Darmkanker

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
Anna48
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Zo 22 Nov 2015 12:17

Darmkanker

Berichtdoor Anna48 » Zo 22 Nov 2015 13:45

Al ongeveer 15, 16 jaar lang heb ik regelmatig bloed en slijm bij mijn ontlasting. Jaren geleden toen ik het pas merkte heb ik een darmonderzoek gehad, met een contraststof, de uitslag, er was niets aan de hand. In al die jaren zie ik dus steeds af en toe bloed/slijm bij mijn ontlasting. Het is niet erger geworden, ook niet minder.
Nu heb ik onlangs meegedaan met het bevolkingsonderzoek, ik ben 67 en val in de doelgroep. De uitslag ' er zit bloed in je ontlasting' nu moet ik voor een vervolgonderzoek komen. Sindsdien ben ik bang, het duurt trouwens 1 maand voordat er een intakegesprek komt, erg lang onzekerheid.
Je zou toch verwachten dat, indien er al jaren iets ergs aan de hand is ik al veel langer ergere symptomen zou hebben, of niet ? Mijn vraag is dan ook, is het mogelijk dat kanker er 15 jaar over doet om in je darm te groeien zonder dat er ergere symptomen zijn.
Iemand die daar ervaring mee heeft ?

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Darmkanker

Berichtdoor liddy » Zo 22 Nov 2015 14:50

Bij een bevolkingsonderzoek wordt enkel gekeken naar de uitslag van de test.
Het protocol van het darmonderzoek schrijft voor dat de aanwezigheid van bloed betekent vervolgonderzoek.
Wat het bevolkingsonderzoek niet weet dat jij altijd al bloed in de ontlasting hebt.
En dat jaren geleden een onderzoek heeft uitgewezen dat er niets aan de hand is.
Als het bevolkingsonderzoek dat wel had geweten, dan was er waarschijnlijk toch het advies gekomen voor vervolgonderzoek.
Het is nu aan een arts om jouw persoonlijke situatie te bekijken en wel of niet verder onderzoek te doen.
Ik zou het heel normaal vinden om gezien jouw leeftijd opnieuw te bekijken hoe het er voor staat met je darmen.
Dus louter ter geruststelling en niet omdat men verwacht kanker te vinden.
Immers als men kanker vermoedde, zou jij geen maand hoeven wachten op een intakegesprek.
Hopelijk helpt dit om rustiger op je intakegesprek te wachten.
Laat je straks nog iets horen?

Anna48
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Zo 22 Nov 2015 12:17

Re: Darmkanker

Berichtdoor Anna48 » Zo 22 Nov 2015 15:03

Dank voor je snelle antwoord, weer enigszins gerustgesteld maar dat kan zo weer anders zijn. Echt gerust zal ik pas zijn na de coloscopie . Hoop niet dat het erg lang duurt, mij was gezegd, door de huisarts, dat het allemaal zo lang duurde omdat er veel meer mensen dan gedacht meedoen met het bevolkingsonderzoek

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Darmkanker

Berichtdoor liddy » Zo 22 Nov 2015 15:30

Ja, de veelheid van mensen die meedoen aan het bevolkingsonderzoek, levert vertraging op.
Blijft het feit dat als men nu al een sterk vermoeden van kanker heeft, dit van invloed is op de wachttijd.


Terug naar “Vraag en antwoord”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten