Boos op mijn moeder

Dit forum is speciaal voor naasten die willen praten over 'de verandering' van de relatie na de diagnose kanker!
Hoe ga jij ermee om? Hoe een ander?
Ester1982
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008 13:11

Boos op mijn moeder

Berichtdoor Ester1982 » Do 13 Mar 2008 13:32

Tja, het klinkt heel gek, maar ik ben boos op mijn moeder.
Een aantal weken geleden ging ze naar de dokter omdat ze al een tijdje hees was.
Normaal gesproken zou ze daar niet mee naar de dokter gaan zei ze, maar aangezien er twee jaar geleden darmkanker gevonden is en ze geluk heeft gehad dat ze dat overleefd heeft, wilde ze er toch even door de huisarts naar laten kijken.
Het blijkt dus kanker op de stemband te zijn.
Mijn moeder heeft tientallen jaren stevig gerookt, maar was op dat moment net een week of 6 gestopt.
Ze bleef het netjes volhouden en is ondertussen 2 keer geopereerd.
De tweede keer was met de hoop dat het gezwel helemaal weggehaald kon worden, maar dit was niet mogelijk omdat ze dan haar stem zou verliezen (gedeeltelijk of helemaal).
Het gevolg is dus dat ze bestraald moet worden, om zo haar stem te sparen en de vooruitzichten zijn positief te noemen.
De kans is 80-90% dat het gezwel helemaal weg zal gaan met de bestraling.

Maar mijn moeder is echt stom bezig, want ze rookt weer...!
Ze had al vlak na de slechte uitslag gerookt, dat was met carnaval.
Ik vond dat niet leuk om te horen, maar ik snapte het wel ergens.
Je hebt gedronken, je bent gestresst, je weet niet of het te behandelen is (want dat was nog onbekend op dat moment).
Maar NU is bekend dat het goed te behandelen is en ze gaat gewoon roken!!
"Iets is er sterker dan ik, en het zit er toch nog!" is haar verweer.
"Ik stop ECHT als de behandeling gaat beginnen."
Ik kan daar echt heel erg boos van worden, want de doktoren hebben haar heel duidelijk gezegd, dat ze dat gezwel heeft gekregen doordat ze rookt en TOCH boeit dat haar niet!
Ik bedoel, als ze nou niet meer te redden was geweest, dan kan ik me voorstellen dat het allemaal niet meer interesseert, maar nu moet ze t gewoon laten!!
Ik zei ook tegen haar: "Je hebt al drie keer gezegd dat je ECHT ECHT gaat stoppen en je doet het gewoon niet!!"
Het is vandaag donderdag en het was afgelopen vrijdag dat ik vroeg hoe het met roken ging en dat ze zei dat ze dus weer rookt.
Deze week krijgt ze te horen wanneer de behandeling gaat beginnen en hoe vaak ze bestraald moet gaan worden.
Ik heb haar niet meer gesproken vanaf die tijd, ik ben gewoon diep teleurgesteld in haar.
Als ze het niet voor zichzelf wil doen, kan ze toch ook aan haar drie kinderen denken!?
Ik ben dan ook niet van plan nog met haar naar het ziekenhuis ofzo te gaan, zolang zij gewoon blijft roken.
Ze hoeft op deze manier van mij geen enkele compassie te verwachten.
Ik vind het gewoon erg egoistisch van haar.
Wij als kinderen gaan met haar mee naar het ziekenhuis, steunen haar, maar ze doet er zelf geen bal voor!
En dag na de laatste operatie zat ze al aan het bier, terwijl de dokter ook had gezegd dat ze moet oppassen met alcohol..!
Ik vind dit dus echt niet leuk meer, of vinden jullie dat ik te hard ben voor haar?

Berven
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: Zo 28 Jan 2007 11:38
Contact:

Antwoord

Berichtdoor Berven » Ma 17 Mar 2008 18:35

Heel dom van je moeder. Zoiets kan dat niet, als iemand kanker heeft moet zo gezond mogelijk te leven. Wat de artsen zeggen, moeten de mensen ook aan zich houden. Maar ik begrijp je verhaal, tenminste neem ik aan dat je moeder egoist is, dat wil zeggen waar zij de adviezen van iemand zomaar negeert. Het is duidelijk dat je erg boos bent op je moeder om wat zij ineens doet. Misschien kun je jouw verhaal kwijt aan je beste vriendinnen, dat lucht op. Je hebt eigen leven toch, met je partner of zo? Dat is het belangrijkste! Maar ja, zij heeft wel recht wat ze doet. Maar het is niet zo leuk verlopen voor jou allemaal.

Hoe de wereld ook hard klinkt, hoe jouw moeder zo eigenlijk is misschien is zij zo geboren, maar ik ken jullie niet.

heel veel sterkte!
Als je wat kwijt wil, moet je mij pb sturen.

hetjekadetje
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: Za 15 Mar 2008 19:14
Locatie: zoetermeer

Berichtdoor hetjekadetje » Ma 17 Mar 2008 18:47

Ja dat valt niet mee voor jou en van je moeder is het niet zo verstandig om door te roken en dat is nog netjes gezegd jammer dat het niet tot haat doordringt want stoppen is toch wel het beste voor haar maar ik kan je wel vertellen als ze straks een heleboel bestralingen krijgt kan ze straks echt niet meer roken
mijn man wordt nu voor amandelkanker bestraald en heeft nu 30 bestralingen erop zitten en nu nog 3x en dat valt echt niet mee hoor meis
vertel haar dat maar hij heeft het de 1e 3 weken goeddoorstaan maar zit nu aan de sonde voeding en kan haast niet meer slikken nou dan weet jij wel hoe zwaar het is hoop dat je moeder iets verstandiger wordt en nog een tijdeje gelukkig te leven met haar kinderen toch is heel belangrijk zet m op en probeer je moeder zover te krijgen en heel veel sterkte want voor jullie valt het ook niet mee maar het komt goed geloof mij gr hetty

wij
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: Do 15 Mei 2008 22:50

Berichtdoor wij » Wo 11 Jun 2008 16:35

Hallo,

ik snap heel goed wat je vertellt. bij ons gaat het dan om longkanker, maar ook wij hebben gesteunt en gedaan wat we kunnen. en ook wij hebben tegen haar gezegd, dat wij allen met haar naar de doctor blijven gaan en ze blijven bezoeken als zij stopt met roken. en wat moet ik je vertellen? het is gelukt!zo eenzam in dat bed in ziekenhuis te liggen is blijkbaar geen mooie gedachte...dus ik hoop dat het voor jullie goed komt.


groetjes Tine

jacquelinerowdy
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: Wo 11 Feb 2009 12:31

Re: Boos op mijn moeder

Berichtdoor jacquelinerowdy » Vr 13 Feb 2009 11:17

Hoi,

Ik heb begrip voor jouw visie op de dingen wat je moeder doet. Maar ik denk dat het ook goed is om het van de andere kant te zien. Jouw moeder krijgt een bericht voor de tweede keer ( eerst de darmkanker) dat ze kanker heeft. Ook dit gaat haar niet in de koude kleren zitten. De 1 reageert daar op door goed de adviesen op te nemen van artsen en omgeving. Maar een ander kan ook andere uitspattingen hebben zoals roken of toch met carnaval wat drinken. Als vooral het drinkgedrag alleen op feestjes blijft zoals carnaval. Dan is mijn mening ze geniet ervan en doe het ook. Want je weet nooit. Wat het roken betreft het is idd slecht. En misschien stopt je moeder wel met de behandelingen maar ik snap haar reactie heel goed. Ook al is het voor de omgeving moeilijk om te zien. Ik ben zelf 24 mijn moeder is SClC terminaal longkanker patient bij haar zijn de longen schoon al 1,5 jaar maar in haar hersenen zitten de uitzaaingen en die zijn niet meer behandelbaar naar een groot aantal chemo en bestralingen. Nu is zij ten gevolge van dexamethason 16 mg per dag suikerpatient geworden. Ze is verlamt aan de gehele rechterkant blind aan rechter oog ( ook een uitzaaing). Het enigste wat ma erg graag mag doen is snoepen. Ze eet groentjes pepermunt en bros. Verder denkt ze er niet bij na dat het glaasje cola en gekleurde hagelslag ook suiker inzit. Nu komen we dus eigenlijk op het volgende punt. We hebben drie opties. Niks doen en de suiker is hoog ( wat niet gunstig is voor haar) Alle zoetigheid af pakken en suikervrij dieet zetten. Of insuline kan spuiten zodat ze nog prettig verder kan leven. Wij hebben gekozen voor het laatste omdat wij vinden dat het om de kwaliteit gaat en haar de enigste plezier ook niet willen afnemen. Dit is natuurlijk iets heel anders dan jouw verhaal jouw moeder heeft een grote kans om te genezen. Maar ik hoop dat je toch een beetje begrip voor haar situatie kan krijgen. Ik zeg zeker niet dat het goed is wat ze doet. Maar ik vind ook dat je het recht hebt om boos te zijn. Maar begrijp ook dat het haar vrije keuze is wat ze met haar leven wil en doet en dat de 2x de diagnose kanker een behoorlijke impact heeft ook voor de omgeving maar zeker voor de patient.


Wil je heel veel sterkte wensen en laat aub even weten hoe het met je moeder gaat op dit forum

Liefs jacqueline

stoffeltje
Lid
Berichten: 1370
Lid geworden op: Za 17 Feb 2007 23:24
Locatie: bennebroek

Re: Boos op mijn moeder

Berichtdoor stoffeltje » Za 14 Mar 2009 12:47

hallo ester,
dat je boos bent kan ik mij grandioos voorstellen.
ze zou ook moeten stoppen,maar zeg dat tegen iemand die niet wil,en roken is ook nog een zware verslaving waar heel veel kracht voor nodig is,en als ze er niet voor 100% achter staat zal dat ook niet lukken.
en dat in een voor haar hele moeilijke periode.
zeg idd dat het ook voor haar kinderen is.
heel veel sterkte voor jou en jullie fam.


Terug naar “Naasten en relaties ...”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten