Voorstadium baarmoederhalskanker

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
Maria_90
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Do 06 Dec 2012 22:22

Voorstadium baarmoederhalskanker

Berichtdoor Maria_90 » Do 06 Dec 2012 22:51

Hallo allemaal,

Dit is de eerste keer dat ik op een forum schrijf, dus vergeef me als ik 'beginnersfouten' maak. Ik ben een jonge meid van 22 jaar en heb een voorstadium van baarmoederhalskanker.

Ongeveer 2,5 jaar geleden kreeg ik last van contact bloedingen, ik ben toen naar de huisarts gegaan, uitstrijkje, soa test etc en er kwam uit dat ik een pap2 had. Niks aan de hand dus, maar wel doorgestuurd naar de gyn ivm de bloedingen. Daar aangekomen bleek inderdaad dat mijn baarmoedermond snel bloedde omdat er een of andere cellen 'naar buiten' kwamen die snel bloedde. Deze heeft ze toen aangestipt met zilvernitraat, en het probleem was opgelost. Een half jaar later heeft de huisarts even naar de baarmoedermond gekeken, geen uitstrijkje gemaakt en alles wat goed dus hoefde niet meer terug te komen.

Nu afgelopen maart begonnen de contactbloedingen weer, weer een uitstrijkje laten doen, weer een pap2, dus toch weer naar de gynaecoloog. Daar aangekomen heeft ze besloten dat ze het niet zo vertrouwde en heb ik eind april 2012 een lisexcisie gehad, tegen het bloeden en om het 'slechte stuk' weg te halen. De verdovingen deden vreselijk veel pijn, iedereen zegt dat het wel meevalt, maar dat was in mijn geval echt niet zo! Vervolgens moest ik een weekje herstellen, toen 4 maanden later, september 2012, weer terug op controle. De wond was goed genezen, voor de zekerheid een uitstrijkje gemaakt maar ze verwachtte er niks van.

2 weken later ging de telefoon: "ik had het niet verwacht maar je hebt een pap3B", of ik weer wilde terugkomen voor een coloscopie. Deze eind oktober gehad, waarbij ik mee kon kijken en inderdaad kon zien dat er na aanstippen met een speciaal spul, een flink stuk wit kleurde (wat dus betekende dat dat niet goed was). Hier heeft ze een stukje van weggehaald (biopsie) en dat moest op kweek. Een weekje later ging de telefoon: wederom, "ik had het niet verwacht maar je hebt een CIN3", het moest weer worden weggehaald. Nu heb ik dus gister (5 december 2012) een gesprek gehad met mijn arts om de operatie te bespreken en een afspraak te plannen met de anesthesist. Ik word aanstaande dinsdag al geopereerd.

Nu is natuurlijk mijn grote vraag: wanneer stopt dit?? Want het lijkt me niet normaal dat iemand 2x in een half jaar tijd geopereerd word!! Heeft ze iets fout gedaan? Is dit normaal? En hoe lang moet ik dit zo laten doorgaan of moet ik naar een andere arts gaan? Wat vinden jullie?

Mijn gynaecoloog, die overigens oncologisch gynaecologe is, zegt dat mijn probleem word veroorzaakt door het HPV-virus, dat ik ooit heb opgelopen, maar ik kan er blijkbaar niets tegen doen, ook is het niet te zeggen wanneer het stopt met foute cellen maken, en zal ik gewoon gecontroleerd moeten blijven worden. Omdat ik pas 22 jaar ben, zegt ze wel dat ze voorzichtig maar een klein stukje gaat weghalen, zodat het zo min mogelijk schade kan veroorzaken ivm mijn kinderwens. Maar ze zegt wel eerlijk als we dit nog 4x moeten doen, dan gaat het wel een probleem worden (kinderen krijgen).

Mijn vraag aan jullie is, wie herkent dit?? Moet ik naar een andere gynaecoloog gaan (is ze nog wel te vertrouwen met haar 'ik had het niet verwacht' en 2x in een half jaar operaties)? Is er iemand waarbij het ook zo snel terugkomt, en wanneer stopt het?? En wat voor mij belangrijk is, hoe zit het met kinderen krijgen? ik ben heel ongerust en heel bang en ik vind het moeilijk om er met mijn familie, partner etc over te praten. Het ene moment krijg ik alleen maar te horen 'dat het allemaal wel meevalt', alsof ik me aanstel, en het andere moment maken ze me helemaal gek met allemaal vragen die mij nog meer in de war brengen en ongerust maken!

Sorry voor mijn lange verhaal, en sorry voor al mijn vragen, ik weet gewoon even niet meer wat ik met mijn gedachten aanmoet en moest het gewoon kwijt.

lentel
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Vr 07 Dec 2012 14:16

Re: Voorstadium baarmoederhalskanker

Berichtdoor lentel » Vr 07 Dec 2012 15:02

ik heb helaas geen ervaring met baarmoederhalskanker maar ik hoop dat je snel antwoord vind op al je vragen,ikzelf ben inbehandeling voor longkanker maar is nu gelukkig onder controle door chemo was in een vroeg stadium zonder uitzaaiingen,ik wens je het beste maria.

grt lentel

bengeltje
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Wo 27 Nov 2013 10:14

Re: Voorstadium baarmoederhalskanker

Berichtdoor bengeltje » Wo 27 Nov 2013 10:55

Hoi
ik wilde graag weten hoe het nu met je gaat
ik hoop beter ik ben ook een van de patienten die na blijft kwakelen zelfs na 2 en half jaar en hoop het jou goed gaat

liefs bengeltje


Terug naar “Vraag en antwoord”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten