fissuur

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
abschuit
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Di 03 Mar 2009 08:44

fissuur

Berichtdoor abschuit » Di 03 Mar 2009 08:50

ik ben in september geopereerd aan een endeldarmtumor. mijn ontlasting komt nog steeds zo een 6 tot 8 keer per etmaal en is iedere keer wel pijnlijk. ook blijven mijn darmen gevoelig. door de frequentie waarmee ik naar het toilet moet zijn fissuren ontstaan en die zorgen ervoor dat ik nu na 6 maanden nog steeds niet kan doen wat ik wil. ik kan niet lang naar buiten en ik kan ook nog niet sporten. komt dit bij iemand bekend voor en zo ja, wat gebruik je om die fissuren tegen te gaan?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: fissuur

Berichtdoor liddy » Di 03 Mar 2009 13:08

Ja, het is heel lastig. Ik heb als gevolg van eierstokkanker nu problemen met mijn darmen.
Het fijnste is als je zachte ontlasting hebt. Hiervoor gebruik ik Metmucil.
Mijn fysiotherapeute wees me nog op het volgende:
- Neem de tijd.
- Ga goed, ontspannen op het toilet zitten, de knieën uit elkaar en de voeten plat op de grond.
- De rug iets bol, gebruik indien nodig een voetenbankje.
- Niet persen, wacht op aandrang.
- Bij aandrang de druk op de anus richten.
- Pers vooral rustig, terwijl u uitademt en de buik bol maakt.
- Wanneer de ontlasting niet komt:
- Adem een aantal keren rustig in en uit, beweeg de buik hierbij (buikademhaling).
- Kantel het bekken 10x voor- en achteruit.
- Ga even nog 10 min. intensief bewegen en probeer het daarna nog een keer.
- Span tot slot de bekkenbodem even aan en daarna ontspan de bekkenbodem, alvorens op te staan.

Via de huisarts kun je een creme/zalf krijgen, die je plaatselijk aanbrengt en wat verdooft.
Zodat je na het ontlasten, niet zo'n hinder van je anus hebt.
Gebruik vooral geen gewoon toiletpapier, liever vochtig toiletpapier en nog beter is een washandje.
Niet wrijven, maar deppen.
Draag liever geen te strakke broeken.
De genezing van fissuren is een kwestie van een hele lange adem hebben en dan nog blijft het een zwakke plek.

Hopelijk kun je hier iets mee.

abschuit
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Di 03 Mar 2009 08:44

Re: fissuur

Berichtdoor abschuit » Wo 04 Mar 2009 08:46

dank voor je antwoord.
is het voor jou ook lastig , door de fissuren, bij lopen? ik heb bij iedere pas het probleem dat ik ga lekken en kom daardoor haast niet meer de deur uit.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: fissuur

Berichtdoor liddy » Wo 04 Mar 2009 10:02

Bij het lopen heb ik enkel last van mijn blaas. Met het fietsen helemaal.
Ik gebruik nu incontinentieverband hiervoor, dat heb ik op voorschrift van de huisarts, dan krijg ik het vergoed.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: fissuur

Berichtdoor liddy » Wo 04 Mar 2009 11:36

Wat je ook zo kunnen proberen is naar een hele goede bekkenbodemfysiotherapeute te gaan.
Wie weet als je een betere beheersing over je bekkenbodemspieren hebt, dat je klachten van lekken dan verminderen.
De eerste keer is het alleen maar praten, wennen aan elkaar. Immers je gaat niet zomaar in je blote kont bij zo'n therapeute liggen.
Laat staan dat je net als ik inwendige therapie krijgt, met behulp van een sonde in de vagina.
De therapeute beseft ook goed dat dit anders dan anders is en doet er alles aan om je op je gemak te stellen.
In het begin weet je totaal niet waar je die spieren moet zoeken en het kan diverse behandelingen duren voordat je echt voelt waar ze zitten.
Het is de moeite van het proberen waard.
Waarom zou je wel je arm- en beenspieren intensief gebruiken en je bekkenbodemspieren niet.

schorpioen
Lid
Berichten: 202
Lid geworden op: Di 26 Jul 2011 09:14

Re: fissuur

Berichtdoor schorpioen » Wo 27 Jul 2011 14:16

hoi hoi,

ja inderdaad naar bekkenbodem therapeut gaan.
heb zelf 3 maal operatie en bestraling gehad aan anus.
had en heb nu weer last van ontlasting niet helemaal kunnen ophouden vanwege laatste operatie woensdag 20-7-2011
en vorige keer fisuur opgelopen door harde ontlasting.
heb daavoor cetomacrogolcreme voorgeschreven gekregen van chirurg dr van dielen mmc veldhoven/eindhoven

nou dat werkt prima dat spulletje.
zelfs radiotherapeut zei verwonderlijk te zijn dat alles zo goed genezen is :)

en bekkenbodemtherapeut zei ook dat nu na verwijderen van poliep ik dus weer kans had op ontlasting niet kunnen ophouden , ik weer kontakt met haar op moest nemen voor oefeningen maar eerst even wondje laten genezen.

verder krijg ik as maandag te horen of uitslag poliep goed is. [hoewel ik vol vertrouwen heb in dr van dielen] na diagnose.
ik toch stiekem wel beetje zenuwachtig ben.

veel lieve groetjes schorpioentje


Terug naar “Vraag en antwoord”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten