Pap3a en hr-positief

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
Dees90
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Za 11 Apr 2015 12:34

Pap3a en hr-positief

Berichtdoor Dees90 » Za 11 Apr 2015 12:42

Hoihoi,

Ik ben 25 jaar...
en vanwege verschillende klachten zoals bloedverlies, rare afscheiding, pijn na de seks, bloeding na de seks en steken in mijn baarmoeder ben ik naar de dokter gegaan..
Ze heeft alle SOA testen gedaan, alle bacterien e.d. onderzocht en ook een uitstrijkje gedaan.

Daar kreeg ik afgelopen donderdag de uitslag van, pap3a en hr-HPV.
Verder staat er K4
01
P4
A1
C1
B1

Nu moet ik de 23e naar de gynaecoloog voor verder onderzoek.
Vind het wel heel spannend hoor!
Iemand ervaringen ermee?

Groetjes,
Desiree

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Pap3a en hr-positief

Berichtdoor liddy » Za 11 Apr 2015 13:54

Ja, het is spannend.
Wat zegt die uitslag nu:
Pap3a = Er is een kleine afwijking gevonden. Bij Pap 3a is het advies of het uitstrijkje na 6 maanden herhalen en dan opnieuw bekijken of verwijzing naar een gynaecoloog.
hr-HPV = Hoog risico HPV De meerderheid van de vrouwen raakt gedurende hun leven geïnfecteerd met hrHPV.
en dan krijg je de KOPAC score
K = compositie, bij jou 4 = er zitten cellen in het uitstrijkje die behoren tot het slijmvlies van de baarmoedermond , die cellen laten zien dat oppervlakte schubachtig is aan het worden,
deze verandering zou je hier niet verwachten
O = ontstekingsverschijnsel, bij jou 0 = er is geen ontsteking, wel kan er een virus zitten
P = plaveisel-epitheel, bij jou 4 = geringe dysplasie, er zijn wel cellen gevonden op de baarmoederhals die er abnormaal uitzien, echter de abnormaliteit is gering
A = andere afwijkingen endometrium, bij jou 1 = geen afwijkingen
C = cilinder-epitheel endocervix bij jou 1 = geen afwijkingen

De extra letter, B, geeft aan hoe goed het uitstrijkje te beoordelen was. Het cijfer 1 staat voor goed.
Dus alles bij elkaar is het geen slechte score.

Gezien jouw jonge leeftijd en je klachten is een verwijzing naar de gynaecoloog een heel zinvolle.
Er is een kans aanwezig dat de gynaecoloog een behandeling bijv. een lisexcisie aanraadt. Dan worden de 'foute' cellen van de baarmoedermond gehaald.
Als er al een behandeling nodig is, dan is de kans hééél erg groot dat het daarbij blijft.
Ik verwacht dat er niets ernstigs aan de hand is, echter ik ben geen arts en ik kan daarom jou ook geen 100% zekerheid geven.
Wel hoop ik dat deze uitleg je rust geeft om alles op een rijtje te zetten.


Terug naar “Vraag en antwoord”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten