodat 'besmetting' eigenlijk niet meer kan plaatsvinden. Zo zei zij ook dat bijvoorbeeld zonnen ook best kan als je er rekening mee houdt dat je sneller verbrand dan normaal. Overigens zijn er wel chemokuren waarbij je vlekken overhoudt na zonnen maar niet bij de CHOP kuur die mijn vriendin krijgt. Maar wij zijn verre van neurotisch! Sterker nog, wij zijn juist super positief en relaxed. Er is geen reden tot stress in ons geval. De kuur slaat aan en mijn vriendin heeft geen klachten buiten vermoeidheid.

ritter
Lid
Berichten: 75
Lid geworden op: Ma 11 Sep 2006 03:30

Berichtdoor ritter » Ma 26 Feb 2007 09:53

ik heb hier eens onderzoek naar gedaan en dan kom je erachter dat er zeer weinig over bekend is.
we weten dat er chemosporen in het alle excretie voorkomt ( urine, bloed, speeksel etc), in het bloed en de urine is de concentratie wat hoger dan bijv in speeksel en transparatievocht. de gemiidelde tijd die wordt aangehouden is 7 dagen, maar dit is per chemo wel verschillend.
wij geven de mensen advies hoe om te gaan met excretie, maar dat betekent niet dat je daar heel panisch over moet doen. er zijn gewoon geen goede onderzoeken naar gedaan.
de wc goed bijhouden is ook al zo als iemand geen chemo heeft gehad.

Gebruikersavatar
jodyi
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: Za 15 Mar 2003 19:56

Berichtdoor jodyi » Ma 26 Feb 2007 12:36

Ik geloof ook niet dat er panisch of neurotisch over gedaan hoef te worden en ook niet dat dat gebeurd door mensen. Je krijgt gewoon leefregels mee en of je je daar aan houd, dat beslis je zelf, maar als je er niets van afweet, kun je ook zelf geen keuze maken.

Maar er zijn tal van dingen waar je ziek van kunt worden als je het 'te' veel binnen krijgt. Wat ritter ook zegt; er is niet veel/geen goed onderzoek naar gedaan, dus wat nou op dat moment 'te' is bij de chemo, dat is dan misschien niet bekend. Maar dan is het misschien wel slim om het zoveel mogelijk te voorkomen.

wat jij aangeeft gayana "Mij is het pas ergens tijdens mijn 2e recidiefbehandeling verteld dat ik voorzichtig moest zijn met toiletgebruik. En alleen zelf medicijnen uitpakken?? Heeft nog nooit iemand tegen me gezegd. Wel, ik leef nog (10 jaar later) en de mensen in mijn omgeving ook... "
dat is enerzijds wel waar misschien, maar: dat doet mij een beetje denken aan als mensen zeggen: Ik rook al m'n hele leven een pakje shag per dag, ik ben nu 60 en ik mankeer nog niets...

Dat het niet mis gaat is fijn, maar dat wil niet zeggen dat het andere niet beter is.

Hoe gaat het nu verder met je? Had je hodgkin of non hodgkin?
*.* -- pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn! --uit: Rood, marco borsato *.*

gayana
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:47

Berichtdoor gayana » Ma 26 Feb 2007 12:45

jodyi schreef:wat jij aangeeft gayana "Mij is het pas ergens tijdens mijn 2e recidiefbehandeling verteld dat ik voorzichtig moest zijn met toiletgebruik. En alleen zelf medicijnen uitpakken?? Heeft nog nooit iemand tegen me gezegd. Wel, ik leef nog (10 jaar later) en de mensen in mijn omgeving ook... "
dat is enerzijds wel waar misschien, maar: dat doet mij een beetje denken aan als mensen zeggen: Ik rook al m'n hele leven een pakje shag per dag, ik ben nu 60 en ik mankeer nog niets...

Dat het niet mis gaat is fijn, maar dat wil niet zeggen dat het andere niet beter is.

Hoe gaat het nu verder met je? Had je hodgkin of non hodgkin?


Allereerst was het mijn bedoeling om te voorkomen dat er allerlei paniekerige gedachten zouden ontstaan, vandaar mijn nogal nuchtere uitspraken.

Ten tweede: is onderstaande vraag aan mij gericht?
Ik had/heb Hodgkin fase 4. heb alle behandelingen ondergaan, tot 4 jaar geleden toen ze weer een 'verdachte' klier vonden en mij opnieuw een stamceltransplantie voorstelden als enige kans om te genezen. Ik heb daar vriendelijk (na veel onderzoek en een second opinion) voor bedankt en ben uit het ziekenhuis weggewandeld en er niet meer teruggekomen. Pas bij de second opinion kreeg ik nl te horen dat dit soort stamseltransplantaties (van een donor en voor een 2e keer) in Nederland nog niet met succes zijn uitgevoerd en zich nog in een experimenteel stadium bevonden. Mijn eigen hematologen hadden niet het lef om mij dat te vertellen.
(en dit is even in het kort een stukje van een verhaal waar ik een 5-delige serie boeken of zou kunnen schrijven).

rene68
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: Ma 19 Feb 2007 14:43
Locatie: Hilversum

Berichtdoor rene68 » Ma 26 Feb 2007 12:52

Ik ga er echt niet paniekerig mee om maar er lopen bij ons ook kindertjes rond die minder goed opletten dan volwassenen......

gayana
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:47

Berichtdoor gayana » Ma 26 Feb 2007 12:57

rene68 schreef:Ik ga er echt niet paniekerig mee om maar er lopen bij ons ook kindertjes rond die minder goed opletten dan volwassenen......


Rene: dat had ik al begrepen :wink:

Gebruikersavatar
jodyi
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: Za 15 Mar 2003 19:56

Berichtdoor jodyi » Ma 26 Feb 2007 13:04

@gayana: pff heftig hoor, wat een gedoe dan ook moet dat toen geweest zijn. Dan is je vertrouwen in je oncoloog/oncologen ook wel gelijk weg zeg. tjonge.
Weet jij overigens wel van het congres in maart? dat is dan misschien ook wel interessant voor jou? Ik weet niet of je het je interesseert maar zoja: zie: www.cancergenomics.nl

even een stukje over waar het over gaat: Op 10 maart a.s. worden kankerpatiënten uit het hele land uitgenodigd om GRATIS een heel bijzonder symposium te bezoeken in het Beatrix Theater Jaarbeurs Utrecht. Een heel bijzonder symposium omdat het helemaal zal gaan over de nieuwste ontwikkelingen van medicijnen, die kanker op een heel andere manier zullen aanpakken dan tot nu toe kon worden bereikt met de chemotherapie, de zogenaamde cytostatica. De nieuwe middelen grijpen direct in op de onderdelen van ons DNA materiaal of op specifieke eiwitten die in de kankercel zelf de ongebreidelde groei veroorzaken. Middelen dus die niet meer alle gezonde cellen van ons lichaam beschadigen, maar alleen de kankercellen aanpakken en deze doden. Het symposium is bedoeld om kankerpatiënten , hun naasten, maar ook hulpverleners op de hoogte te stellen van wat er in de komende jaren mogelijk wordt en wat er nu reeds mogelijk is op dit gebied. 's Middags zullen er workshops worden gehouden voor de diverse kankersoorten, zodat je daar voor je eigen kankersoort kunt horen wat er specifiek ontwikkeld wordt.


jodyi
*.* -- pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn! --uit: Rood, marco borsato *.*

gayana
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:47

Berichtdoor gayana » Ma 26 Feb 2007 13:30


Gebruikersavatar
jodyi
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: Za 15 Mar 2003 19:56

Berichtdoor jodyi » Ma 26 Feb 2007 14:02

hmmm het bericht waar je naar linkt kende ik. Het bericht wat er onder stond echter niet... Het is triest dat is een ding wat zeker is. Anderzijds; wat er niet is, kan helemaal niet gegeven worden. Maar moeilijk is dit wel allemaal.
*.* -- pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn! --uit: Rood, marco borsato *.*

gayana
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:47

Berichtdoor gayana » Ma 26 Feb 2007 14:06

tja... daarom heb ik ook zo mijn twijfels over dit soort symposiums.. en alle mooie berichten over nieuwe medicijnen :?

Zolang het in dit land, waar de 'welvaart' toch redelijk hoog ligt en er een behoorlijke staatskas is nog nodig is om te moeten collecteren voor kanker, hartpatienten, astma, nierpatienten enz. klopt er in mijn ogen iets heel erg niet!

rene68
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: Ma 19 Feb 2007 14:43
Locatie: Hilversum

Berichtdoor rene68 » Ma 26 Feb 2007 15:37

Dit geldt over de hele linie. Medicijnen tegen migraine (Imigran) welke veel minder bijwerkingen heeft dan de oude geneesmiddelen worden nog niet graag vergoed door de verzekeraars omdat ze duur zijn. Verschil is dat de mensen die dit gebruiken niet uit het arbeidsprocess vallen wat dus economisch gezien veel meer oplevert dan dat het medicijn kost. Aan de andere kant is de hele pharmaceutische industrie hier ook debet aan. Door prijzen op de markt fictief hoog te houden worden er grote bedragen verdiend en wederom, over de ruggen van (dood)zieke mensen. Ik verwacht juist van een overheid dat zij hier iets aan doen omdat zij hierboven moeten staan. Het tegendeel is echter waar blijkt maar weer. Wat dat betreft was minister Borst helemaal niet zo'n slechte. De hele medische zorg en de kwaliteit daarvan is gebaseerd op economische factoren. Schandalig...... en het einde is nog niet in zicht..... Hoe kan een levensreddend medicijn nou te duur zijn......

gayana
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:47

Berichtdoor gayana » Ma 26 Feb 2007 20:25

Helemaal mee eens!! :(


Terug naar “Vraag en antwoord”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten