Moet ik bang zijn voor baarmoederhalskanker?

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
knupkevl
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Ma 05 Okt 2015 13:18

Moet ik bang zijn voor baarmoederhalskanker?

Berichtdoor knupkevl » Ma 05 Okt 2015 13:31

Hallo allemaal,

Ik ben een vrouw van 30 jaar, ik ben een kanker patient, botkanker, nu moest ik afgelopen januari voor een bevolkingsonderzoek de uitslag was pap 3a. Een half jaar later, nu 2 weken geleden moest ik voor herhaling. Afgelopen vrijdag kreeg ik telefoon, de uitslag is niet goed en ik moet door naar de gynaecoloog. De uitslag is pap3a2. K.4 O.9 P.5 A.1 C.1 B.1, toen ik vanmorgen de gynaecoloog belde kreeg ik te horen, oei dat is niet zo best, is er iemand die mij kan uitleggen wat deze uitslag betekent? En loop ik nu meer risico omdat ik ook botkanker heb?

De klachten die ik heb bestaan al ruim 3 jaar, daar is nooit wat mee gedaan, tussen bloedingen, contact bloedingen, krampaanvallen.
Ik maak me erg zorgen hierover.

Alvast heel erg bedankt.
Liefs Nathalie

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Moet ik bang zijn voor baarmoederhalskanker?

Berichtdoor liddy » Ma 05 Okt 2015 20:37

Pap3a2 Er zijn cellen gevonden met een matig ernstige afwijking. Een gynaecoloog onderzoekt u verder. Bij de helft van de vrouwen is geen behandeling nodig. De andere helft heeft een eenvoudige behandeling van de baarmoederhals nodig.
K4 er zijn cellen gevonden van de endocervix (slijmvlies in de baarmoederhals) en endometrium (slijmvlies van de binnenzijde van de baarmoeder)
O9 er is sprake van een aspecifieke ontsteking, een ontsteking die niet te herleiden is tot een bepaalde soort
P5 er is matige dysplasie (afwijking van normaal) van het plaveiselepitheel, type cellen dat voorkomt in de huid, mondholte, slokdarm en vagina
A1 geen andere afwijkingen aan het endometrium
C1 geen afwijkingen aan het cilindercelepitheel van de endocervix (Op de baarmoederhals zit het overgangsgebied van plaveisel- naar cilindercelepitheeltype cellen
B1 het uitstrijkje was goed beoordeelbaar.

Kortom, de kans is heel groot dat het met een sisser afloopt.
Je loopt geen groter risico omdat je botkanker hebt gehad, maar men is extra alert.
Nu de uitslag van 3a naar 3a2 is gegaan, wil men je goed onderzoeken en zo nodig behandelen.
Probeer er een beetje vertrouwen in te hebben, al zal dat niet makkelijk zijn.

knupkevl
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Ma 05 Okt 2015 13:18

Re: Moet ik bang zijn voor baarmoederhalskanker?

Berichtdoor knupkevl » Ma 05 Okt 2015 22:38

liddy schreef:Pap3a2 Er zijn cellen gevonden met een matig ernstige afwijking. Een gynaecoloog onderzoekt u verder. Bij de helft van de vrouwen is geen behandeling nodig. De andere helft heeft een eenvoudige behandeling van de baarmoederhals nodig.
K4 er zijn cellen gevonden van de endocervix (slijmvlies in de baarmoederhals) en endometrium (slijmvlies van de binnenzijde van de baarmoeder)
O9 er is sprake van een aspecifieke ontsteking, een ontsteking die niet te herleiden is tot een bepaalde soort
P5 er is matige dysplasie (afwijking van normaal) van het plaveiselepitheel, type cellen dat voorkomt in de huid, mondholte, slokdarm en vagina
A1 geen andere afwijkingen aan het endometrium
C1 geen afwijkingen aan het cilindercelepitheel van de endocervix (Op de baarmoederhals zit het overgangsgebied van plaveisel- naar cilindercelepitheeltype cellen
B1 het uitstrijkje was goed beoordeelbaar.

Kortom, de kans is heel groot dat het met een sisser afloopt.
Je loopt geen groter risico omdat je botkanker hebt gehad, maar men is extra alert.
Nu de uitslag van 3a naar 3a2 is gegaan, wil men je goed onderzoeken en zo nodig behandelen.
Probeer er een beetje vertrouwen in te hebben, al zal dat niet makkelijk zijn.



Bedankt voor de snelle reactie, en voor de duidelijke uitleg. Dit geeft een stukje rust. Ik ben geen ex botkanker patient, ik heb botkanker, een zeldzame vorm, de botkanker zelf is niet zeldzaam, ik heb meerdere chondrosarcomen in mijn rechter lichaamshelft, in mijn linker lichaamshelft heb ik een ernstige vorm van fibreuze dysplasie, de combinatie van de 2 botziekten zijn nog niet eerder in 1 lichaam gevonden. Daardoor valt het besluit tot behandeling aan de beentumoren commissie, omdat de artsen dit niet kennen, durven ze ook niet te behandelen. Op dit moment ben ik in afwachtende behandeling, dit houd in dat er elk jaar een reeks scans gemaakt worden, veranderd de groei van de tumoren van progressief naar agressief, of als de uitzaaiingen verder gaan dan het been dan gaan ze ingrijpen door middel van een operatie.
Dit gaat al 5 jaar zo. Een slopende tijd. Altijd angst. Vandaar dat ik met dit nieuws opnieuw angst heb.
De afspraak bij de gynaecoloog staat voor 22 oktober gepland, kreeg een verwijzing met spoed melding, maar ondanks dat moet ik toch 2 weken wachten, omdat ze vol zitten. Zelf vind ik het wel raar dat de huisarts zo gestrest over kwam en er spoed achter zet, als het niet zo erg is.

Groetjes Nathalie.


Terug naar “Vraag en antwoord”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten