Long carcinoid en nu ook PAP3B

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
Amanda_87
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Zo 16 Nov 2014 17:47

Long carcinoid en nu ook PAP3B

Berichtdoor Amanda_87 » Zo 16 Nov 2014 18:12

Vorige week is er dmv een bronchoscopie een 'bultje' in mijn rechterlong gevonden, ter grootte van een doperwt aldus de arts.
De aanleiding van de bronchoscopie was een afwijking op de longfoto, die was 2 maand geleden gemaakt in een ander ziekenhuis.
De art toen zei dat er restanten van een longontsteking zaten en heeft me met een AB kuur naar huis gestuurd.
Na de kuur moest ik terugkomen om opnieuw een longfoto te laten maken om te zien of er verbetering was,
die was er niet.
Ik ben toen naar een ander ziekenhuis gegaan omdat ik me niet prettig voelde bij dit ziekenhuis, en me niet serieus genomen voeldde.
Dus een afspraak gemaakt in het andere ziekenhuis, opnieuw foto's laten maken , blaastest, en boedprikken.
Deze arts adviseerde me een bronchoscopie, omdat er nog steeds geen verandering was op de foto.
Als ik verder kerngezond zou zijn geweest was had hij het niet gedaan zei hij, maar omdat ik ook klachten heb van oa gewichtsverlies wilde hij toch de bronchoscopie. Hij zei : ik vermoed dat het een niets met met het ander te maken heeft en dat dit met een sisser afloopt.
Ook toen ik de bronchoscopie kreeg werd er gezegd, we gaan ervan uit dat het niets is.
Nu blijkt er dus toch een bultje te zitten onder in mn rechterlong, hapjes hebben ze niet genomen, ik moet binnenkort terugkomen en dan verwijderen ze het bultje in zn geheel onder narcose.
Verder weet ik niets, ik heb geen idee wat dit bultje is of kan zijn.
Informatie vind ik niet behalve tumoren.
Wil dat zeggen dat een bultje in je long altijd een tumor is?
Hoe groot is de kans dat dit iets kwaadaardigs is?
Toen ik de arts vroeg of ik me zorgen moest maken zei ze van niet.......
Maar ik voel me zo hulpeloos op dit moment....
zijn er meer mensen die deze ervaring hebben gehad en me kunnen vertellen wat het kán zijn behalve kanker???

Alavst bedankt.....

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Long carcinoid en nu ook PAP3B

Berichtdoor liddy » Zo 16 Nov 2014 23:10

Vergis je niet in het taalgebruik.
Voor een arts is alles wat er niet hoort te zitten een tumor.
Het woord tumor zegt dus niets over kwaadaardigheid.
Een vetbultje is ook een tumor.
Wat jij hebt, kan bijv. een restant van een infectie zijn.
Een restje slijm wat is blijven zitten en door uitdroging omgevormd is tot een bultje.
Het is een heel verstandig advies om het bultje te verwijderen, zodat ze het nader kunnen uitzoeken.
Het duurt een week tot 10 dagen voor de uitslag van weefselonderzoek bekend is.
Stel je er dus op in, dat je meteen na het verwijderen nog geen uitslag krijgt.
Het kan zijn dat het een dagopname wordt. Zorg dan dat je iemand hebt om je op te halen.
Wellicht moet je een nachtje blijven, om zeker te zijn dat je geen nabloeding krijgt.
Kortom, de kans dat het kanker is, is te verwaarlozen.
Een goede actie van je om naar een ander ziekenhuis te gaan.
Liever nu zekerheid hebben, dan kun je gerust verder leven.

Amanda_87
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Zo 16 Nov 2014 17:47

Re: Long carcinoid en nu ook PAP3B

Berichtdoor Amanda_87 » Ma 17 Nov 2014 01:10

Bedankt voor je reactie Liddy!
Je gaat je vanalles in je hoofd halen, en internet maakt het er vaak niet beter op.
Jouw uitleg stelt me iig wat gerust., de bevestiging dat het ook iets' onschuldigs' kan zijn.
Daar vind je namelijk niets over, en je gáát piekeren, of je nou wilt of niet...
Daarom, nogmaals bedankt voor je reactie, er valt gelijk een stuk spanning van me af!!
Nu maar even afwachten wat eruit komt......

Amanda_87
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: Zo 16 Nov 2014 17:47

Re: Longcarcinoid en PAP3b

Berichtdoor Amanda_87 » Ma 16 Mar 2015 07:57

Update

'T is alweer een tijdje geleden dat er een 'bultje' werd gevonden in mijn rechterlong.
Dit bleek een carcinoid. Nog nooit van gehoord!
Blijkt een kleine , langzaamgroeiende tumor te zijn, die erg zeldzaam is in de longen.
De carcinoid hebben ze verwijderd middels een bronchoscopie onder narcose.
De ingreep was lastiger dan gedacht, de arts verwachtte de carcinoid in 1x ' bij de steel af te kunnen knippen' , maar ze hebben de carcinoid in 3x moeten wegsnijden/branden.
Het weefsel was dusdanig platgedrukt dat de patholoog het moeilijk te beoordelen vond, maar wát hij kon zien zag er rustig uit.
Bij controle bleek dat niet alle cellen verwijderd waren, dus dit is vorige week alsnog gebeurd.
Wederom middels een bronchoscopie onder narcose.
Volgende week krijg ik de uitslag van dat weefselonderzoek, en is me verteld dat ik over 3 maanden weer een bronchoscopie moet, verder zal ik het nog wel horen.

Ik ben best geschrokken van deze uitslag, is er iemand die dezelfde ervaring deelt wbt carcinoid??
Alsof dit nog niet genoeg was hoorde ik tussen deze onderzoeken door dat ook mn uitstrijkje niet goed is.
Uitslag eeen pap 3b.
Heb vanmiddag een afspraak voor een lisexcisie.

Voel me toch wel een klein beetje in de steek gelaten door mn lichaam.
Ik ben net 28 en nu al zoveel nare dingen in mn lichaam, best beangstigend.

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Long carcinoid en nu ook PAP3B

Berichtdoor liddy » Ma 16 Mar 2015 22:38

Wat een pech. Echter je hebt een goede kans dat het bij een lisexcisie blijft.
Logisch dat je vertrouwen in je lichaam tot nul daalt.
Je vraagt je steeds af wat er nu weer komt.
Het is echt puur pech hebben dat je nu pap3B hebt.
Je zult helaas een week moeten wachten op de uitslag van de lisexcisie.
De meerderheid van de vrouwen heeft geen verdere behandeling nodig. En als dat wel nodig is,
bestaat vaak de behandeling met nog een lisexcisie.
Het wordt dus doorbijten de komende dagen en zo veel mogelijk afleiding zoeken.
Hoe is de behandeling gegaan? Doe je het wel even rustig aan, want het is altijd weer even spannend zo'n behandeling.

rianne1985
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Wo 01 Apr 2015 11:53

Re: Long carcinoid en nu ook PAP3B

Berichtdoor rianne1985 » Wo 01 Apr 2015 12:03

Wat een vervelend verhaal zeg!
Ik heb net ook een uitslag pap 3b en naar de colposcopie cin3 gekregen.
Hoe heb je de lisexcisie ervaren? Ik heb afgelopen maandag een lisexcisie gehad en het is mij gelukkig meegevallen. Ik hoop voor jou ook. Ik ben 29 en voel me ook aardig onzeker nu over mijn lichaam.
Ik hoop dat je in de toekomst aleen maar goede berichten krijgt


Terug naar “Vraag en antwoord”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten