Behandeling in Nederland voor een buitenlandse patient

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
martincm
Lid

Behandeling in Nederland voor een buitenlandse patient

Berichtdoor martincm » Di 17 Aug 2010 10:38

Beste mede forummers,

Bij een lid bij mij in de familie is vorig jaar de diagnose kanker vastgesteld. En wel op 3 cruciale plekken, weliswaar geconcentreerd maar erg complex gelegen. Doordat het een relatief jonge man (31) betreft, is er directe actie op ondernomen. Nu is 1 van de plekken operatief behandeld, en voor de andere 2 is er een lange tijd van chemotherapie toegepast. Echter hebben we moeten vernemen bij de laatste controle bij de behandelende artsen dat de chemo niet het gewenste effect heeft op de betreffende plekken, en nu is hem door de artsen gemeld dat zij ook niet meer een toepasbare oplossing hebben.

Op dat laatste punt zijn wij nu dus verspreid op zoek naar hulp om de behandeling, naar aanleiding van een second opinion, door te kunnen zetten maar dan, voor hem, in het buitenland. Hij is behandeld bij specifieke behandelcentra in Polen. Nu weet ik uit ervaringen hier in Nederland, mijn stiefvader is hier ook zo goed mogelijk behandeld, dat de behandeling in Nederland wellicht nieuwe impulsen zou kunnen krijgen.

Nu wil ik een traject starten waarbij ik mijn lid uit de familie hier in Nederland een second opinion door middel van een nieuwe diagnose op de huidige situatie laat ondergaan. Ik weet alleen zelf niet hoe dat zit met mogelijkheden voor buitenlandse patienten, en waar deze aanvragen direct naartoe te plaatsen. Ik ben in het bezit van zijn gehele medische documentatie betreffende het behandeltraject, wat ik dus ook zou kunnen overdragen aan een arts hier in Nederland. Ik heb alleen een solide uitgangspunt nodig vanwaar te starten, en zou graag daar jullie hulp bij gebruiken, dus indien eenieder mij hier informatie over zou kunnen verstrekken dan zou ik dat graag teruglezen op het forum.

Bij voorbaat hartelijk dank!

liddy
Senior Lid

Re: Behandeling in Nederland voor een buitenlandse patient

Berichtdoor liddy » Di 17 Aug 2010 11:02

Bel eens naar het Antoni van Leeuwenhoekziekenhuis en hoor daar wat er mogelijk is.
Weet je al wat de verzekering in Polen wil vergoeden?
Wie weet dat ze bij het KWF raad weten (0800-0226622
Openingstijden: Maandag tot en met vrijdag: 09.00 tot 18.00 uur).
Succes

martincm
Lid

Re: Behandeling in Nederland voor een buitenlandse patient

Berichtdoor martincm » Di 17 Aug 2010 11:16

Ok daar zat ik zelf inderdaad al aan te denken, maar ik dacht daarnaast misschien dat er snellere wegen te bewandelen zijn (waar ik danzelf niet vanaf weet).
Wat betreft de vergoedingen; De second opinion diagnose zal waarschijnlijk voor eigen rekening vallen, dat is ook geen probleem.
Als de diagnose zo uitvalt dat er inderdaad een (hernieuwd) behandelingstraject mogelijk wordt, dan moeten we in ieder geval gaan uitzoeken in hoeverre, en voor welk deel, zijn verzekering dit op gaat vangen kostentechnisch. Maar first things first, eerst dus even kijken of de diagnose uberhaupt mogelijk wordt voor hem.

nogmaals dank voor het meedenken, daar ik in deze zaken echt totaal niet thuis ben.

Edit 18-08:
Het KWF kan niet meer info verstrekken dan dat ik al heb. Ik zou volgens hen misschien via de huisarts naar aanleiding van het medisch dossier een verwijzing kunnen bemachtigen. Anders zelf dus medische centra zelf voorschotelen met het verhaal en kijken of dat er iemand bereid is er een hernieuwde kijk op te geven. Tenslotte adviseren ze me om dit van arts-naar-arts te laten verwijzen, in dit geval dus PL naar NL. Dat wordt de lastigste optie, maar goed die is ook pas aan de orde wanneer bovenstaande geen enkel effect meer bereiken.

Terug naar “Vraag en antwoord”