tumor door bestralen!!!!!!!!!!!!!!

Hier kun je vragen stellen aan lotgenoten.
bartje
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Ma 22 Dec 2003 17:14
Contact:

tumor door bestralen!!!!!!!!!!!!!!

Berichtdoor bartje » Wo 18 Feb 2004 10:07

ik ben een jongeman van 28,ik ben in 1998 behandeld aan een tumor in het hoofd/hals gebied chemo en 37 bestralingen.
nu heb ik sinds aug 03 een nieuwe tumor in de neusholte die hoogswaarschijnlijk door de bestraling in98 is ontstaan.
is er iemand die dit eerder heeft gehoord of meegemaakt.

Gebruikersavatar
jodyi
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: Za 15 Mar 2003 19:56

Berichtdoor jodyi » Wo 18 Feb 2004 12:59

hoi Bartje,

ik ken het gegeven. Ik heb zelf hodgkin gehad, en in een boek hierover (de erfenis van thomas hodgkin) word het ook genoemd. Waarom het zo is weet ik niet.. maar het komt voor helaas.. echter bij hodgkin is de combinatie chemo+bestraling een goede combinatie omdat het dan vaak in 1x wegblijft.. echter op de lange termijn kan wat jou nu overkomen is; het gevolg zijn..

heel veel sterkte in elk geval!

jodyi

adrie
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Vr 13 Feb 2004 15:56
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: tumor door bestralen!!!!!!!!!!!!!!

Berichtdoor adrie » Wo 18 Feb 2004 20:40

Hoi Bart bedankt voor je reactie over het nasopharinxcarcinoom, ze gaan nu bij mijn man steroataxie bestraling toepassen omdat op de laatste mri blijkt dat de tumor en stukje gekrompen is maar nog heel dicht bij de hersenstam zit. Dit is een precisiebestraling die op een tiende mm de plaats kan bereiken. Wel is gezegd dat de kans bestaat dat ze een klein stukje niet kunnen bestralen omdat het op zo'n gevaarlijke plaats zit. Dit houdt dus in dat er in de toekomst inderdaad een nieuwe tumor kan gaan groeien. Misschien zou dit bij jou gebeurd kunnen zijn.
Op amerikaanse sites vind je trouwens veel meer info over deze vorm van kanker wel in het engels maar goed en duidelijk.
Ik wil je heel veel sterkte toe wensen voor de komende tijd. Groetjes adrie
Ik ben Adrie, 42 jaar, ik heb zelf al 18 jaar melanomen. Sinds een half jaar heeft mijn man een nasopharynx carcinoom ontstaan door het EBV virus oftewel ziekte van pfeifer Een zeldzame vorm van kanker die normaliter voorkomt bij Aziatische of Noord Afrikaanse mensen.

studentje

"korte" uitleg

Berichtdoor studentje » Do 11 Mar 2004 10:54

Hallo,

Ik zal proberen uit te leggen hoe dat komt (ik werk in de radiotherapie)
Als je een tumor gaat bestralen, straal je altijd een klein beetje ander weefsel mee. Soms is dat zelfs best veel, al proberen de artsen het altijd te voorkomen, maar soms is er geen keus! Straling is erg schadelijk. Het beschadigd de tumor (wat natuurlijk positief is) maar het beschadigd ook het gezonde weefsel. Gezond weefsel herstelt zich vrij makkelijk, waardoor het niet altijd een nieuwe tumor oplevert, maar als de dosis op gezond weefsel erg (te) hoog is geweest, hersteld het zich niet meer. De cel sterft af, of gaat juist heel hard groeien (wat een tumor veroorzaakt).

Sorry voor het warrige verhaal, maar het is een beetje moeilijk uitleggen zonder allerlei medische/latijnse termen te gebruiken!


Terug naar “Vraag en antwoord”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten