Vraag leveruitval

Ineens heeft degene die je liefhebt niet meer lang te leven ...
Een moeilijke periode van afscheid nemen breekt aan ...
Geney
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Di 30 Mei 2017 19:38

Vraag leveruitval

Berichtdoor Geney » Di 30 Mei 2017 19:46

Hallo,

Mijn zusje heeft uitgezaaide borstkanker. Het ging best goed tot 4 weken geleden. Haar buik was enorm opgezwollen en het bleek ascites te zijn. Na 4 weken heel erg ziek in het ziekenhuis te hebben gelegen, blijkt vandaag dat haar lever helemaal kapot is als gevolg van de chemo en dat ze niets meer kunnen doen. Ik heb nu twee vragen:
- Ze krijgt hormoonspuiten om uitzaaiingen in de botten misschien beetje te kunnen slinken omdat ze daar veel pijn van heeft. Die prikken doen alleen veel pijn (ze zetten ze in de spier van de bil). Is hier een andere mogelijkheid voor?

- Wat gebeurt er als je lever uitvalt? Ik wil zo graag een klein beetje een beeld hebben bij wat we moeten verwachten. Krijg je bloedingen? Stopt je hart ermee? Ik zou zo graag willen weten wat ze de aankomende tijd allemaal door moet maken. Hoe lang zou het duren?
Wat een K ziekte!

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Vraag leveruitval

Berichtdoor liddy » Di 30 Mei 2017 23:45

Wat erg voor jullie.
Alle spuiten die in een spier gezet worden, doen pijn.
Je zult moeten navragen of er echt geen andere manier mogelijk is.
Als je lever niet meer werkt, dan worden er geen 'gif'stoffen meer afgebroken.
Hierdoor ga je geel zien en dan bedoel ik echt geel. Zelfs het oogwit wordt op den duur geel.
Ook je urine verkleurt steeds donkerder.
Het gevolg is dat je steeds suffer wordt totdat je in een coma raakt die zo diep wordt dat je heengaat.
Praat hierover met je familie en de verpleging, zodat jullie weten waar je aan toe bent.
Het zal van haar verdere conditie en weerstand afhangen hoeveel tijd ze nog heeft.
Al zal men daar geen exacte data over kunnen geven, enkel een vermoeden.
Hopelijk hebben jullie al met haar gesproken over wat haar wensen zijn als het zover is.
Zo niet, doe dit dan zo snel mogelijk. Het zal iedereen rust geven als zo'n gesprek gevoerd is.
Blijf tegen je zus praten, raak haar aan en vertel haar wat je die dag gedaan hebt, vooral als ze in coma ligt.
Wrijf haar handen en voeten in met crème bijv. van Weleda en draai haar lievelingsmuziek.
Het is namelijk bekend dat in een coma het gehoor heel lang aanwezig blijft.
Doe wat je hart je ingeeft, dat maakt de verwerking voor later ietsje makkelijker.

Geney
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: Di 30 Mei 2017 19:38

Re: Vraag leveruitval

Berichtdoor Geney » Wo 31 Mei 2017 09:04

Dankjewel Liddy, voor je bericht. Ik hoop maar dat het zo gaat als je zegt, dat ze rustig wegvalt over een tijdje. En dat ze niet alsnog door een of andere enge uitzaaiing met veel pijn weg gaat...
Ze is inderdaad in gesprek met de huisarts

Gebruikersavatar
liddy
Senior Lid
Berichten: 3074
Lid geworden op: Vr 02 Jun 2006 23:27
Locatie: Tilburg/Utrecht

Re: Vraag leveruitval

Berichtdoor liddy » Wo 31 Mei 2017 12:33

Fijn dat je iets aan mijn bericht hebt.
Weten jullie al wat het wensen zijn, nadat ze is heengegaan?
Nu kun je het nog vragen.


Terug naar “Omgaan met terminale patiënten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten