wij staan voor een vreselijk dilemma!

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: wij staan voor een vreselijk dilemma!

Berichtdoor Bart1974 » Wo 23 Mei 2012 19:58

Hoi Isabeau,

wat een vreselijk nieuws ! Ik vind het erg rot om te horen dat je moeder nu uitbehandeld is.
En ja, deze woorden zullen voor iedereen heel erg hard en verdrietig overkomen. Ik hoop echt niet dat het bij
jou ook zo snel zal gaan, bij mijn moeder was het eigenlijk heel snel over toen ze aan de palliatieve zorg
gingen beginnen.

Je moeder zal er van geschrokken zijn omdat dit betekent dat ze helemaal niets meer voor haar kunnen doen,
geen vooruitzicht op het wat verlengen van het leven. Ze zeiden het zo mooi in het zorghotel bij mijn moeder,
geen pijn meer maar "comfort". Ze doen alles voor je moeder, zijn nog liever als in het gewone ziekenhuis. Als het
goed is, geeft er een speciale fysio massages om de pijn wat te verzachten, morfine komt ter sprake of wordt gegeven
en zullen alles doen om je moeder van haar pijn af te helpen. Ik ben gewaarschuwd door Cil en Liddy en dat wil ik ook jou
meegeven want mij deed het heel veel pijn en ik schrok enorm. Van Morfine kan je in het begin echt gaan spacen. Dingen
zeggen die helemaal niet waar zijn, je herkent je eigen moeder niet meer. Maar hier is weer een middel tegen en het
duurde bij mijn moeder een dag. Ze hadden haar in eerste instantie teveel morfine gegeven....Hou hier rekening mee..

We weten helaas allemaal na het slechte nieuws, dat ze met chemo proberen het leven wat te verlengen, maar ooit komt
er helaas een moment dat het echt over is. En geloof mij dat zal een eerste schrikmoment zijn. ook weet je dat je lieve
moeder komt te overlijden. Ondanks je het van te voren weet, zal je hier ook erg van schrikken. Aan de ene kant weet je
dat het gaat gebeuren, maar als het moment daar is, had je het toch niet ineens zo snel verwacht. Allemaal menselijke reacties.

Hoe voel jij je nu ? Heb je in Belgie geen recht op bijzonder verlof ? Want ik heb het idee dat jij jezelf behoorlijk voorbij loopt...

Pas goed op jezelf,

Liefs,
Bart

Lini
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: Ma 31 Jan 2011 15:52

Re: wij staan voor een vreselijk dilemma!

Berichtdoor Lini » Wo 23 Mei 2012 20:39

Jee Isabeau, wat moet dit heftig voor jou en jullie zijn. Hoe erg je er ook rekening mee houdt, op het moment dat slecht nieuws er dan uiteindelijk echt is, is het toch altijd anders dan je dacht.

Je schrijft dat je moeder het niet echt lijkt te accepteren en zich lijkt af te sluiten voor de waarheid. Toen mijn mama afgelopen december het nieuws kreeg dat ze niet meer te genezen is, stortte ze zich helemaal op een verbouwing waar mijn ouders op dat moment mee bezig waren, terwijl dit ineens totaal onbelangrijk leek. Geen zin meer om iets leuks te doen. Er was niet tegenin te praten, mijn man en ik hadden al tijden daarvoor een weekje Zwitserland met Kerst georganiseerd voor het gezin en ook hier had ze geen zin meer in, terwijl ik het juist zo belangrijk vond om te genieten van de tijd die we nog hebben met elkaar. Ik herkende mijn moeder niet, dacht dat ze altijd zo positief was of in ieder geval niet zo enorm aangedaan en bij de pakken neerzittend als op dat moment. Ik maakte me echt zorgen om haar. Maar dit is uiteindelijk wel veranderd. Al vrij snel heeft ze zich toch bij het nieuws neergelegd, voor zover dit kan natuurlijk, en heeft ze de draad zo goed mogelijk weer opgepakt. Wat ik hiermee wil zeggen is dat je je mama misschien ook de tijd moet gunnen om aan het nieuws te wennen, het is niet niks om te horen dat je echt bent opgegeven. Misschien zal ze sneller dan je denkt de knop omzetten en zich overgeven aan de verzorging. Heb er in ieder geval hoop op, want zo'n eerste reactie zegt lang niet alles.

Veel sterkte hoe dan ook, het lijkt me erg moeilijk voor jou en jullie.
Liefs,
Lini

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: wij staan voor een vreselijk dilemma!

Berichtdoor liddy » Wo 23 Mei 2012 23:14

Lieve Isabeau,
Weer een stukje inleveren. Weer jezelf instellen op de nieuwe situatie.
Met Lini denk je dat je moeder wat tijd nodig heeft om het verwerken dat ze uitbehandeld is.
Goed dat ze in het ziekenhuis is, dan komt niet alle zorg op jou terecht.
Vergeet niet voor jezelf te zorgen. Maak 2x per week echt tijd voor jezelf, echt doen.
Al is het zo iets simpels als een half uur buiten lopen. Even tijd voor jou.
Ik wens je nog fijne momenten met je moeder.

scorpio
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Za 24 Mar 2012 17:22

Re: wij staan voor een vreselijk dilemma!

Berichtdoor scorpio » Wo 23 Mei 2012 23:39

Lieve, verdrietige,vermoeide Isabeau,

Heb al zoveel aan jullie gedacht. Gehoopt dat de chemo zou aanslaan.Geduimd voor een wonder.
Ik deel jouw verdriet dat het niet zo mocht zijn.

Jouw mama moet dit nu verwerken en dat duurt wel eventjes. Misschien kan een psychologe (van de palliatieve eenheid) haar ook helpen opvangen ?
De mensen daar zijn echt fantastisch lief en zacht .. en ook speciaal opgeleid hiervoor. (Bij ons hier (kortrijk)is de palliatieve eenheid verbonden aan
het ziekenhuis - is dat bij jullie ook zo ? Ik denk dat zij wel al bij mensen komen die op de "wachtlijst" staan)

Weet je, mijn mama heeft het wel heel snel aanvaard en zij was een stuk jonger dan mijn pa .. ik denk dat de niet-aanvaarding eerder uitzondering is dan
regel .. maak je maar niet te veel zorgen daarin nu. Jouw mama voelt zich ook ziek - sukkelt zoals je zegt van ziekenhuis naar kortopvang .. onbewust zal
ze wel wat vermoed hebben .. het blijft natuurlijk hard als de dokter het uitspreekt ..

Probeer troost te vinden in het feit dat ze er nu alles zullen aan doen om jouw mama zich zo comfortabel mogelijk te laten voelen, dat de pijn voorbij zal zijn.
En hoe onnozel het mag klinken .. ook in deze sombere situatie zal je heel mooie, intense momenten meemaken waar je je hopelijk wat kan aan
optrekken.

Ik wens je heel veel moed toe xxx
Ann

sss
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: Za 24 Mar 2012 08:45

Re: wij staan voor een vreselijk dilemma!

Berichtdoor sss » Do 24 Mei 2012 10:02

Dag lieve allemaal,

Soms zou ik het leven echt eens "on hold" willen zetten, zodanig dat ik de tijd zou hebben om echt eens alléén met mijn mama bezig te zijn en te genieten, maar spijtig genoeg gaat dat niet, en gaat het leven gewoon verder, je draait mee in die mallemolen en kan er niet eens eventjes afspringen. Ik denk dan soms: "zien jullie nu niet dat ik het moeilijk heb en alle tijd die mij nog met mijn mama rest wil benutten???" als er weer iemand iets "onbenulligs" vraagt, of een klant zeurt.
Gisteren nog had mijn man een werkje in de tuin aan mijn zoon gegeven en hij was een beetje slechtgezind omdat hij dat moest doen, en ik had daarop geantwoord: "jij maakt je druk over een onozel werkje, terwijl we weten dat bomma niet eens meer naar huis zal kunnen komen!!!". Daarop zijn we beiden in tranen uitgebarsten, en ik had spijt dat ik mijn zoon zo hard had aangepakt. Hij heeft het ook moeilijk met de ziekte van zijn bomma, alléén toont hij dat soms op een ongelukkige manier, namelijk door opstandig te zijn...

Mama's kamer in het kortverblijf heb ik ondertussen leeg gemaakt en geannuleerd. Dat is dan ook weer een zorg minder.
En de palliatieve eenheid is verbonden aan het ziekenhuis, dus van ziekenhuisbed naar palliatieven zal niet zo'n grote verhuis zijn...
En dan later nog haar appartement leegmaken en te huur zetten...dat zal ook nog niet zo evident zijn, ik las bij jou Bart dat het heel zwaar is geweest...
En neen, ik heb geen recht op zorgverlof, vermits ik zelfstandig ben. Ik zou de boel wel kunnen sluiten, maar ik besef dat ik mijn klanten ook nog nodig zal hebben als mijn mama er niet meer zal zijn, dus kan ik ze nu echt niet verwaarlozen (voor zover ik daarmee nog niet bezig ben....).

Gisteren heeft mijn mama aan mijn broer gevraagd om haar auto te verkopen, vooralleer ze.....
Een geluk dat ik er niet bij was, ik denk dat ik het niet droog had gehouden...tot hiertoe heb ik altijd kunnen vermijden om te huilen in haar gezelschap...Mijn mama houdt niet zo van huilebalken, medelijden en betutteling...ik kan mij dan ook niet herinneren wanneer ik mijn mama zelf eens heb zien huilen, echt niet!!! Dat is ook één van de redenen waarom ze het moeilijk heeft met palliatieve zorg, ze denkt dat ze daar gaat "betutteld" worden en dat er heel veel gehuild zal worden...
Ik vroeg eens aan de verpleging of mijn mama soms huilt als er geen bezoek is, maar zij hadden het nog nooit gezien...Ik daarintegen...heb al wat litertjes verzameld...soms echt genant...laatst op een communiefeestje bijvoorbeeld, gelukkig kon ik mij snel weer vermannen.
Haar schoonzus die regelmatig belt en langs komt is ook telkens aan het huilen en mijn mama heeft er een hekel aan!! Ze heeft haar schoonzus echt heel graag, maar het huilen is er duidelijk te veel aan.

Mijn mama is meestal goed gezind, en klaagt ook echt niet veel, ookal zie ik dat ze het moeilijk heeft. Maar vorig weekend vroeg ze om iedereen op te bellen om eens niet op bezoek te komen, ze wou niemand zien, enkel mijn broer en mij, veel te vermoeiend voor haar...dat was de eerste keer...
Ik ben ook bang voor de reactie op morfine in een later stadium. Voorlopig krijgt ze nog "mildere" pijnstilling. Dank jullie voor de briefing over de mogelijke bijwerkingen...ik ben op mijn hoede...
En Lini, ik hoop dat je gelijk hebt, en dat mijn mama zich net zoals jouw mama vlug neerlegt bij de situatie en zich "overgeeft" aan de goede zorgen van de palliatieve verpleging. Alléén moet er nu weer een andere familie door heel veel pijn en verdriet vooralleer er plaats is voor mijn mama, hoe dubbel toch allemaal!!! Ineens besef ik dat het eigenlijk wel heel egoïstisch is van mij om te hopen dat mijn mama vlug kan verhuizen...sorry daarvoor!!

Lieve Ann, morgen is het alweer 3 maanden geleden dat je papa stierf...ik denk ook aan jou hoor!
En Bart, veel sterkte op de begrafenis van je pa, terwijl de dood van je ma nog zo vers is!
Ondertussen probeer ik ook wat tijd voor mezelf te maken Liddy, gisteren heb ik mij op de tuintafel gestort: helemaal afgeschuurd en klaar om op het terras te zetten...

Liefs van Isabeau

CaroolXXX
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: Vr 04 Nov 2011 13:51

Re: wij staan voor een vreselijk dilemma!

Berichtdoor CaroolXXX » Do 24 Mei 2012 10:50

Jeetje meis, wat een moeilijke periode voor je...
Woorden schieten mij tekort... maar, ik ben in gedachte bij je... Heel veel sterkte...

sss
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: Za 24 Mar 2012 08:45

Re: wij staan voor een vreselijk dilemma!

Berichtdoor sss » Do 31 Mei 2012 09:04

Lieve allemaal,

Even een berichtje om te melden dat mijn allerliefste mama gisterenavond is gestorven, 2 1/2 maand na de diagnose!!

De laatste 3 dagen en nachten ben ik continue bij haar gebleven en heb ik uitgebreid en heel intiem afscheid van haar kunnen nemen.
Sinds zaterdag kreeg ze morfine omdat het echt niet meer ging (braken en overal pijn) en daarna is het heel snel bergaf gegaan. Ik heb toch nog met haar kunnen "praten" tot en met dinsdag, maar woensdag (gisteren) is ze heel de dag in coma geweest om dan uiteindelijk om 21.30 u het op te geven...Ik ben blij voor haar dat ze niet meer moet lijden...

Ik kom later nog wel eens terug

Liefs,
Isabeau

sss
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: Za 24 Mar 2012 08:45

Re: wij staan voor een vreselijk dilemma!

Berichtdoor sss » Do 31 Mei 2012 09:06

En mijn mama is niet eens meer op de palliatieve eenheid geraakt, de wachtlijst was te lang....................................................

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: wij staan voor een vreselijk dilemma!

Berichtdoor liddy » Do 31 Mei 2012 12:10

Van harte gecondoleerd met het verlies van je moeder, Isabeau.
Jij zult mooie herinneringen hebben aan de laatste week.
En wat een kracht om al die dagen bij je moeder te zijn.
Vanuit een coma is het vaak heel rustig overgaan, was dat bij jouw moeder ook zo.
Nu volgen hele rare dagen. Waarin je van alles wilt regelen en helemaal niets.
Laat het over je heen komen. Je wordt geleefd.
Ik wens je heel veel troost bij het voorlopig 'laatste' afscheid, want echt weg zal jouw moeder nooit zijn.
Ze zit immers in jouw hart.
Er brandt hier een kaars voor je moeder.

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: wij staan voor een vreselijk dilemma!

Berichtdoor Bart1974 » Do 31 Mei 2012 13:37

Lieve Isabeau,

wat vreselijk om te lezen, gecondoleerd met het verlies van je lieve moeder !
Ik wil jullie heel veel sterkte en kracht toewensen met dit grote verlies...

take care

liefs
Bart

Lini
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: Ma 31 Jan 2011 15:52

Re: wij staan voor een vreselijk dilemma!

Berichtdoor Lini » Do 31 Mei 2012 14:00

Lieve Isabeau,

Gecondoleerd met het verlies van je lieve mama. Wat fijn dat je er tot het einde toe voor haar hebt kunnen zijn. Veel sterkte de komende tijd...

Veel liefs,
Lini

CaroolXXX
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: Vr 04 Nov 2011 13:51

Re: wij staan voor een vreselijk dilemma!

Berichtdoor CaroolXXX » Do 31 Mei 2012 15:35

Lieve Isabeau,
Kippenvel op mijn arme terwijl ik je berichtje lees.
Wat erg voor je, maar wat fijn dat je zo dicht bij haar hebt kunnen zijn.
Net wat Liddy zegt, deze week zal als een roes gaan, het echte besef komt straks pas.
Dikke virtuele knuffel van mij en heel veel sterkte voor de komende periode...

Josef777
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: Do 28 Apr 2011 18:15

Re: wij staan voor een vreselijk dilemma!

Berichtdoor Josef777 » Do 31 Mei 2012 20:54

Beste Isabeau,

Ik keek toevallig net weer even op het forum om te kijken hoe het met je moeder zou zijn en lees ik dat ze overleden is! Echt vreselijk voor je en wat is het snel gegaan. Ik wens je heelveel sterkte en kracht toe.

Liefs Josef

lydia162
Lid
Berichten: 23
Lid geworden op: Vr 02 Sep 2011 10:34

Re: wij staan voor een vreselijk dilemma!

Berichtdoor lydia162 » Do 31 Mei 2012 22:58

Lieve Isabeau,

Ik wil je van harte condoleren met het verlies van je moeder. Dit is heel pijnlijk voor je, nu is je lieve moeder overleden. Het is best snel gegaan. Maar je hebt alles voor je moeder gedaan wat je kon, je stond liefdevol en zorgzaam naast haar. Later zul je daar met voldoening op terugkijken.

Deze dagen zijn emotioneel en er moet van alles geregeld worden. Laat alles maar komen zoals het komt, Liddy zei ook al zoiets. Ik wens je heel veel sterkte voor de komende dagen, de uitvaart en voor de tijd daarna, als je de leegte hard gaat voelen.

Maar je bent sterk! Je kunt het aan, ook al lijkt het soms misschien alsof het verdriet je verteert.

Veel liefs, Lydia

scorpio
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Za 24 Mar 2012 17:22

Re: wij staan voor een vreselijk dilemma!

Berichtdoor scorpio » Vr 01 Jun 2012 10:54

Lieve Isabeau,

Ik wil je ook mijn diepste medeleven aanbieden. Uit ervaring weet ik hoe vreselijk het is zo vlug afscheid te moeten nemen. Nu klinkt het nog wat hol .. maar uiteindelijk moet je blij zijn dat ze niet te lang (?) heeft moeten afzien.
Hopelijk vind je troost bij je gezin en bij je familie zodat je de moeilijke periode die je nu te wachten staat kan opgevangen worden. Als ik iets voor je kan betekenen .. heel graag!
Probeer zo vlug mogelijk aan de mooie herinneringen te denken en weet dat je alles voor je mama hebt gedaan wat in je macht lag. Zij wist dat ook en hopelijk vind je daarin wat sterkte.
Veel moed ook de komende dagen waarin je vooral zal geleefd worden - laat je maar wat dragen nu.
Dikke knuffel,
Ann

Cil
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: Ma 03 Okt 2011 13:38

Re: wij staan voor een vreselijk dilemma!

Berichtdoor Cil » Ma 04 Jun 2012 11:53

Lieve Isabeau,

Ik zit net na lange tijd weer eens op het forum en lees het trieste bericht dat jouw mama niet meer op deze wereld is.
Van harte gecondoleerd. Wat kan het soms toch snel gaan met zo'n rotziekte. Ik wens je heel veel kracht toe voor de komende periode. Ik hoop dat je veel steun hebt aan je familie en vrienden. Laat alles maar even op je afkomen, het is een heftige tijd.

Heel veel liefs,

Cil

sss
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: Za 24 Mar 2012 08:45

Re: wij staan voor een vreselijk dilemma!

Berichtdoor sss » Ma 04 Jun 2012 14:17

Dag lieve Liddy, Bart, Lini, Carool, Josef, Lydia, Ann en Cil,

Ik stuurde jullie een persoonlijke bedanking, maar dat is niet bij iedereen gelukt, vandaar dat ik hier nog even wil reageren.
Ik heb echt héél veel steun gehad aan jullie verhalen, jullie reacties en zeker de vele steunbetuigingen, en dat in een periode die voor elk van jullie ook heel erg moeilijk is!
Mijn mama wordt donderdag gecremeerd. Ik heb een tekst geschreven die ik graag wil voorlezen en mijn kinderen hebben een powerpoint gemaakt met foto's, tekstjes en haar lievelingsliedje (Some People van Cliff Richard). Ik heb die al ontelbare keren bekeken en ik word er tegelijkertijd blij en triest van. Hopelijk kan ik donderdag iets anders doen dan huilen! Ik heb er een beetje schrik voor. Misschien gaan de mensen niet begrijpen wat ik zeg. Soms ben ik echt beschaamd dat iedereen mij zo emotioneel ziet! (Dan lijk ik toch weer op mijn mama :? ).
Omdat het een weekdag is, zullen veel mensen niet kunnen komen naar de dienst, maar daar zit ik niet mee. Ik weet dat degenen die er wél zijn, of bellen of mij een berichtje sturen, dat die het echt menen, en van jullie allemaal weet ik dat ook, dat is voor mij het belangrijkste!!!!!
Ik kom zeker nog terug om op jullie berichten te reageren hoor, ik denk ook aan jullie!

Liefs van Isabeau

Bart1974
Lid
Berichten: 216
Lid geworden op: Zo 18 Sep 2011 13:24

Re: wij staan voor een vreselijk dilemma!

Berichtdoor Bart1974 » Ma 04 Jun 2012 19:03

bedankt voor je pb..ik kon er helaas geen terugsturen...
Nogmaals graag gedaan. Ik wens je heel erg veel sterkte en kracht toe a.s. donderdag.
Ik zal in gedachte bij je zijn.

Liefs,
Bart

scorpio
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: Za 24 Mar 2012 17:22

Re: wij staan voor een vreselijk dilemma!

Berichtdoor scorpio » Wo 06 Jun 2012 20:18

Lieve Isabeau,

Bedankt voor jouw berichtje. Ook ik kan je niet persoonlijk antwoorden. Ik denk elke dag aan jullie - het is allemaal zo onwezenlijk hé .. hopelijk vind je genoeg steun in je omgeving ; je zal zien dat morgen daardoor ook draaglijker wordt.
Weet dat ik ook een kaarsje voor jullie laat branden en in gedachten bij jullie zal zijn.
Verzorg jezelf goed hé !
Dikke troostknuffel xxx
Ann

CaroolXXX
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: Vr 04 Nov 2011 13:51

Re: wij staan voor een vreselijk dilemma!

Berichtdoor CaroolXXX » Do 07 Jun 2012 10:11

Heel veel sterkte vandaag... X


Terug naar “Vraag en antwoord”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten