ziekte van kahler

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
00anja00
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Vr 20 Mei 2011 15:19

ziekte van kahler

Berichtdoor 00anja00 » Vr 20 Mei 2011 15:55

hallo allemaal, mijn naam is anja en ik ben op zoek naar info over de ziekte van kahler
laat ik eerst vertellen om wie het gaat, mijn moeder 77 jaar en al bijna 10 schoon van kanker
mijn moeder kreeg 10 jaar geleden te horen dat ze kanker had aan haar nier
die nier is in het geheel verwijderd en er was geen nabehandeling verder nodig
sinds januarie van dit jaar begonnen de problemen, zomaar een wervelinzakking
ik riep metteen mama heeft kanker gehad ik was bang op uitzaaingen ook na zo`n lange tijd
div foto`s scans gemaakt nee geen kanker was de diagnose botontkalking
mama met veel pijn weer naar huis en ze zou nog een oproep krijgen voor een dagbehandeling
omdat haar bloed niet in orde was, nu twaalf weken later de diagnose kahler
een klap in ons gezicht, ik had wel iets verwacht maar dit niet
mijn moeder heeft een lang gesprek gehad met de arts en besloot niet te gaan behandelen
mama is ondertussen al een kleine 15 kilo afgevallen in drie maanden tijd
er is veel info te vinden alleen niets over tijd we nog hebben met mama
tis natuurlijk ook moeilijk in te schatten, volgens de huisarts is moeder nu redelijk stabiel
ze heeft een hele slechte periode gehad, maar lijkt nu iets beter en ook heel helder
mama heeft op dit moment twee morfine plijsters en tabletten morfine de pijn is redelijk onder controle
ook is ze er niet meer duf van, dat is voor ons heel fijn zodat we goed met haar kunnen praten
heeft iemand ervaring met deze ziekte in het stadium van niet meer behandelen laat het me aub weten
heel veel dank voor jullie luisterend oor
groeten anja

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: ziekte van kahler

Berichtdoor liddy » Vr 20 Mei 2011 16:10

Dat komt niet vaak voor dat iemand 2x kanker krijgt.
De ziekte van Kahler, ook bekend als multipel myeloom, is een woekering van plasmacellen in het beenmerg.
Ik heb geen ervaring met de ziekte van Kahler, wel ervaring met een echtgenoot met een terminale ziekte.
Daarom wil ik je aanraden om nu een gesprek met je moeder te hebben over haar wensen voor straks.
Dit is geen gemakkelijk gesprek, echter hoe langer je het uitstelt hoe moeilijker het wordt.
Het zal jullie rust geven als je haar wensen weet.
Zelfs voor artsen is het onmogelijk om in te schatten hoe veel tijd je moeder nog heeft.
Dat hangt o.a. van haar weerstand en kijk op haar ziekte af.
Woont je moeder nog zelfstandig of niet, dat maakt een groot verschil in de zorg die op jou afkomt?
Hoe gek het ook klinkt, probeer te genieten van de goede momenten met je moeder.
Al is het iets heel simpel als samen in de zon wat drinken.

00anja00
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Vr 20 Mei 2011 15:19

Re: ziekte van kahler

Berichtdoor 00anja00 » Di 24 Mei 2011 08:34

dank je wel liddy voor je reactie, jammer dat er zo weinig bekend is van deze ziekte ook de artsen weten echt weinig
maar we blijven genieten, ook al zijn het op dit moment van de kleine dingen, zoals even een half uurtje in de tuin zitten genieten van de zon

bordie2807
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Ma 30 Mei 2011 19:48

Re: ziekte van kahler

Berichtdoor bordie2807 » Ma 30 Mei 2011 19:59

mijn vader is 57 jaar en heeft de diagnose van kahler gekregen, ikzelf kan er moeilijk mee om , het is alsof heel mijn denken anders is geworden en ben bang voor de toekomst.
elke dag zie ik hem afzien ik weet niet hoe de toekomst wordt en ik kan niet meer normaal functioneren ik ben verbijsterd door wat het leven betekend
4 weken geleden was hij nog aan het werk dan kreeg hij pijn in de spieren, nek en rug hij laat uit voorzorg foto's nemen en ze zien dat het kwaadaardige kanker is,
na veel onderzoeken noemden ze de ziekte van kahler , alles is veranderd.

00anja00
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Vr 20 Mei 2011 15:19

Re: ziekte van kahler

Berichtdoor 00anja00 » Vr 03 Jun 2011 00:13

ik begrijp heel goed wat je bedoeld, mijn moeder ook heel vitaal altijd geweest en zo van de een op andere dag pijn in haar rug en nu een paar maanden verder een doodziek mens, ongeloof en angst zijn mijn woorden, ja wat brengt de toekomst, mama zit nu in een verlenging zegt de huisarts ze is sinds een paar dagen heel pittig en gelukkig niet zo erg afwezig meer, ik kan nu lekker met haar praten en maandag hoop ik haar nog te verrassen met iets heel leuks
veel sterkte met je vader ik hoop dat er voor jullie nog wel hoop is voor de toekomst,met mama is elke dag er een en daar ben ik nu zo dankbaar voor


Terug naar “Vraag en antwoord”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten