Brachytherapie of prostaatverwijdering

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
Mir77
Lid

Brachytherapie of prostaatverwijdering

Berichtdoor Mir77 » Vr 24 Okt 2008 13:00

Hallo,

Mijn vader heeft in september te horen gekregen dat hij prostaatkanker heeft. Hij is 61 jaar. Net met de VUT en begon plasklachten te krijgen.
Afgelopen dinsdag heeft hij een gesprek gehad met prof. Batterman in het UMC in Utrecht over Brachytherapie. Het blijkt nu dat dit niet kan omdat de prostaat te groot is. Hij kan nu kiezen uit 2 mogelijkheden.
Een half jaar hormonen slikken, als dan de prostaat gekrompen is komt hij alsnog in aanmerking voor brachytherapie. Artsen kunnen niet zeggen of de therapie ook echt zal aanslaan. Daarna na een jaar zal mijn vader alsnog geopereerd moeten worden ivm de plasklachten die hij heeft. Zijn plasbuis zal dan wijder gemaakt moeten worden.
Al met al ben je dan 2 jaar verwijderen en weet je niet zeker of het zal aanslaan.

De 2de mogelijkheid is radicale prostaatverwijdering, met het gevolg op incontinentie en impotentie.
Als mijn vader geen uitzaaiingen zal hebben, zou dit volgens de arts de beste oplossing zijn, maar hij moet zelf beslissen.

Is er iemand die ook deze keuze heeft moeten maken, of ervaring heeft met 1 van de beide behandelingen?

Alvast bedankt, Mirijam

Terug naar “Vraag en antwoord”