22 jaar en pap3

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
sammy 22
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Za 02 Mei 2015 13:06

22 jaar en pap3

Berichtdoor sammy 22 » Za 02 Mei 2015 13:21

hallo ik zit met wat vragen ik ben 22 jaar en heb te horen gekregen dat ik pap3 heb mijn moeder had dit ook en me tante ook zij hebben alle bij hun baarmoeder moet laten verwijderen om dat het bij hun binnen een jaar naar pap5 was gegaan nu de vraag hoe groot is de kans dat het voor mij ook zo uit zal pakken want ik heb nog een heel grote kinder wens en weet nu niet wat ik moet met dit nieuws

ik hoop dat jullie mij wat gerust kunnen stellen

heel erg bedankt al vast

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: 22 jaar en pap3

Berichtdoor liddy » Za 02 Mei 2015 14:43

Dat is geen leuk bericht om te krijgen gezien je familiehistorie.
Echter weet je of het pap 3a1, pap 3a2 of pap 3b is.
Dat maakt namelijk een groot verschil.
Dus het kan allemaal met een sisser aflopen.

Bij pap 3a1 zijn er een kleine afwijking in de cellen gevonden, maar het zijn geen kankercellen.
Normaal na een half jaar weer een uitstrijkje laten maken.
Vanwege jouw familiehistorie is het een goed idee om naar een gynaecoloog te gaan.

Bij pap 3a2 zijn cellen gevonden met een matig ernstige afwijking.
Een gynaecoloog onderzoekt u verder. Bij de helft van de vrouwen is geen behandeling nodig.
De andere helft heeft een eenvoudige behandeling van de baarmoederhals nodig, bijv. een lisexcisie.

Bij pap 3b zijn de cellen iets meer afwijkend dan bij een pap 3a2. De gynaecoloog onderzoekt u verder.
U heeft ook meer kans dat een eenvoudige behandeling van de baarmoederhals nodig is dan bij pap 3a2.
De kans is groot dat het nog steeds geen kanker is.
Mocht het wel kanker zijn, dan hoeft dit niet te betekenen dat je kinderwens niet meer mogelijk is.
Er is namelijk een behandeling trachelectomie (baarmoedersparende operatie van baarmoederhalskanker),
die het mogelijk maakt om de kinderwens toch te behouden. Deze behandeling wordt in ieder geval in het
Radboudumc (Nijmegen) en het LUMC in Leiden aangeboden. Wellicht in andere academische ziekenhuis ook.
Laat je dus in ieder geval naar een van deze ziekenhuizen doorverwijzen, mocht er behandeling nodig zijn.

Ik weet het is allemaal heel spannend voor je. Echter je zult inmiddels al begrijpen dat het nog alle kanten uit kan gaan.
Beslist ook de goede!
Heb je al een datum voor een afspraak bij de gynaecoloog? Liefst in een academisch ziekenhuis.

Hopelijk helpt het mooie weer om je wat af te leiden.

sammy 22
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Za 02 Mei 2015 13:06

Re: 22 jaar en pap3

Berichtdoor sammy 22 » Za 02 Mei 2015 20:17

het is een pap3a1 ik weet dat het nog alle kante op kan maar door de familie geschiedenis ben ik gewoon wat bang
maar heel erg bedank voor het antwoord hier kan ik egt wat mee dank je wel


Terug naar “Vraag en antwoord”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten