Ervaringen Chemokuur

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
Lique
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Ma 19 Mar 2012 09:58

Ervaringen Chemokuur

Berichtdoor Lique » Ma 19 Mar 2012 10:29

Hallo,

Ik sta vlak voor mijn chemokuur en zou er het een en ander over willen weten, ervaringen van andere zouden mij
dan ook kunnen helpen er minder angstig voor te zijn (?).
Natuurlijk begrijp ik dat we allemaal verschillend zijn maar toch ..

Mvg.
Lique
Mvg.
Liek

Lique
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Ma 19 Mar 2012 09:58

Re: Ervaringen Chemokuur

Berichtdoor Lique » Wo 21 Mar 2012 07:55

Jammer dat er helemaal geen reakties zijn gekomen.
Ik wens iedereen heel veel sterkte toe.
Mvg.
Liek

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: Ervaringen Chemokuur

Berichtdoor Bart1974 » Wo 21 Mar 2012 08:55

Beste Lique,

ik kan niet uit persoonlijke ervaringen spreken maar weet er wel van omdat mijn moeder er diversen heeft gehad.
Chemokuren zijn er om de kankercellen te doden die in het lichaam zitten of de tumor te verkleinen. Er zijn verschillende soorten
kuren en in verschillende combinaties. De behandeld arts zal samen met de oncologe vaststellen wat voor jou de beste kuur is.

Chemo dood de slechte cellen maar ook de goede cellen. Door het doden van de goede cellen ontstaan er veel bijwerkingen. Mijn moeder kreeg
een box van het ziekenhuis met 5 rijen medicijnen. Elke rij was een dag die mijn moeder moest innemen van dag 1t/m dag 5. Je start
in de ochtend van de chemo met de eerste dag medicijnen. Vaak zijn het medicijnen tegen misselijkheid en tegen ontstopping van je stoelgang. Dat je deze
medicijnen krijgt, betekent ook niet dat je geen bijwerkingen krijgt. Hoe zwaarder de kuur hoe meer bijwerkingen vaak. Ook zijn er verschillen dus
in kuur. De 1e en 2e kuur kreeg mijn moeder in het ziekenhuis ze moest ook een dag blijven omdat ze constant vocht kreeg om haar nieren te spoelen.
Deze kuur had namelijk een grote aanslag op je nieren. Omdat mijn moeder dit brak (om het uur naar de wc en dus niet kunnen slapen) hebben ze
de 3e en 4e kuur anders gegeven. Ze hoefde alleen naar het ziekenhuis voor de kuur en niet nagespoeld te worden.

Een van de vervelende bijwerkingen is ook vaak haaruitval. Ik neem aan als dit in jouw geval geldt, dat de arts dit verteld heeft. Indien je behoefte hebt,
kan je dan namelijk vooraf een pruik bestellen.
Vaak is de bijwerking, algehele malaise. Je voelt je eigenlijk grieperig, soort buikgriep en je voelt je beroerd. Andere mensen hebben weer geen tot weinig
bijwerkingen maar dit verschilt dus heel erg per persoon en per kuur. Ook koud/rillerig gevoel.

Ik wens je heel veel succes en sterkte toe en ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt.

Groetjes,
Bart


Terug naar “Vraag en antwoord”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten