Partner

Dit forum is speciaal voor naasten die willen praten over 'de verandering' van de relatie na de diagnose kanker!
Hoe ga jij ermee om? Hoe een ander?
Gebruikersavatar
Jacques Smeets
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: Wo 29 Nov 2006 18:28
Locatie: Elsloo Lb
Contact:

Partner

Berichtdoor Jacques Smeets » Vr 28 Nov 2008 22:26

In september 2006 kreeg mijn echtgenote de diagnose borstkanker gesteld. Een indrukwekkende mededeling, zal ik je zeggen. Zij heeft het overleefd, haar eerste reactie op het bericht was dat zij zich er niet onder zou krijgen. Huilend en met angst in haar stem kwamen die woorden eruit, maar ze waren welgemeend. Ik kon alleen maar met haar meehuilen en haar welgemeend ondersteunen. Dat heb ik gedaan.
Na 2 operaties, 6 chemokuren en 33 bestralingen bleek na de 1e controle dat er geen verdachte afwijkingen meer waren.
Volgende week dinsdag is opnieuw een controle, de 3e alweer.
Zij leeft nog, ik leef nog, terwijl mijn schoonzus niet meer leeft. Die stierf alweer bijna 7 jaar geleden aan de gevolgen van borstkanker.
Inmiddels maakte ik mij een paar maand geleden lid van de Borstkanker Vereniging Nederland.
Ik schreef daar een artikel over op mijn website.
http://www.insavasana.nl/PDF/Publicaties/Over%20borstkanker%20gesproken.pdf
Wellicht dat ik hier of daar een partner, familielid, vriend of collega kan ondersteunen met mjn gedachten en gevoelens. Ik weet het niet, velen onder ons beleven zo'n proces in stilte, binnen hun eigen wereld en dat is helemaal in orde. Iedereen zal het op 'n eigen manier doen, ik ook. Mét of zónder Borstkankervereniging. Wat ik daar zag en hoorde maakte ook diepe indruk op mij. Iedere aanwezige leefde zijn of haar leven op een eigen manier, met het besef dat zij de dood in de ogen hadden gezien en niet weten hoe het er morgen uit ziet. Als partner, een gezond mens op dat ogenblik, was het overweldigend en vooral hartverwarmend mee te maken hoe er omgegaan wordt met borstkanker, zowel door vrouwen als door enkele mannen.

Mijn diep respect en medeleven gaat uit naar al die mensen die in zo'n situatie verzeild zijn geraakt.

Jacques
Kanker is meer dan een ziekte; ga op zoek naar de diepere betekenis.

Terug naar “Naasten en relaties ...”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten